Vad har ni för bett?

Sv: Vad har ni för bett?

Jag har tredelat mässingsbett med platt mittendel. Måste byta nu då inser jag! :o

Lite nyfikenhet bara:
Varför får man inte tävla på tredelat med plattmitten? Vad är skillnaden på betten med rund?
Hur kontrollerar dom att man har rätt variant?
Man kan ju inte ens se utanpå om det är ett två- eller tredelat bett? :confused: Eller har jag missat ngt?

**Lina** skrev:
Jag har tredelat mässingsbett med platt mittendel. Måste byta nu då inser jag! :o

Lite nyfikenhet bara:
Varför får man inte tävla på tredelat med plattmitten? Vad är skillnaden på betten med rund?
Man kan ju inte ens se utanpå om det är ett två- eller tredelat bett? :confused: Eller har jag missat ngt?

En platta är skarpare då det är lätt att den trycker upp mot gommen. naturligtvis kan de inte titta hästen i munnen. Dessutom tränsar man ju i transporten. Men regler är regler och de är INTE till för att brytas. :D

du kan inte se utanpå om det är fem delat, eller rakt heller på vissa varianter.. En del bett har ju dessutom inlägg av t ex sötmalm, koppar osv.. Tror inte det heller är tillåtet?!?

Har tredelat bett till valacken och ett raktbett

Använder pessoabett till stoet, men hon har också en western stång, kandar och ett vanligt tränsbett.

Hemma rider jag mest på pinchless och på tävling tredelat eller tvådelat.

**Lina** skrev:

Lite nyfikenhet bara:
Man kan inte se det utifrån, men domaren kan mkt väl be att få se bettet om h*n är misstänksam.
Dessutom kan man ju se bettet tex mellan klasserna om man har tränset i handen tex.

Överdomaren på våran tävling i höstas berättade att hon hade sett segraren i en klass (i väntan på prisutdeln alltså) stå i cafeterian med tränset över axeln, bettet var inte tillåtet och domaren frågade om hon ridit på det och det hade hon. Alltså var domaren tvungen att utesluta tjejen.....så summan av kardemumman är att det inte är värt risken att bli diskad, utan se till att rida med tillåtet bett från början så slipper man problem...

Och som sagt, ett tredelat med platt mittdel anses som skarpare.

Det går dock inte att säga vilket bett som är bäst för det är så olika från häst till häst. Här på Buke snackade alla om att 3-delat var så mycket bättre så jag provade det på ponnyn, men hon tyckte inte alls om det. Var alltid helt lugn och fin i munnen på 2-delat men på det 3-delade gick hon och gapade och bet sig fast och skevade med käkarna. Det blir mer tryck på tungan av 3-delat och vissa hästar trivs inte alls med det, det bästa är att prova sig fram.

Rumpnissen skrev:
Vad jag har förstått får du tävla på bridong bett. :idea:

Det där har jag funderat på, men det är alltså tillåtet?

Jag rider min på ett bridongbett just nu (det 3-delade vanliga jag red honom på förut var smalare än det här :confused: ) och han trivs iaf jättebra på det, men vill ju inte gärna bli diskad på tävling..

Kan nån bekräfta med TR? :bow: Har inte dressyr..

Japp det får man. Bridong och tränsbett är ju i princip samma sak, och några regler om tjocklek på bett finns inte vad jag vet.

Jag har ett tredelat med fasta ringar när jag tränar /tävlar, men jag har även ett rakt med fasta ringar som jag använder ibland när jag rider ut osv.
Våran hästtandläkare rekomenderade mig att rida min häst på olika bett!

På ungponnyn har jag ett vanligt tredelat.

Rumpnissen skrev:
En platta är skarpare då det är lätt att den trycker upp mot gommen. naturligtvis kan de inte titta hästen i munnen. Dessutom tränsar man ju i transporten. Men regler är regler och de är INTE till för att brytas. :D

Okej då förstår jag... :)
Det är tur att det finns ett Buke annars skulle jag nog vara omedveten om hälften av alla regler... Eller, jag är nog det fortfarande skulle jag tro... Var för länge sen jag tog grönt kort antar jag :D

ConnyPonny skrev:
haha, ok då skall jag nog pallra mig iväg och köpa ett snart. Blir nog ett vanligt, tredelat är ju skarpare och det behöver jag ju inte.
Bara en fråga: får man tävla på bridongbett? (endast)

Såhär har jag hört:
2-delat är skarpare och 3-delat är lättare att vända med än 2-delat.

Jag har ett 3-delat gummibett + så har jag (vet inte vad det heter) men det är som en liten gummitygel (ca 10 cm) som man har mellan tygeln och bettet, det är för känsliga munnar bl.a.:) En fråga: Vad är det mildaste bettet man kan köpa?:banana:

Det stämmer inte, som sagt alla hästar och ryttare är olika och fungerar olika bra med olika utrustning. Det är som att säga "Köp de här ridstövlarna, alla rider bättre med dem!".

Jag har ett rakt bett med fasta ringar, men använder varannan gång sidepull

Min har vanligt tre delat tränsbett när jag rider dressyr. Problemet är att det bettet jag hoppar med (ett kimblewick med d ringar, tre delat) går han mycket bättre på!! Han är lättare i munnen, slappnar av mer,tuggar och jobbar på och verkar trivas bättre med det än mitt vanliga. Nu är det så att jag tänkte tävla lite dressyr i vår, aldrig gjort det med den här pållen, och jag vette faen hur det ska gå eftersom har bråkar lite i munnen med det här vanliga bettet. Min tränare Annika Norén tyckte också det så det är inte att jag rider honom fel på det (eller hur jag ska säga :) ) Har provat både raka bett och tvådelade men han trivs helt klart bäst med sitt kimblewick...sucka. :smirk:

Min häst rids med ett Sprenger, tredelat eggbett (rund mittdel).

Det är det bett jag upplever att hon går bäst på. Det tvådelade funkade första veckan efter att jag fått henne men någonstans där så kunde jag inte ens göra halt från skritt utan att såga i princip :crazy: Så dagen efter prövade jag med tredelat och tadaaa! :idea: hästen gick att stoppa igen.

Sprenger är på grund av materialet som det är i, hon får sår i mungipan av vanliga bett...

Electra (d-ponny)

Vanligt tredelat med lösa ringar
tjockt tvådelat
Varierar mycket på bett och nosgrimmor
Hackamore (använder aldrig längre)

Vicki
tredelat med lösa ringar
tredelat sprenger bett med lösa ringar
ganska smala eftersom hennes mun inte kan ha tjockare grejor :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka