Vad har ni för bett?

C

ConnyPonny

Japp, har själv ett tredelat där mittendelen är platt. Iallafall så läste jag höökskatalogen idag (missbrukar den grovt, läser den t.o.m. innan jag skall sova:angel: ) och när jag kom till bettsidan så började jag undra varför jag har det bettet (får man ens tävla på ett sånt:crazy: ) Varför inte bara ha ett vanligt?, skall nog testa det;)

Så vad har ni för bett?

Sv: Vad har ni för bett?

Tänkte precis skriva att man inte får tävla på sånt :p Men köp ett med rund om du vill ha det att tävla på. Annars är väl valet på ett vanligt tränsbett, eftersom det är de man får tävla på i Dressyr!

På Ellisen har vi ett helt vanligt tvådelat massivt, 12,5 om jag inte minns fel.

D-ponnyn går på tredelat eggbet, 9,5 eller sidepull vid träning.

Precis som du skriver får man inte tävla med platta, köp ett helt vanligt tredelat i stället. :)

haha, ok då skall jag nog pallra mig iväg och köpa ett snart. Blir nog ett vanligt, tredelat är ju skarpare och det behöver jag ju inte.
Bara en fråga: får man tävla på bridongbett? (endast)

Vad jag har förstått får du tävla på bridong bett. :idea:

Det där med att tredelat skulle vara skarpare än tvådelat beror på hur hästen ser ut i munnen! :idea:

Läste iallafall att tredelat skulle vara skarpare eftersom det har fler brytningspunkter.

Jo, den gamla forskningen säger det. men ny forskning har visat att det kan vara bra mycket skarpare med ett tvådelat, beroende på hur hästen ser ut i munnen.

OK. Undrar hur min häst ser ut i munnen? Vad skall jag välja för bett???:confused: :confused: :confused:

Det är svårt att säga hur hästen ser ut i munnen. Det bästa är kanske att be en veterinär, eller äännu bättre en tandtekniker kolla hästen nästa gång du ändå är på djursjukhuset. Annars får man nog prova sig fram och se vilket som känns bäst. :idea:

Ett tredelat kan trycka på hästens tunga vilket en del hästar tycker är obehagligt. Ett tvådelat ger ju en viss tungfrihet men kan istället trycka upp i gommen vilket gör ont. Men det är förstås om man drar hästen i munnen eller har ett alldeles för långt bett.

Jag har ett vanligt tvådelat massivt bett med lösa ringar, 13,5 cm.

Har även börjat rida på kandar på allvar nu, så jag kommer kanske att rida på det i de LA5-LA6 jag planerar starta :D

Min dressyrhäst rids på kandar! Men när hon bara joggas, rids ut eller ngt annat har hon ett 2 delat tränsbett. jag ska nog byta/testa till ett 3 delat.

mina andra har 3 delat, eller sidepull.

Min går nästan uteslutande på bettlöst då han trivs bäst med dom. Går mest med sidepull när vi tränar dressyr och hackamor vid uteritt och det kommer ev. att bli den vid hoppning också

när jag rider ut använder jag hackamor

ibland kan det hända att jag använder ett rakt bett med fasta ringar eller ett tredelat eggbett med fasta ringar

han är lite orolig i munnen med bett men går kanon med bettlöst

Min ena häst går på Sprengers anatomiska tränsbett. Och ibland går han på tre delat med rund mitt del.

Häst nr 2 går på tre delat eller vanligt smalt tränsbett.

jag varierar på mina pållar,

C-popnnyn (jag rider honom inte utan tömkör, en mindre tjej som rider)
Applebit tränsbett
vanligt tränsbett

Spider
Pessoa tvådelat
vanligt tjockare tvådelat
lite smalare tvådelat i "guldig" färg lite smalare
och normaltjockt tredelat

Luxvita
tvådelat med "vridmojjäng"
normaltjockt tredelat

brukar byta nosgrimma ganska ofta, ibland engelsk, achen, pullar eller remont...

gillar att variera (bra för munnen att variera åxå )

Har ett tredelat eggbett med rund mittendel såklart.. Men skiftar mellan det och tredelat tränsbett och tvådelat tränsbett.

Var i hästaffären (Tre Häster) idag och bad om råd. Expediten sa att ett tredelat oftast ligger bättre eftersom det har fler brytningspunkter och att ett vanligt tränsbett kan ligga bra men att det kan trycka mot gommen.
Så jag köpte ett tredelat 12mm, hoppas det passar.:banana: Har haft 12,5mm på det andra men det var lite stort så...

tredelat i mässing eller tredelat muffbett i rostfritt.
o tredelad muffbridong + stång med tungfrihet på kandaret.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka