VAD har ni för benskydd

T

Tiiilda__

Finns säkert liknande trådar, men hittade ingen som svarde på det jag vill veta ;)

Men vad för några skydd använder ni i terrängen? Inte märke, utan bara modell! Vanliga senskydd, eller skydd som går runt hela benet?
Och bak, är det vanliga små strykkappor eller höga skydd??
Vad är att rekommendera?

Ska börja tävla fälttävlan, å jag vill juh ha det bästa, så att hon inte skulle skada sig i onödan eller liknande...:banana:

Sv: VAD har ni för benskydd

Min ponny går med N.E.W. Lightweight. De väger verkligen nada, skyddar runt hela benet. Det är alltså "riktiga" terrängskydd med en okrossbar skena.
Har ingen bra bild på det på datorn.

Kejj... Har hört om dom... :D
Men dom kostar väll också en del ??
Finns det några bra, kanske lite billigare någon stans? I alla fall att kunna ha i början ?

Jag har åxå NEW lightweight, går runt hela benet, skena för senan fram/framsidan av bakbenet.
Mina kostade ca 700/paret - väl värt det tycker jag, är lika fina nu efter 3 säsonger som nya.

I början tycker jag att man kan ha vanliga senskydd fram och strykkappor (gärna höga) bak.

Cinna har gått terrängträning och märkestagning med senskydd+boots fram och vanliga kotskydd bak. Nu är ju hon visserligen en bra hoppare och har hittills inte varit i något terränghinder men ändå :) (Inte ens på högre hinder än Debutant :angel: )
3808397.jpg

Jag letade runt lite och hade tur att hitta begagnat. Gav 600 kronor plus frakt för runtom, använda ca 5 ggr. Ser ut som nya så det var ett fynd :D

Vet annars att det kan vara billigare att beställa från England, beroende på fraktkostnaden.

picasso skydd är bra, dom har skenor som skyddar och dom är vattentäta osv osv, finns i jätte fina färger också.
En jag känner som tagit över det och håller nu på att sälja för fullt.
Och dom kostar runt 600 st, riktigt billigt då förra ägaren hade ungefär det dubbla priset.
Rekommenderar det starkt :)

Gå in på www.awom.se
Där finns Picassos skydd att köpa. Skydden går runt hela benet, har en karbonskena och är i neopren. Helt vattentäta och med ett material på insidan som förhindrar bakterieangrepp som lätt bildas när man rider i vatten.
Har mycket bra passform och finns i många olika färger. Kostar 599 kr per par.

Jag har iaf bara senskydd+boots fram och så skydd som går runt hela benet bak :)

Mina har inga skydd. För dyrt och krångligt. Vi kör naturmetoden. Dom har aldrig skadat sej hittills...

"Mina har inga skydd. För dyrt och krångligt. Vi kör naturmetoden. Dom har aldrig skadat sej hittills..."

Så oansvarit mot sin häst får man inte vara. Håller man på med fälttävlan så ska man ha ordentliga skydd. Skulle du förlåta dej själv om det hände din häst något? Jag skulle i vilket fall inte vilja hamna i den situationen. Vill du inte ha skydd på din häst för att du tycker att det är dyrt och krångligt så ska du heller inte hålla på med fälttävlan.

Vart någonstans skriver hon att hon ens håller på med fälttävlan?

Vart någonstans skriver hon att hon ens håller på med fälttävlan?

Tråden du är inne på heter fälttävlansutrustning. Då får man väl anta att det är just fälttävlansskydd vi diskuterar, eller är jag helt fel ute?

*kl*

Har Style runt om dvs riktigta fälttävlansskydd med skena för baksida framben o framsida bakben. Dvs höga både fram o bak. Kostade 990 kr/paret från England men värda varenda krona. Globusboots runt om, de kostar väl dryga hundralappen har jag för mig.

NEWs varianter är billigare men väl så bra. Dock kan du rida med vanliga benskydd (ex senskydd o höga strykkappor bak o gärna boots fram) tills du vet att du vill fortsätta och rider högre klasser. Jag ser hellre senskydd fram än vanliga strykkappor eftersom senskydd ger mer skydd åt den utsatta böjsenan och oftast sitter bättre. Det duger tills du sparat till ett par BRA terrängskydd. Diverse varianter som PC kopior (sådana mjuka som går ner runt kotan o fästes med karborre) tycker jag bara är totalt onödigt att slösa pengar på (själv gjort det).

Jag har veredus fälttävlansskydd både fram och bak. Långa skydd som går runt hela benet. Kanonbra! Dom kostar iofs ganska mycket ca 1200 för fram och 1300 för bak) men det är dom helt klart värda!!

Tyvärr inte. Jag köpte mina via Dag Alberts mamma men jag minns just nu inte vad hon hette :0 Eva kanske? Hittade ingen affär som var återförsöljare i Sverige som ville ta hem ponnyskydd till mig då (typ 2001 eller ngt?). De är iaf :love: värda varenda krona :p

De jag har ser mest ut som dressyrskydd, neopren som är mjukt runtom, "fejkläder" som förstärkning bak vid senan bara. De funkar bra, men skulle görna vilja ha något som går högre upp bak.. kosta 400/par

img19.gif

Är det någon som har dessa skydden? från dalmar-ireland, jag tycker de verkar bra!

tn_e92_1.jpg

dalmar%20air%20cooled.jpg

dalmar%20protect.jpg

http://www.canter-equipment.nl/Dalmar.html

Har inga såna själv men pratade med tjej på tävling som hade dem. Hon tyckte de var kalasbra men sa att de måste passa 100% när man provar för det finns inte så mycket utrymme för justering? Hon menade alltså t ex på N.E.W skydden kan man spänna kardborren hårdare om benet är smalt eller ngt lösare om benet är tjockt, det funkade inte på dessa.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 996
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar