Vad har man för rättiheter som fodervärd?

P

Packe_alicia

Vad kan jag göra med en foderhäst alltså inom rimliga gränser?

Saken är ju att jag tagit hästarn från ruinens brant och fixat till dem till ägarna.

Tycker ni att jag ska kunna få ta ett föl på stoet som tack för hjälpen?

Sv: Vad har man för rättiheter som fodervärd?

Det beror ju helt på ägarna - för det är ju de som har sista ordet, lite beroende på vad som står i kontraktet. Fråga?

Tycker och tycker, om ägarna är väldigt tacksamma för att du tagit hand om hästen så känns såklart sannolikheten större att de låter dig göra det - men inget man kan ta för givet såvida man inte skrivit in det i kontraktet.

En tjej skall få ta mitt lilla problemsto på foder. Får hon ordning på henne har vi kommit överrens om att hon får ta ett föl på henne!

Men som sagt ägaren har sista ordet så fråga dem. Lägg fram de snyggt att du skulle vara jätteintresserad att ta föl på deras sto.
Osv nämn inte att de är skyldiga dig de, utan lägg fram de fint som sagt!

Lycka till =)

Du har egentligen inga mer rättigheter än det som står i kontraktet dvs står det inte ta föl så har du inte den rätten. Du kan ju allra ödmjukast föra ett resonemang med ägaren och berätta om allt du lagt ned och att du gärna skulle vilja ta ett föl och hoppas att denne går med på det.

Dom har inte anstifftat nåt kontrakt utan muntligt sagt att jag får götra vad jag vill med hästen då dom inte har något intresse i hästen.

Jag har tajttat om ett kontrakt i snart 2 år!!!!!

Tycker ni bör skriva ett kontrakt snarast då ett muntligt avtal visserligen gäller men är svårare att bevisa. De skulle kunna hämta hem hästen när de känner för det. Vem vet, en dag kanske de får för sig att sälja hästen för att få ut en slant och du står där utan häst. Inte så värst roligt. Prata med ägarna om eventuell betäckning och skriv ett kontrakt. Jag hade inte tagit något föl på stoet utan skriftligt avtal.

*delvis kl*

Nej, utan avtal hade inte jag heller tagit föl. De kan väl i så fall lika gärna hävda äganderätt till fölet? Kräv att få ett kontrakt upprättat snarast, och var noggrann med alla detaljer.

Skriv helt enkelt ett fröslag på kontrakt och skicka till dem så att dem kan skriva under, be att få det skickat tillbaka så att du kan skriva under. Om tjatet inte leder någonstans menar jag, kanske är enklare att göra en handling.

Se till att ha ett kontrakt INNAN du betäcker hästen, där de tillåter dig att göra det. Inte bara något muntligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar