Vad har hänt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Japanesen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad har hänt?

Var med hoftproblem visade det mest i stallet. Han ville inte sta pa benet vid tex bandagering och skakade valdsamt nar benet holls lyft (hovkratsning och verkning).
Nar man slog i sommen rykte han till sig foten och visade pa smarta.
I lugn trav syntes inte mycket men nar man bad om fart syntes det att nagot inte stamde i bakkarran. Dock ingen utpraglad halta.
Vi trodde forst det var hovleden eftersom han var sa kanslig vid skoning men symptomen forsvann till 95% efter forsta behandlingen med kortison.

Jo det är självklart..
Men detta är hans 5:te tränare och börjar tappa hoppet om att han ska bli bra igen..

Detta problem började komma efter hans vinst på Åby för kanske 3 år sedan eller hur länge sen det nu är..

Ska ta och be tränaren att filma honom i skritt och lägga upp det här.. Lättare att se för er och kanske se problemet..

Tänkte ta oh fråga en till fråga..

Vad tror ni kan vara felet som man inte ser på varken röntgen eller böjprov?

Jag rekommenderar absolut ett besök i Katrineholm. Han hittar garanterat felet!!
Ta Leffe Blanche som exempel...

Min visar inget när man skor eller kratsar, men står gärna och avlastar diagonalt höger bak- vänster fram när han står uppställd på gången.
Så din blev i princip bra efter bara en sprutning? Har h*n varit besvärsfri sedan dess?

Jo, hoften vart bra men han hade andra problem som lurade ocksa.
Han hade EPM ganska illa sa vi undviker ju allt kortison vi kan, tyvarr sa dem det var det anda att valja pa i detta fallet.
Dessutom hade han en aterkommande hovspricka och en riktigt ful sena (kanning - avstalld - kanning - operation - avstalld - 2 manader av simning - tranades i tavlingstid - kanning) + att vi redan tagit ut benbitar.
Sa nar han tillslut lyckats ga en tid dar han kanske klarat kvaltid pa en bra dag och sedan gick senan igen sa gav vi upp.
Sa svaret ar nej, jag vet inte om det holl lange efter det. Numera drar han en amishvagn ute pa landsbygden nanstans.

Hmm, ja fast han kanske inte skulle till nån tränare direkt, utan till nån som kan ta o behandla honom och ha honom ( dom ? ) som konvalecent och fullfölja behandlingarna.

Höft eller bäcken skulle jag tro. Spruta höftleden och prova. Där jag jobbade förr hade vi en halvblodshingst som fick problem med höften och han sprutades 2 ggr och blev frisk. Han var orytmisk i trav och galopperade inte bra. Men så var han 182 cm som 3 åring:) men idag tävlar han GP dressyr så. Åtminstine intermediare och svår, kan inte ordningen på detta.

Vi har sprutat höften en gång men jag kan inte ens med bästa vilja påstå att det blivit så värst mycket bättre.:(
Veterinären sa iofs att det troligtvis inte skulle bli bra efter bara en behandling så hoppet lever än.
Skönt att höra att halvblodet blev bra, mera sånt!:bump:

Ok, då är det inte lätt att veta om höften blev permanent bra.
Tack för svar!:)
Hoppas min iaf blir så pass bra att han duger att ha kvar som ridhäst.

Nej halvblodet sprutades nog 3 ggr innan har var "frisk" han reds lätt i typ 3 veckor sen gick han kvalitén på Strömsholm o vann men på Elmia däckade han av att han fått för lite träning, (han är ändå min nallebjörn)

Dom är hos en B-tränare som nästan bara har hästar som har problem..
Joker har stått där nästan hela sitt år i Finland och blivit behandlad.. Så det har inte blivit så mycket träning för hans del..

Sen har vi Japanesen men han har nu genom gått en halsoperation som förmodligen har spökat hela hans karriär så honom börjar man få förhoppningar om att han ska bli bra..

Ena veterinären sa senast förra veckan att man ska titta på hur Joker travar och inte när han skrittar då han tävlar i trav men jag tycker att ifall han inte kan skritta utan att dra vänsterbak då ska han inte heller tävla, något måste ju vara fel..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024