Vad har hänt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Japanesen
  • Startdatum Startdatum
J

Japanesen

Åkte över till Finland för att hälsa på hästarna som båda haft problem nu en längre tid..

Joker skeppades över dit då tränarna här i sverige inte fick bukt med hans ben problem..
Så nu har han snart i ett år utan tävlan och vet besök 1 gång i veckan börjat kännas som att man ska ge upp.. :confused:

Han har blivit röntgad på båda bakbenen, visar ingenting
Han har fått massage, blir inte bättre
Han får värmebehandling, blir inte bättre
Han har fått kortison, men blir inte bättre..

Han fortsätter och drar vänster bakben högt upp när han går, när han springer så visar han ingenting förutom att efter ca 700 m så sackar han efter eller så springer han inte fortare än 1.18 fart..

Någon som har varit med om liknande??

Sv: Vad har hänt?

Kan det vara SI leden ?
Borrelia /Erlichia ?
haserna
ligamenten i bakknäna ?
Sitter han "fast" nånstans ?
Kiropraktiskt ?

Har hästen varit på 52 vet.besök?
Vild gissning bara på det lilla du berättar:Har ni testat för krösrot?

Har en likadan hemma som vi har letat felet på i över ett år.
Senaste veterinären sa att han har ont i höger höftled och sprutade den, så nu får vi se om det blir bättre............

Är det inte jättesvårt att hitta felet samt spruta höftleden. Prognosen är väl inte den bästa heller? (Vill inte förstöra för dig, antar att det beror på hur illa det är... är inte särskilt kunnig -infon kommer från en person vid ett tillfälle..)

Till TS: Jag hade tagit dit en equiterapeut utan att tveka före nästa veterinärbesök. Massor av skogsridning också -bara rätt ut och gå så hästen blir tvungen att röra sig med "alla fyra" och bli mjukare och mjukare.

Vilken galopp föredrar han? Eller är det lika?

Det stämmer!:(
De flesta veterinärer klarar väl varken att hitta eller spruta höftled?
Höll som sagt på och letade fel i över ett år innan jag fick tag på en veterinär som var kunnig nog.
Tyvärr var höften riktigt dålig då så om han någonsin blir bra så kommer det ta låååång tid.
Tid är något jag råkar ha väldigt gott om så det ska ögonstenen få (all tid i världen!):p

Tid kan nog vara avgörande. Inte alla som har det så det förbättrar säkert prognosen! Håller tummarna! :)

De på strömsholm kan:) Spruta höftleder alltså
Krösrot är en punkt i korset nånstans där alla tarmar möts typ fick jag förklarat för 15 år sen när min häst dog pga maskansamling i krösroten, det kunde man inte se förrän vid obduktion.
Jag hade bara haft honom ett halvår så det var inte mitt fel som tur var

Ok, bra att veta!:)
Lånar tråden lite då TS inte syns till:
Någon annan som har/har haft (trav)häst med höftproblem?
Vad hade hästen för symptom, vilken/vilka typer av behandlingar/träning fick hästen, blev den återställd och hur lång tid tog det isf?
Tacksam för svar!

Förlåt, glömde totalt bort tråden..

Ska försöka svara alla er..

Martha: Har ingen aning om vad det kan vara, ingen hittar felet..
Vad behövs göras för att se ifall det är SI leden?? eller dom andra du förslagit att det kan vara?

Nebraska: Japp om inte mera, nu har jag inte räknat med massören iofs..

SelfPossessed: Hur märkte ni att det var höftleden?

Skwaller: Ridträning har jag sagt att jag vill att dom ska börja med men dom lyssnar inte på en "liten tjej" som mig, utan gamla karlar som haft detta som hobby sedan 80-talet vet mer enligt vad dom själva tror :S

Sputnik: Krösrot?? Får man dessa "symtom" som Joker har då?

Nu kommer jag ihåg denna tråd så fråga ifall ni vill veta mer, ska ta och ringa grannlandet och fråga vad som gjorts mer...

Nej han hackade rejält i travet och drog benet efter sig men reagerade inte på böjprov alls.

Fast när min dog sa de att det inte gick att testa utan enda sättet att upptäcka var med obduktion men det var ju ett tag sen

Okej, här är det nästan samma sak, drar vänsterbak fast i skritt men visar heller inget på böjproven..

Dags att byta adress på hästen kanske ? Det är väl ni som äger hästen som bestämmer vart den ska vara..och om dom inte får ordning på hästarna så måste man ju hitta på nåt annat på nåt annat ställe där folk är mer öppna.

Till en början drog han ett bakben något och rörde sig inte helt rytmiskt.
Sedan blev han allt sämre, "av på mitten" kan man säga.
Märks inget i kort trav men hältan kommer så fort han försöker bredda.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024