Vad har hänt med min häst??!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kattis63
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 864
K

Kattis63

Det började i torsdags då jag upptäckte ett ca 3 cm långt sår (såg ut som ett skavsår i princip) på min hästs läppar, båda sidorna. Reagerade på det och frågade andra i stallet om vad detta var. De flesta trodde att det var en av hästarna som bitit min då vi precis släppt ihop dem.
Tänkte inte så mycket mer på det utan försökte hålla koll. Idag hade dock såret växt(!!) både på bredden och längden. Reagerade ännu en gång på detta och började kolla på min väns häst också. - Som hade massor med blåsor och en stor irritation på underkäkens tandkött fram. Kollade på samma ställe på min häst han var så att säga skinflådd där!!
Ringde veterinären som bad mig tempa hästarna och min dotter tempade min och min väns hästar som stod på stallbacken. De låg på 37.86 och 37.95, under feber alltså. Vi skulle även kolla om hästarna hade dessa "blåsor" någon annanstans men det hade de inte. (Tack och lov!)
Hon gav oss order om att kolla alla andra hästar och varenda häst hade lika dant på insidan av underläppen (några till och med i hela munnen). Det ser ut som ett trycksår ungefär och är gult/rött och lite svullet omkring. Veterinären tyckte vi skulle avvakta och vänta ut det, men tempa och kolla så att hästarna fortsatte äta. Troligtvis är detta ett virus (smittar från häst till häst, vid öppna sår, samt om man petar på såren och sedan i nästa hästs mun) och om 10 dagar borde alla hästar fått det samt att det börjat klinga av. Hon sa även att om det hade varit kor så hade hon blivit mycket mer oroligare än nu.

Men nu till min fråga - vad kan det vara? :confused: Har någon varit med om något liknande förut? Ingen i stallet hade någonsin sett något sånt här. Kan det vara någonting de ätit? Fast stallägarens hästar som stått med dessa hästar innan har ingenting, utan det var när vi flyttade våra hästar dit som det bröt ut..
MVH en orolig Kattis

Sv: Vad har hänt med min häst??!

Du och freggie har skrivit om samma sak. Lät som något virus.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 242
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 799
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18