pulkaskurk
Trådstartare
Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför.
Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och kliver bara på både hos mig och tidigare ägare.
Ett fåtal gånger har hon krånglat men då har hon gått på efter 5-10min så inte speciellt svårt då heller.
I mitten på juni fick hon föl och efter det så är hon inte så sugen på att gå in.
Första gången vi skulle lasta henne och fölet så var det lite oroligt men gick ändå bra att lasta så vi kunde åka till seminstationen.
När vi skulle hämta dom några dagar senare så gick det inte alls enligt plan då det blev så att vi fick lov att ändra planerna hastigt och resultatet blev att vi skulle hämta dom sent på kvällen och alla var väldigt trötta.
Fölet var lätt att få in i transporten men mamma häst vägrade att gå på.
Kastade sig bakåt och stegrade sig.
Till slut gav vi upp och hästarna fick bo kvar en natt till och dagen efter tog det väl 2min att lasta dom och åka hem så det var inget knussel.
Idag skulle vi lasta igen och fölet får vi in utan några större problem.
Stoet däremot vill inte alls. Backar och stegrar sig.
Sätter på henne ett träns som brukar vara en väldigt bra grej när hon backar. Då brukar hon sluta direkt och gå på.
Idag hjälpte inget. Hon kastar sig bakåt och stegrar sig. Vi provade med linor och att backa transporten mot stallet.
Det slutade med att hon reste sig, slog över och höll på att slå ihjäl sig.
Där avslutade vi det hela för jag vill inte att varken häst eller människor skadar sig allvarligt eller dör på kuppen.
Så nu är frågan, varför blev det såhär?
Å hur i hela friden ska vi komma ur det här eländet?
Hon har åkt sanslöst mycket transport i sitt liv på träningar och tävlingar så hon är otroligt resvan och har aldrig haft problem med det eller nya platser tidigare.
Samma gamla trygga transport så det är ingen förändring.
Kan det vara nåt hormoner som stökar?
Om hon är dräktig så är det 17 dygn idag och fölet är 6 veckor.
Hjälp mig med tips!
Det måste ju gå att lasta hästen...
Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och kliver bara på både hos mig och tidigare ägare.
Ett fåtal gånger har hon krånglat men då har hon gått på efter 5-10min så inte speciellt svårt då heller.
I mitten på juni fick hon föl och efter det så är hon inte så sugen på att gå in.
Första gången vi skulle lasta henne och fölet så var det lite oroligt men gick ändå bra att lasta så vi kunde åka till seminstationen.
När vi skulle hämta dom några dagar senare så gick det inte alls enligt plan då det blev så att vi fick lov att ändra planerna hastigt och resultatet blev att vi skulle hämta dom sent på kvällen och alla var väldigt trötta.
Fölet var lätt att få in i transporten men mamma häst vägrade att gå på.
Kastade sig bakåt och stegrade sig.
Till slut gav vi upp och hästarna fick bo kvar en natt till och dagen efter tog det väl 2min att lasta dom och åka hem så det var inget knussel.
Idag skulle vi lasta igen och fölet får vi in utan några större problem.
Stoet däremot vill inte alls. Backar och stegrar sig.
Sätter på henne ett träns som brukar vara en väldigt bra grej när hon backar. Då brukar hon sluta direkt och gå på.
Idag hjälpte inget. Hon kastar sig bakåt och stegrar sig. Vi provade med linor och att backa transporten mot stallet.
Det slutade med att hon reste sig, slog över och höll på att slå ihjäl sig.
Där avslutade vi det hela för jag vill inte att varken häst eller människor skadar sig allvarligt eller dör på kuppen.
Så nu är frågan, varför blev det såhär?
Å hur i hela friden ska vi komma ur det här eländet?
Hon har åkt sanslöst mycket transport i sitt liv på träningar och tävlingar så hon är otroligt resvan och har aldrig haft problem med det eller nya platser tidigare.
Samma gamla trygga transport så det är ingen förändring.
Kan det vara nåt hormoner som stökar?
Om hon är dräktig så är det 17 dygn idag och fölet är 6 veckor.
Hjälp mig med tips!
Det måste ju gå att lasta hästen...