Vad har hänt med färgen?

Lyan

Trådstartare
Klippte av Pings benbollar inför vintern för de tovar så mycket när hon har overall på sig och pälsen under hade helt annan färg än resten av jycken. Ping har troligen en silvergen så det ställer till det med färgen men var är det som gör att pälsen som varit oklippt är svart och den som varit klippt är silvergrå.

sam-1486_shrink-398x600.jpg

Sv: Vad har hänt med färgen?

Den först pälsen är mörk och allt eftersom den växer ut på en hund som bleks så blir den ju blekare för varje klippning. Även lång päls ser man på att den är ljus i botten men mörk i det gamla längst ut. Om din hund däremot fortfarande är mörk där du sparade päls så kanske det beror på ngt annat. Att pälsen liksom "åldrats" i förtid där du rakat den och ändrat färg pga det eller så har din hund olikfärgade partier.

Pings päls mörknar ju längre den blir. Även om den är silvergrå när hon är nyklippt så blir den mörkgrå/svart när den växt ut någon cm. Trodde först att det kunde vara för att benpälsen inte blivit solblekt men hon är som ljusast när hon är nyklippt och på baksidan av låren och bröstkorgen, det solblekta blir mer brunt. Hon får kolsvarta hår om hon har haft någon skada, sedan dröjer det några klippningar innan den nya pälsen är lika ljus som den andra.
Hon är ju inte renrasig så det påverkar pälsen men tycker inte att det borde påverka på det här sättet, samma med att hon äter kortison, det borde påverka hela pälsen. Den ljusaste pälsen är dock mycket finare och fjunigare än på resten av kroppen, frambensbollarna blir solblekta och krulliga, bakbenen håller sin svärta och har rak päls.

En vecka innan hon blev nerklippt. Förutom ansiktet som blivit för ljust av blixten så stämmer färgen
sam-1431_shrink-398x600.jpg

Igår. Frambenen är inte lika extrema som bakbenen men hennes bakben har alltid varit ljusare än frambenen så kontrasten blir ju större därför. Benen är klippta mothårs så den pälsen är kortare än på kroppen så egentligen borde den vara ljusare pga huden under. Ett tag funderade jag på om hon kunde vara solbränd men då skulle det ju vara tvärtom, mörk kropp och ljusa ben
sam-1500_shrink-398x600.jpg

Anledningen till att hon är klippt så kort är för att trimmer krabbar och det går inte att ställa in det på längre. Sax går inte för hennes hårstrån är för tunna och glider bara genom skänklarna, även på dyra, bra saxar.

Jag vet inte men det är samma med min hund som är mest pudel och lite cocker och ännu mindre kines. Undrar om det kommer från kinesen? Han är oxå grå under men när det växer ut ( och skador ) så är det svart. Så när hans päls är 2 cm lång så är halva grå och topparna svarta. Jag undrar om det är så att ullen är grå ch täckhåren är svarta, alltså att de får hår som är strävare och längre som växer ut och är de svarta? Annars är min hund ljusare på de typiska silverställena som tår, framsida framben, rumpa, nos, ögonbryn osv.

Ceasar underull är definitivt gråare än täckhåren (förutom de täckhår som blivit helt vita alltså)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V