Vad har han gjort?! (sår!)

BlackRose

Trådstartare
Ikväll nu när jag skulle ge kvällsfoder åt hästarna i hagen så märker jag att valacken har konstiga sår lite här o där på höger sidan, lite torkade. Dessa fanns inte där igårkväll.. :crazy:
Dem står ute på betet dygnet runt och kan väl knappast tro att gräset kan ge dessa sår om han ligger? :crazy:

Vad tror ni? Sett något liknade?

På ganasch/hals höger sida;
22698572.jpg

Höger bak;
22698570.jpg

Höger sida, flank;
22698568.jpg

Höger fram;
22698567.jpg

Höger, bog;
22698566.jpg

Vad 17 har han pysslat med?! :confused:

Sv: Vad har han gjort?! (sår!)

för vilda lekar med tokan? :angel: finns det nåt i hagen han kan ha gjort sig illa på? kan han ha blivit biten?

uj, jag hoppas du kommer på det...håll koll på dem o se till så att DU och såren är RENA!

KRAAAM :love:

Inga vilda lekar, bara en massa gulligt gosande :love:
13012837.jpg

..och jag har aldrig vart med om att hon skulle ha kliat honom så hårt att det skulle bli sår, och han borde ju reagerat isåfall? :confused:

Jag har tvättat rent och jag har gått igenom varenda vrå i hagen och inget som verkar ha orsakat detta.

Kraaam på dig med gumms! :love:

nemen
men du
se för tusan till att du håller såren HELT rena, byt kläder, använd hanskar när du tvättar o sprita händerna, ifall det är nåt som smittar, håll koll på om det läker som det ska, blir det inte bättre inom närmsta tiden så ring vet...:( lilla vic :cry:

Rullat sig på olämpliga ställen med stenar? Jag har ingen aning. Men gör som Snutt sa.

Jag har hittat två nya sår på min som han inte hade igårkväll. Han har stått inne natten till idag så jag tror att ett av dem är liggsår medans det andra är hagkompisen som sagt till honom på skarpen (han är efterhängsen, kelig och ivägen) ;)

Hoppas att allt bli bra med våra odjur. :laugh:

Tror inte på ngt smittsamt, då borde tanten också fått?
Han rörde inte en min när jag tvättade rent, så ont har han inte, och det var inte svullet eller varmt. :bow:

Självklart ringder jag farbror Vet. om det blir problem, funderade mest på vad han hade gjort.. :confused:

Senast ändrad:

kolla på ev träd som kan ha använts som kliträd, om där finns utsickande grenar eller något med blod på i hans höjd...eller stenar som han kanske rullat sig på, som L_S sa...

Kan han ha sprungit omkull och ev. skrapat upp sidan? Ser nästan ut lite som skrapsår på bilderna. Smittar tror jag inte det gör, men viktigt att hålla rent nu när flugorna är så jobbiga.

Kolla efter giftiga växter eller växter som hästar kan reagera på, ser för mig ut som sår på grund av en allergisk reaktion/kontakteksem som hästar kan få av växter när de tex rulla sig i dem eller sova på stället där de finns.

Mycket skumt! Men att allting är på höger sida är nog inget av en slump!
Punkterna med såren verkar också vara de mest "utåtstickande", alltså de punkter som får störst vikt och kraft på sig när han lägger sig på sidan (eller har jag fel där? Det vet du bätter som verkligen exakt vet vart såren sitter). Detta skulle ju låta rimligt att han då rullat sig på nåt olämpligt ställe.
Hästar brukar sällan ramla sådär på sidan, men visst.. vad lyckase de itne emd ibland?! :angel:

Att han skulle kliat sig mot ett träd tror jag itne helt på.. Inte om det bara är de ställen som är mest "utåt". Brukar itne vara så många ställen då heller och dessutom brukar de sitta i samma höjd om de är mer än två.
Skulle han haft parasiter och skrubbat sig massa av den anledningen boirde det varit på vänster sida också...

Hmm.. ingen hjälp, men ändå! ;)

Först o främst, varför skrev jag höger sida när det är vänster? Jag är ju måttligt virrig :p

Nu idag när det var ljust ute var det lättare att se, och det är nästan precis som nå "skrubb" sår. Sådär knottring skorpa.. :crazy:
Han fick en ordentlig tvätt hela han idag, och tvättat rent såren en extra gång och smorde på ett tunt lager med fyra ess salvan.

Hittade även fler ställen med sår som jag inte såg i mörkret igår.
Fanns även en under magen och nästan hela sadelgjordsstaden och mellan frambenen var sådär "knottingt".

Försökte markera ut på en gammal bild vars dem sitter:

22714268.jpg

Jag var ute och red runt i hagen för att spana på växter, men helt omöjligt att gå igenom varenda kvadrat av hagen då den är gigantisk! Hittade dock inga skumma växter och jag har nog snurrat runt dom flesta träd och hittade inga rester av hår eller blod på något.

Om han skulle ha ramlat omkull borde det inte bli sådna märken av gräset?

Detta var då ett mysterium som heter duga.. :confused:

Tack för översiktisbilden! Haha, inte lustigt att jag blev snurrig av dina bilder ;) Jag tänkte att du ahde redigerat dem och råkat spegelvända några :angel:

Återigen... Har svårt att tro att det bara är en slump att alla dessa märken är på just samma sida!
Att han skulle ramlat tror jag inte heller på, av flera anledningar nu när jag ser översiktsbilden....
Och du har såklart inte använt något medel som han skulle bli allergisk mot enbart på ena sidan :angel:
Om han skulle fått dem av att ligga och rulla sig gör det mig lite förvånad att han inte har kring manken samt bogbladets övre kant. Annars stämmer ju de andra ställerna som att det skulle kunna vara en anledning.
Parasitangripen med en allergisk reaktion som följd blir ju inte heller endast på ENA sidan :crazy:

hursomhelst tror jag inte att han lider av det dära alls!

--> Han skulle iofs kunna lagt sig i nåt kontigt djurbo, nässelställe eller något annat som ger den reaktionen. Var uppmärksam om såren tenderar att breda ut sig! Kliar de?

Senast ändrad:

Kolla efter giftiga växter eller växter som hästar kan reagera på, ser för mig ut som sår på grund av en allergisk reaktion/kontakteksem som hästar kan få av växter när de tex rulla sig i dem eller sova på stället där de finns.

Precis.

Har du möjligen bytt flugmedel?

Norrland

Jag har alltid haft problem med det där med höger och vänster... :angel:

Jag har inte bytt flugmedel, och han har aldrig visat någon överkänslighet mot det (inget speciellt starkt hemmagjort flugmedel heller)

Jag funderade också på parasiter, men som du säger borde det inte bara bli på ena sidan. Men jag ska köpa kolla masken till löning för att kolla för säkerhetsskull.

Han verkar inte klia alls på det, men jag ska hålla ett noga öga på det och fota av såren varje dag för att jämföra om det blir någon skillnad.

Tack att ni hjälper mig försöka reda ut vad min gubbe har lyckats med :D

Är han öm? Svullen runt såren? Märkligt, man undrar verkligen vad de har för sig ibland, tänk om de kunde tala.......

Han ömmar inte, är inte varm, inte svullen. Eller jo, den på magen är ytterst ytterst lite svullet. Men knappt något man ser.

Och ingen feber.

Man skulle fästa en kamera på dem under natten för att se vad de hittar på! :idea:

Jag har alltid haft problem med det där med höger och vänster... :angel:

Ja, du underlättar ju inte för en annan heller!! :devil::devil:;)

Jag funderade också på parasiter, men som du säger borde det inte bara bli på ena sidan. Men jag ska köpa kolla masken till löning för att kolla för säkerhetsskull.

Precis.. men om han lagt sig ner i nåt tistelbo, eller nåt bo med elaka myror eller vad som helst kan det ju innebära att det är därför bara ena sidan är drabbad.
Att han har stått och kliat sig anser jag vara omöjligt iaf. Jag tror stackarn har lagt sig på nåt olämpligt ställe :grin:

Lycka till med mysteriet! ;)

Jag tror stackarn har lagt sig på nåt olämpligt ställe :grin:

Lycka till med mysteriet! ;)

Det är inte lätt när man blir gammal och förvirrad :p
Skulle inte förvåna mig ett dugg om han lagt sig i en myrstack eller ngt.. :angel:

Tack tack :D

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur