Vad har hänt med min häst?

Problemet är att jag inte kan använda något spö. Hon verkar rädd. Har försökt med att vi ska stå still och jag ska klappa henne med spöet, men hon står inte still och börjar springa iväg precis som om hon tror att jag ska misshandla henne eller något.
Vet inte riktigt hur jag ska träna bort det, har provat att longera med spö i handen, men då lyssnar hon inte på mig, longeras bäst utan spö i handen.
Det går att rida henne med spö, men tydligen inte från backen. Funderar på att prova igen och ha med lite kraftfoder i fickan som belöning när hon gör rätt, kanske blir bättre motivation då?

Då skulle jag börjat med att modifiera pisken till något annat. Kanske knyta en plastpåse längst ut? En bekant till mig har ett kvastskaft med skumgummi påtejpat., Det är bara för att du skall ha en förlängning av din arm och kunna ge tydligare signaler. (Om hon har negativa associationer till pisken är det något du kan öva på i ett senare skede, när er kommunikation fungerar bättre)

Hästar har ju långsmala kroppar och kan därför ge varandra signaler och flytta varandra på ett bredare sätt än vad vi människor med våra hög-smala kroppar kan göra. Därför är det bra att kunna förlänga sig själv och förtydliga sin signaler.

Jag personligen jobbar inte med mat-beröm. Dels eftersom jag får en tiggig häst, och dels för att berömmet man ger på avstånd inte skall verka mycket mindre värt än det beröm man får när man är nära. Timingen som behövs i dessa specifika fall är viktig och att plocka upp en godis tycker jag kan vara svårt just tidsmässigt när det gäller kommunikation på lina.
 
Då skulle jag börjat med att modifiera pisken till något annat. Kanske knyta en plastpåse längst ut? En bekant till mig har ett kvastskaft med skumgummi påtejpat., Det är bara för att du skall ha en förlängning av din arm och kunna ge tydligare signaler. (Om hon har negativa associationer till pisken är det något du kan öva på i ett senare skede, när er kommunikation fungerar bättre)

Hästar har ju långsmala kroppar och kan därför ge varandra signaler och flytta varandra på ett bredare sätt än vad vi människor med våra hög-smala kroppar kan göra. Därför är det bra att kunna förlänga sig själv och förtydliga sin signaler.

Jag personligen jobbar inte med mat-beröm. Dels eftersom jag får en tiggig häst, och dels för att berömmet man ger på avstånd inte skall verka mycket mindre värt än det beröm man får när man är nära. Timingen som behövs i dessa specifika fall är viktig och att plocka upp en godis tycker jag kan vara svårt just tidsmässigt när det gäller kommunikation på lina.
Ja, det är just som en förlängning av armen jag vill använda det till.

Mat-berömet är mer för att motivera min häst, hon verkar inte riktigt lika motiverad när hon får ett "bra" och klapp på halsen. Tänkte i alla fall prova. Vi ska även öva inkallning är tanken.
Till våren tänkte jag ta ut en problemlösare, som kan hjälpa mig med lastträningen, för jag är rädd att jag inte kommer lösa den på egen hand.

Jag har en i stallet som är duktig på frihetsdressyr och det är hon som gett mig lite idéer om hur jag kan gå tillväga där, men övning ger färdighet som det sägs. :)
 
Mat-berömmet gav effekt direkt. Hade en häst som följde mig vart jag än gick i ridhuset (var lös) och lyssnade jäklar på alla kommandon, första gången vi kunde gå från trav till halt. Riktigt coolt, fast hade förvisso en häst som försökte ha huvudet i min ficka. Nåväl, får träna mer helt enkelt, var inte så krävande idag, mest för att hästen skulle förstå, sen ökar vi svårighetsgraden tror jag. :)
 
Jo, det är lite så jag tänker att jag vill träna min häst på att lita på mig. Jag tror att då skulle våra lastningsproblem försvinna också. :o
Håller på och läser boken "lydnadsträning för hästen", boken är bra men går sådär när man ska överföra text till verklighet..
Kolla på videos av Warwick Schiller på tuben. Han visar flera olika saker du behöver tänka på. Här är ett exempel.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 310
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 074
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 763
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp