Vad har era katter för udda personligheter?

Sulax

Trådstartare
Jag kom att tänka på det här igår när jag, med hjälp av en vän, droppade "öronrens" i kattens öron.

Katten, Sigge, är ju en diva utan dess like!! Han har sån rolig personlighet i många avsseenden och blir verkligen "putt" över vissa saker. Han har aldrig använt klorna mot mig eller så, han bara...surar. Efter att han fått örondroppar blev han så klart sur, satt och stirrade in i ett hörn i vardagsrummet i en kvart, jag fick inte klappa, inte muta med godis, han ville inte ha mat utan han bara satt där med ryggen mot mig och surade. Sen kom han och hoppade upp bredvid mig, men jag fick inte klappa honom. Han suckade ljudligt ett antal gånger för att visa att det var jättesynd om honom.
Sen när jag gick och la mig kom han och la sig bredvid, gosade inte med mig som han brukar och jag fick inte klappa. I morse var han kelig och gosig...tills han fått sin mat, sen gick han o la sig igen.

Alltså..när man ser honom på det humöret så kan man inte annat än fnissa åt honom. :p Han är som ett trotsigt barn, trots att han blir 21 år i år. :D

Vad har era katter för "säregna personlighetsdrag"?? Är det bara jag som fått en DIVA till katt?

( och ja jag har kollat med veterinär om hans öron, han har kliat sig en vecka eller så och jag skulle börja med receptfritt medel och återkomma om det inte blir bra)
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Min ena är nog lite pedantisk av sig. Jag kan inte ha någonting liggande på bordet utan att han med brutal kraft skickar iväg det över golvet. Samma sak gäller för fönsterbrädor, inga blomkrukor eller annat krafs får stå där, det ska ligga på golvet.
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

min moa är en myspys katt tidig morgon och sen kväll, inte att hon vill bli klappad, utan hon ska upp och trassla in sig i mitt hår, trampar och spinner som bara den(med klorna utdragna så har ett hundratal nya rivmärken på hals och huvud varje morgon).
övrig tid på dagen är hon en rally katt som absolut inte vill sitta still och bli klappad, sitta på axlarna och åka med när man är i stallet och t ex sopar går dock bra.
och när hon myser så ska hon vara kind mot kind med en, sitter jag som nu vid datorn så ska hon vara nära och mysa, är man i sängen med datorn så brottar hon ner en och gosar in sig i ens hår :p(nu ligger hon och leker med dator sladden och stirrar surt på mig för att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet :p),
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Min är ett busfrö som absolut inte är långsint! Vi kan bråka om det här med att riva på soffan och andra dumheter, och jag tror att hon ska hata mig för evigt. Som när hon satte tassen i en stor klick rengöringsmedel som droppat från flaskan. Fick ju illa kvickt tvätta tassen i vatten, till kattens förtret. Hon älskar vatten, men på hennes villkor. ;) Tvätta tassar är inte lika kul som att leka med vatten.

I vilket fall. Hon kommer alltid och ska busa eller gosa direkt ändå. Hon har aldrig tjurat. Tillsägelser gör henne busig. Hon är en grymt skön katt som alltid kommer springades när vi får besök, alltid möter mig vid dörren när jag kommer hem, det går alltid att plocka upp henne och tvångspussa lite även om hon hoppar ur famnen så snart hon kan. Hon väcker mig vid sextiden varje morgon med nåt bus hon inte får göra. Sen tjafsar vi lite om det, jag somnar om och sen när jag vaknar ligger hon alltid i sängen nånstans med mig. Gärna på mitt bröst med sin fluffiga svans i mitt ansikte. ;)
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Min katt är en äkta följa johnare. När jag ska upp på morgonen så kommer han snabbt och hälsar. Sedan om det är en vardag och jag ska till jobb så följer han alltid med mig ner för trappan och väntar vid ytterdörren. När jag sedan kommer hem så hör man ofta ett duns på övervåningen (när han hoppar ner för något) och sedan kommer han kurrandes ner för trappan. Följer mig i alla rum jag kan tänkas gå i innan vi går upp för trappan igen.

På lediga dagar är det ännu värre. Ibland har han sådana dagar då han måste vara hack i häl och så nära som möjligt. Sätter jag mig vid datorn så har jag snart en katt liggandes på skrivbordet, om jag behöver byta rum så kommer han direkt (annars ligger han kvar och väntar tills jag återkommer, bara det inte tar för lång tid). Han ska med mig in på toaletten, om han missar det tillfället så sittar han antingen utanför dörren och krafsar och jamar eller så kommer han som skjuten ur en kanon när jag går ut. Ett av mina älsklingsläte är hans snabba trav när han märker att jag äntligen kommit ut. :love:

I övrigt är han väldigt pratsam, vi har ofta långa konversationer här hemma!
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Jag fick idag veta hur Sigge funkar med barn. Då han är omplaceringskatt och kom till mig i höstas har han inte drabbats så mycket av barn här hemma som härjar med honom då han mest gått undan när de klappat honom en gång. Idag låg han på en köksstol och vännens dotter, som nyss lärt sig gå, drog honom i svansen, i örat, körde lite "hair-remover" på katten och sen smakade hon på katten!! :O Varje gång hon gav sig på katten sa vi vuxna så klart ifrån... Jag sa till pappan att OM katten klöser henne för att markera så har hon gjort illa honom. Vanligtvis går Sigge därifrån, men inte idag...inte förrän jag lyfte honom därifrån. Tålmodig katt det här....Han försökte mest stirra på henne med sina läskiga ögon för att skrämma bort henne, men hon var tydligen för tuff för det ;)
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Lillkatten här ÄLSKAR vatten och så fort man börar skala potatis/morötter i köket hoppar hon ner i slasken och vägrar flytta på sig tills man sätter på kranen då hon börjar spinna och rulla runt innan hon sedan hoppar upp och ner på golvet springer till sängen och sedan lägger sig på rygg där och somnar med tassarna upp i luften. hon är verkligen tokig min lilla prinsessa. Blöta kuddar är ju mysigt :) eller?
<3 <3 <3
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Vår katt älskar att gosa, i badkaret! Hon fullständigt älskar det där badkaret och jag tycker att det är jättetråkigt att hålla henne sällskap där :o Hon vill alltså att man ska följa med till badrummet, sätta sig på badkarskanten och klappa henne under tiden som hon ålar runt där. Hon skulle utan tvekan kunna mysa i badkaret två gånger om dagen, 10 minuter varje gång, så ibland går jag dit, ibland går morsan dit och de få gånger jag haft med någon vän dit så brukar jag skicka in vännen i badrummet med katten :angel:
Såhär ser det ut: https://www.youtube.com/watch?v=EREhAPT3WWQ

Sedan gillar hon (som de flesta katter?) att ligga i knät och mysa, MEN, man måste ha "hennes" filt i knät då. Hon vill inte ligga i knät om man har fel filt, inte om man inte har någon filt alls utan det är en enda (möööjligtvis två) filtar som duger. Spelar ingen roll hur varmt det är i rummet heller, filt ska man ha.

Hon är också väldigt pratig. Hon har många olika läten för sig och är extremt tydlig med vad hon tycker. Igår tex satt hon i fönstret i samma rum som jag var i, när hon insåg att jag inte såg henne så sa hon ett kort, argt "MJAA!" för att få min uppmärksamhet. Det var tydligt att hon inte var glad och det var för att hennes lilla kattgräs-odling inte stod på rätt plats ;) Andra gånger kan det vara ett tyst litet "mjau-knorr" som hälsning, "MJAUUUU!" när hon känner sig bortglömd, "GRRMJAAOOOUU" om hon är busig eller ett tyst litet "mjaa" när hon blir glad för att man tex börjar klappa henne eller så.
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Vår galna katt hoppar efter prickar på väggarna och försöker fånga dom!
Han leker också så pass hårt att han blir helt flämtig, öppen mun och riktigt flämtar flera ggr per dag, aldrig sett en katt som lekt så hårt. Han har också lärt oss att apportera hans leksaksmus :) så han kommer tillbaka med den och släpper den bredvid om man sitter i soffan tex, så kastar vi iväg den och han kommer tillbaka med den tills vi ledsnar, sen gömmer han också leksaksmusen i kattlådan, sådär populärt av oss...
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

KL
Mina är ju fortfarande unga så vi har bara börjat lära känna varandra.

Lilly är en självständig flicka som pratar. Hon jamar hela tiden och i alla möjliga situationer. Hon jamar när man ropar hennes namn. Trots att hon låtsas vara en oberoende tjej, så är det hon som väcker en på mornarna med att spinna och tvätta matte i ansiktet. Det gör ju ont, men jag förstår att det är en ära :)

Terror följer gärna efter runt i huset och det stora källaren är jättespännande. Det är kul att se på när matte eldar i pannan eller tvättar. :) Vill gärna ligga i husses knä på kvällarna och njuta.
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Vad härligt att läsa om era personliga katter :)

Alla mina tre katter har väldigt speciella personligheter. Men lillkatten är nog den som tar mest plats nu. Lilla Tilda älskar tår! så fort någon är barfota - eller en fot sticker fram under täcket är hon där och vill provsmaka - fast hon har lärt sig att det kan vara lite farligt att tugga på tår på sovande folk. Tuggar så försiktigt men måste bara sätta tänderna i tårna. :p Så nuförtiden går jag sällan barfota.
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Visst är det där hemskt! Din kisse gör det med omtanke låter det som.
Mina tokanfaller fötter.. Helst på natten så de får in ett riktigt överaskningsmoment. Jättespännande ju!
När jag bäddar sängen händer de att de anfaller och vilken chock.. arma smärta!
Fast när matte skriker som en mistlur efteråt blir det läskigt och det tokrusas bort..
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

KL

Minimorsan älskar att sova nära, nära. Hon jamar alltid när hon kommer och ska lägga sig. Sover jag på dagen (tänk powernap) så väcker hon mig när jag sovit tillräckligt, genom att trycka nosen mot min näsa, jama och klappa mig med tassen i ansiktet tills jag vaknar - då lägger hon sig på min bröstkorg och tittar på mig :D Hon vill gärna att man låter henne vara när man är uppe och går, men ska alltid vara med och bli klappad i sängen. Ibland kan hon tänka sig bli klappad när hon sover i fönstret eller på datorstolen.

Minimannen är lite tvärtom. Han är väldigt social, men i sängen håller han till i fotänden. Ibland kan han komma fram och kvittra lite och vill bli klappad på huvud och nacke, innan han går tillbaka till fotänden. Däremot, när man är uppe och går, följer han efter överallt. Går man på toa SKA han med, stänger man dörren blir han tokig och står och tokskrapar på dörren tills man öppnar :angel: Får han följa med på toa så sitter han bredvid och tittar på en. Lagar jag mat ställer han sig på bakbenen och sticker in tassarna i handtagen till skåpsluckorna för att hålla sig uppe, och står alltså på bakbenen som ett litet barn som måste hålla i sig för att orka stå. Där står han och tittar på medan jag lagar mat. Han är alltid med överallt, och när jag sitter i fåtöljen och tittar på TV sover han på soffans högra armstöd på detta vis:

face-down-sleeping.jpg


(Googlebild, Minimannen är svart :D)
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Hahaha...vilken söt bild :)

KL

Sigge har fått en ny vana...varje gång han varit och bajsat måste han berätta det. Då sätter han sig högst upp i trappan och jaaaaamaaar...höögt och tydligt. :p
Sen vet jag inte hur han gör när han äter för varje gång han ätit går han och sätter sig på hallmattan och nyser flera gånger. Han nyser nästan omkull sig själv. Bad veterinären kolla detta sist men inget fel hittades och hon misstänker det är en del av hans astma. Nåja, han verkar inte störas av det, men lite roligt att han gjort det till en sån ritual...

En av mina vänner som är här ganska ofta har observerat detta beteende och skrattar åt att han verkligen gör det efter varje gång han ätit. :p
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Min katt är mer som liten hund. Hon ska alltid vara med överallt, hon älskar att bli kliad och gosad med och jag kan bära runt henne hur mycket som helst, är hon riktigt sällskapssjuk brukar hon klättra upp och lägga sig runt halsen och hänga där ett tag. Alternativt sätta sig på min axel som en fågel :P

Sen om jag har en kofta med vida ärmar och sitter i soffan så ska hon ALLTID lägga sig i ärmarna, verkar vara otroligt mysigt där!
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

KL
Jag glömde att min tokkatt är alldeles galen i vattenslangen. På sommaren när jag ska vattna krukorna ute, kommer han som en projectil och dyker i krukan och vältrar sig i strålen. Han har även hoppat i ån för att bada ett antal gånger. Och jag tror verkligen att han ska bada för han verkar inte ha några andra ärenden där i ån.
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

Är det bara jag som har en HELT normal katt som ALDRIG hittar på nåt konstigt, moahahaha!!!!! ;)
 
Sv: Vad har era katter för udda personligheter?

HAHA :cool:

Minimannen lärde sig nosmarkering och att förflytta sig för knäppning (knäpper med fingrarna), så vi har rejsat runt i lägenheten och lekt agility idag :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 223
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 733
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp