Vad har era hästar för ryktsaker?

Våra hästar hade dött tror jag! Men de har å andra sidan vinterpäls som är tunnare än de flesta hästars sommarpäls...

Kallblodet har päls så det räcker till tre till. Curlyn skulle nog däremot avlida på fläcken om jag provade att borsta henne med krattan :D

Till min björnpälsade, fällande lortgris till ponny som dessutom står på lösdrift där ligghallen används som dynghög så använder jag en koskrapa för att få bort päls + det intorkade kisset som blir på magen och bakbenen, sen en vanlig rotborste och det räcker för att få honom ren och fin. Sommartid när han är på bete är han så ren så då har jag bara magic brush och en mjukare ryktborste samt en rotborste till att gnugga in myggmedel. Till manen och svansen har jag en liknande hårborste för människor. Samt hovkrats också såklart. Det är typ vad min ryktlåda innehåller. Har en piggborste, ryktborste och en ryktskrapa också som enbart används när han ska bli extra fin. Ibland tar jag en fuktig mikrofiberduk och stryker lätt över pälsen bara för att suga upp det sista ytliga dammet och stövet och oj vilken glans det blir!

Jag rider ju på ridskola och oftast rider jag en ny häst varje vecka. De gillar ju olika typer av ryktsaker, och på ridskolan finns en hel uppsjö av olika slags borstar.
Vissa hästar bryr sig inte vad man använder på dem, andra blir förbannade och sura om man använder fel sorts borste, och en tredje sort står och spänner sig som bara den men accepterar borsten och lider i det tysta :p
De flesta hästarna är sådana som inte bryr sig. Ett av stona blir en riktig :devil: om man inte använder den hårdaste rotborsten i naturmaterial man kan hitta, och mjukaste silkeslena ryktborste med ryktskrapa efteråt. En gammal gubbe till häst är en sådan där som lider i det tysta när man kommer med en gummiskrapa för att få bort hår eller lera, men som njuter som bara den om man använder en ryktskrapa av metall.
Hovkratsar har ingen av de hästar jag jobbat med haft preferens för. Jag tycker dock att sådana där piggen är av metall, handtag av hårdplast, med en borste på ena sidan är bäst. Det finns en helt i plast på ridskolan där piggen är någon slags trubbig plastbit och den är helt värdelös. Men kanske bra för små barn som lär sig.

Så jag brukar välja mina borstar efter hästen. Sedan gör jag ungefär samma procedur om hästen är normalskitig, och jag ska på normalpass. Krats + borstar rent hoven, gummiskrapa, rotborste, mankam/borste, ryktborste med skrapa där jag tar bort stöv, ansiktet.
Sen blir det lite annorlunda om det är tävling eller om hästen har badat i lera, men ungefär så ser grunprincipen ut.

I fällningen är favoriten en tvåhands svettskrapa, sådan med en tandad sida. Den har alla mina hästar älskat. Använder sedan magic brush. Rotviskor av olika hårdhet. Favoriten är borstiqs med texmex. Borstiqs man och svanskarda. Mjuka ryktborstar favoriten är en välanvänd stübben . Ryktskrapa typ koskrapa . Mjuk mindre ansiktsborste, sträv hovborste används även för att borsta bort lera och sand på skydd och boots. Borstiq är en favorit överhuvudtaget.

Jag är väldigt duktig på att samla på mej prylar, det gäller också ryktborstar. Har en salig röra i ryktväskan. De flesta borstarna är ändå rätt gamla, sisådär 10-12 år och har hängt med länge. Fick en låda med borstar för ett tag sedan, en tjej som ville ge bort istället för att slänga. Där fanns det bl.a. ett par riktigt fina med naturhår!

Använder typ 2-3 av de borstar jag har.. Piggborste och ryktsten nu när herr fjording fäller, sen en suverän rotviska som jag haft länge och den är fantastisk. En annan till benen (pga all lera..) och en syntet ryktborste som jag brukar blöta och använda för att borsta upp manen när den ska klippas. Min häst tycks inte ha några preferenser när det gäller borstar, det verkar inte spela nån roll. Han är inte kittlig heller.

Hovkratsarna däremot verkar få fötter, jag har tappat räkningen på hur många jag borde ha men de försvinner lite hela tiden! :confused: Sen så börjar det så småningom bli dags för den årliga ryktborste-tvätten och då är det bra att ha lite borstar i reserv så länge de andra torkar.

I min ryktlåda finns följande:
Hovkrats med borste
Liten, hård borste till hovar och leriga skydd
Mankam till när jag knoppar
Hårborste till man och svans
Mjuk gummiskrapa
Magic brush
Hård rotviska i plast
Mjuk rotborste med korta plaststrån
Mjuk Borstiq-rotviska, används mest
Ryktborste från Borstiq
Ryktskrapa
Microfiberduk

Min häst gillar hårda tag. Helst ska man klia med magic brush så hårt man kan i ansiktet :D

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 973
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar