Jag rider ju på ridskola och oftast rider jag en ny häst varje vecka. De gillar ju olika typer av ryktsaker, och på ridskolan finns en hel uppsjö av olika slags borstar.
Vissa hästar bryr sig inte vad man använder på dem, andra blir förbannade och sura om man använder fel sorts borste, och en tredje sort står och spänner sig som bara den men accepterar borsten och lider i det tysta
De flesta hästarna är sådana som inte bryr sig. Ett av stona blir en riktig
om man inte använder den hårdaste rotborsten i naturmaterial man kan hitta, och mjukaste silkeslena ryktborste med ryktskrapa efteråt. En gammal gubbe till häst är en sådan där som lider i det tysta när man kommer med en gummiskrapa för att få bort hår eller lera, men som njuter som bara den om man använder en ryktskrapa av metall.
Hovkratsar har ingen av de hästar jag jobbat med haft preferens för. Jag tycker dock att sådana där piggen är av metall, handtag av hårdplast, med en borste på ena sidan är bäst. Det finns en helt i plast på ridskolan där piggen är någon slags trubbig plastbit och den är helt värdelös. Men kanske bra för små barn som lär sig.
Så jag brukar välja mina borstar efter hästen. Sedan gör jag ungefär samma procedur om hästen är normalskitig, och jag ska på normalpass. Krats + borstar rent hoven, gummiskrapa, rotborste, mankam/borste, ryktborste med skrapa där jag tar bort stöv, ansiktet.
Sen blir det lite annorlunda om det är tävling eller om hästen har badat i lera, men ungefär så ser grunprincipen ut.