Vad har era hästar för mankhöjd?

Mirre

Trådstartare
Hur långa är ni?

Vilken/vilka gren/ar tävlar ni i, om ni tävlar?

Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst för dem olika grenarna?

Varför?

Sv: Vad har era hästar för mankhöjd?

Jag är 174 cm, hästen kommer att hamna runt 150 ca eller strax under (Welsh Cob). Rider de flesta grenarna men föredrar WR och VH...

Jag är f.d. halvblodsryttare som funnit det positivt med en häst med lägre mankhöjd av många skäl...bl.a. för att det är bekvämare med måttlig mankhöjd;)

Hur långa är ni?

Varför?
Är 159 cm "lång"
Tävlar inte ännu men tränar reining för fullt.
Egna hästen är 147 cm/mkh
Reininghästen 140-150 cm/mkh
Pleasure/Hunter hästen 155-165 cm
Allroundhästen 150-155 cm
Varför? Erfarenheterna från tävlingsbanorna där måtten offtast har legat runt de mkh cm för hästarna (SQHA, AQHA).

Jag är 173 cm lång och min häst är 150 cm hög.
Min sambo är 183 cm lång och hans häst är 155 och hög. Men hans häst känns nästan i största laget faktiskt!

Tycker inte att dom bör vara över 150-155 cm vilken gren man än tävlar :p.

Vi har tidigare ägt halvblodshästar på 170 cm- gissa om vi saknar dem, INTE!:D

Hmm eftersom jag aldrig kommer byta ras, håller jag mig till hästar på 147-150, storleksmässigt passar dom bra till dom flesta grenar, nja pleasure är väl knappast nåt jag tänker satsa på men utöver det..:)
är själv 170.

Hur långa är ni?
167 cm.
Hästen är runt 146-150.

Har inte börjat tävla ännu, men i framtiden blir det troligtvis barrel race, trail och raining. Några kogrenar också.

Det kan jag inte svara på.. jag tror nog att inte mankhöjden spelar så stor roll, utan prestationen.

Varför?
....

Hur långa är ni?
Jag är 162. Rätt kort för att va 17. :D
Ska tävla i grenar som Reining, WR och lite fartgrenar. Troligtvis till hösten. Är sugen på trail, men känns som då skulle jag och pållarna bryta sönder allt i vår väg. ;)
Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst för dem olika grenarna?Det är helt olika, men inte allt för hög häst känner jag. Men jag är ju lite dvärg av mig så. Lyssna inte allt för mycket på mig nu! :eek:
Mina hästar är båda vid 155 +/- någon cm. Så det tycker jag är lagom.
Varför?
Lägre hästar känns som dom har lite mer kontroll på sina ben och smidigare. Men det är bara något jag fått för mig. Men kraftigare/högre hästar har ju det lätt i trail då dom brukar ha mysigt lynne. :D

Jag ska kanske svara själv också

Hur långa är ni? 175 ca

Vilken/vilka gren/ar tävlar ni i, om ni tävlar? Satsar på att tävla i trail/ranch trail och ev reining

Ingen aning

Varför?

Hur långa är ni?
Är själv 168 cm..
Min Bääs är ca 150.. "har inte slutmätt henne"..

Tävlar inte än.. Men tror på trail, eller raining i framtiden.

Det är jag lite osäker på.. Så länge inte en häst lider av en för tung ryttare så ska jag inte klaga;)

Varför?

Är inte tillräckligt påläst i alla olika grenar så jag tänker inte säga något jag får äta upp sen:crazy: ..

Jag är ca. 173-174 cm. Mitt sto som jag rider nu är 153 cm men jag har också en 2 åring som jag ska rida sedan och för tillfället är han ca. 152-153 cm så vad slutmåttet blir får vi se.

Jag har nyss börjat tävla och det bara på låg nivå men de grenar jag vill hålla på med är pleasure och trail framförallt men alla ridgrenar är roliga.

Att ha en stor häst kan gå men det beror ju på givetvis vad man vill rida. En alltför stor häst i trail kan ju vara lite besvärligare och kanske även i nån av de andra ridgrenarna. Men i boskapsgrenar kan det ju kanske gå lättare. Men å andra sidan så är ju huvudsaken att hästen är smidig och inte "tung" att rida.

Hur långa är ni?
jag är runt 170cm, och hästen 168cm

mest Trail och western riding, håller på å börjar med ranch Trail, har annars provat "det mesta"

Trailklasserna är det ju lättast om man har en minihäst med kort steg så man kan svänga bra mellan konerna mm

Hur långa är ni?
- ca 160cm (ponnyn är 148cm)
Ny ponny nu men ska väl främst satsa på dressyren men han men även lite hopp:D
Individuellt..
Varför?

Hur långa är ni?
168cm o hästen 157cm
Pleasure, wh, wr o senare reining.
Bara det ser harmoniskt ut så kvittar det.
Varför?

Jag är 168 cm lång och hästen 145 cm. Hade ursprungligen tänkt mig en ngt större häst, men blev förälskad och nu känns hon precis lagom :love: .

I grenar där snabbhet och vändbarhet är centrala är det säkert en fördel med en mindre häst, medan det i andra grenar inte spelar så stor roll.

Hur långa är ni? 175 cm.. Hästen 156 cm i manken.

Vilken/vilka gren/ar tävlar ni i, om ni tävlar? Har inte ambitionen..

Känns som om allt över 160 cm i manken är lite för stort.
Självklart är det individuellt... men generellt...

Jag är 1.67 och min häst är för nuvarande ca 1.59, men han får gärna växa på sig mera. Han är pleasure/HuS häst.

Min 2 åring är nu ca 144cm och han blir väl ca 148cm. Jag är 161cm.
Kommar tävla dom flesta grenarna, trail, horsemanship, w riding, reining, pleasue, halterklasser och senare även koklasser.

Hur långa är ni?

Varför?

fördelen med western är att man kan rida sin ponny fast man är ' för gammal ' för den enl hoppning o dressyr...

jag föredrar stora d-ponnys eftersom ponny är mer stabilt än häst...

Hur långa är ni?

Varför?

Jag är 1.77 cm lång och tävlar Barrel race med min häst Dynamit. I barrel race brukar man säga att det är en fördel med mindre hästar eftersom de är smidigare och snabbare än större (eftersom de brukar ta större steg). Jag tycker det är bättre att rida på en liten större häst som man passar på än en mindre där ekipaget inte alls passar.

Liknande trådar

Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
951
Senast: Freazer
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: MJLee
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Nepenthe
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
512
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023