Vad har era avelsston gjort innan?

Narcissa

Trådstartare
Tycker det är lite kul att se vad era ston har gjort innan de sattes i avel. Har de tävlat t ex?

Mitt D-Daysto har tävlat 130-hoppning innan hon såldes och sedermera satte en skada stopp för fortsatt tävlande.
 
Mitt sto har tävlat CNC* fälttävlan och 1.20 hoppning innan hon betäcktes som 7-åring, sedan tävlades hon lite med en junior upp till 1.10 hopp och H100 FT innan nästa betäckning, men nu blir det nog inget mer tävlande.
 
Min ena har bara gjort ett fantastiskt 3-års test 49+52 poäng. Hon är 4 iår så inget mer.
Min andra har gått 120 hoppning och lätt flt. Hon har också en avkomma med bra resultat från treårs 46+53
 
Tycker det är lite kul att se vad era ston har gjort innan de sattes i avel. Har de tävlat t ex?
När det gäller mina shetlandsston så visas de ju på utställningar samtidigt som de går i avel och de ston jag kommer betäcka i år är båda guldbelönade på utställning.
Cassis har fått 41 p och varit klassvinnare. Hon har också tävlatponnytrav - hon är ingen stjärna, rekordet är ganska moderat men hon var prisplacerad i samtliga sina starter - och hon har varit utlånad och gått en vinter på ridskola. Hon har alltså både exteriör, användbarhet och arbetsvilja - vilket är vad man kan önska av en shetlandsponny.
Lovis är nybliven 3-åring och har ännu inga andra meriter än från utställning, av förklarliga skäl. Hennes 42 p och Reserv BIS som tvååring väger väldigt tungt... Hon har ett underbart vänligt sinnelag och har dessutom två fantastiska och välstammade föräldrar, så jag ser inget behov av något mer för att sätta henne i avel. Hon ÄR mitt avelsmål personifierat och ett sånt sto bör man väl sätta i avel.

Mitt NF-sto, som jag förvisso inte vet om jag kommer betäcka fler gånger, har gått och lullat i en hage i på Öland i hela sitt liv, till hon kom till mig för två år sedan. Hon är 20 år. Hon får leva på sina föräldrars och syskons meriter... En helbror och en halvbror har tävlat på allra högsta nivå i dressyr, inkl deltagande i NM.

Mitt welshsto är väl ett blivande avelssto, men inte förrän barnen vuxit ur henne som ridponny. Hon har än så länge inga egna meriter alls, delvis pga att hon är väldigt sned muskulärt efter en skada på betet som ettåring. Men det kan ju hinna komma innan det blir avel. Och gör det inte det så är det stammen som regerar...
 
Mitt sto har med mig tävlat tom MSVB. Tyvärr uppstod en del trauman under exporten hit till Sverige, bla en krosskada på korset och flera brutna revben så även om galoppskolor och piruetter satt fint funkar inte bytena + passage/piaff på högre nivå.
Mödernet har ägts i generationer av samma uppfödare. Modern själv har ett avelsindex på 135 i KWPN. Halvsyster med samma blodskombination (Rubinstein I x El Corona) placerade sig i unghäst-VM. Annan halvsyster med samma blodskombination har tävlat tom. St. George. Helsyster har 134 i avelsindex i KWPN. Mormors-mor har även lämnat avkomma i internationell hoppning.
 
Mina har varit sunda och friska med bra exteriör och har tävlat efter vad ryttaren förmått. Skulle förmodligen kommit längre med bättre ryttare.
Sto 1: LA dressyr, lever och har hälsan numera 29 år gammal. Fått 4 föl varav 2 hos oss.
Sto 2: Dotter till ovan. LB dressyr, deb FT, 1,15 hoppning. Lämnat en bra avkomma själv som har potential.
 
Tycker det är lite kul att se vad era ston har gjort innan de sattes i avel. Har de tävlat t ex?

Mitt D-Daysto har tävlat 130-hoppning innan hon såldes och sedermera satte en skada stopp för fortsatt tävlande.

Mitt sto är ett wielkopolski importerat från Polen -06. Hon var i princip endast grundriden då, alltså sent utbildad (född -98). Hon är exteriörbedömd som 11-åring eftersom jag ville veta hennes förtjänster och brister. Desutom är hon tävlad i dressyr upp till LA (med placeringar i LB) innan en kotledsinflammation slog till förra året. Efter att hon blivit friskförklarad betäcktes hon eftersom hon börjar bli lite till åren och vi inte visste ifall hon haft föl tidigare. I annat fall hade målet varit att fortsätta tävla henne. Meriterna räckte i alla fall till så hon är ett 1-stjärningt selektionssto.

/Lizzie
 
Oj

Sto ett reds in och betäcktes redan som treåring, visades exteriört och stambokfördes som fyraåring med klass I. hon lämnade såpass bra att de sen fortsatte avla på henne och hon är numer belönad med Elit och väntar sitt tionde föl.
Stoet själv har syskon som tävlar MSV/ St George, en godkänd hingst i Finland, diplomhästar och exporter. Kommer ur Elitmöderne med GP hästar i dressyr.

Sto nr 2 är visad som tvååring, totalsegrare i danmark, sen visad igen som treåring där hon gick till Elitskue och fick Silver. Hon är ett SRDH sto. Hon har ridits lite efter ett par föl och debuterat lätt klass dressyr, sen i avel igen. A-premierad här i Sverige och väntar sitt åttonde föl. Hon kommer också ur Elitmöderne och har bla en bror som går GP dressyr och har bla två morbröder där en är godkänd hingst i DVH samt också en GP häst med bla placering i världscupfinalen i dressyr på sin meritlista.

Sto nr 3 är ett lånesto Carabine, och om henne får ägaren berätta men det är ett fantastiskt sto!

Sto nr 4 är vår egen uppfödning som är född 2010 hon är u Sto nr 1 så flera generationer Elit. Hon har själv inte gjort ngt mer än att fått diplom och blivit gångartsetta på sitt treårstest. Kvalade till Championatet men valde att låta henne stå över och gå i avel istället.


Sto nr 5 är ett ngt yngre sto som precis köpts in, hon är triangelmärkt pga skada av trauma. Hon fick diplom som treåring med 987998 och vann sitt treårstest också. Hon kommer också ur Elitmöderne med bla syskon som tävlar MSV dressyr med placeringar. Kommer ur kända Spindafamiljen. Hon har fått ett föl och sen ridits, tyvärr inga starter då hon hade en frambenshälta som spökade och det var efter flera undersökningar och klinikbyte som man hittade ursprungsskadan. Men innan dess "symptombehandlades" hon. Vi hoppas mkt på henne i avelsboxen trots detta då hon är ett mycket vackert och rörligt sto.

Sto nr 6 är ett engelskt import sto med mkt fin härstamning! Hon är själv championsto, har lämnat toppavkommor samt har syskon och föräldrar med championtitlar.

Jag har inget rent tävlingssto i avel utan mina är snarare meriterade via avkommor och möderne.
 
Jag har lite samma typ utav ston som Fenestra. Inga direkta tävlingsmeriter själva, men alla kommer ur starka elit-mödernen.

Jawa, har bla en godkänd GP-hingst som bror och själv har hon tävlat 120 cm och MsvB, med vinster i MsvC. Har lämnat tre föl, varav två är visade som föl med 48 p. Det tredje är fött i år.

Pogila, har en helbror som vunnit 4-års championatet och en annan bror som är godkänd hingst och vann tre-års championatet. Har lämnat två föl, varav den ena är visad med 45 p.

Zoya, kommer väl kanske ur det bästa mödernet med massor av elit-ston, flera godkända hingstar och framförallt så har hon själv lämnat Sveriges högst bedömda häst på kvalitén 2012.

Zonya, dotter till Zoya och bedömd med 9879910-9 på kvalitén och även hoppdiplom, sedan 5:a i Breeders som fyra-åring. Nu i sporten.

Zaida, dotter till Zoya men ovisad.

Nicole, 898878 och diplom på tre-års. Har flera syskon som tävlar framgångsrikt, en syster som är elit och en mamma som tävlat LagSM.

Pinglan, guldbelönad med 99888 welsh sekt A, som också kommer ur ett guldkantat möderne med godkända hingstar och högt bedömda ston.

Sedan har vi två riktigt fina två-åringar, men dom får väl inte räknas som avelsston riktigt än.
 
Mitt sto har tävlat upp tom St. George, utbildad t om Svår. Tävlade som unghäst 1.10 m i Holland. Svensk född.
Hon har samma stolinje som danmarks bästa gångartssto 2009. Hennes halvsyster lämnade även finalist ibland 5- och 6-åringar i dressyr.
 
Mitt sto har tävlat upp tom St. George, utbildad t om Svår. Tävlade som unghäst 1.10 m i Holland. Svensk född.
Hon har samma stolinje som danmarks bästa gångartssto 2009. Hennes halvsyster lämnade även finalist ibland 5- och 6-åringar i dressyr.
Hon är väl placerad MSV:B (som 7-åring) eller har hon placeringar utomlands?
 
Mitt sto är sent tagen men i sin korts tävlingskarriär startade hon i Falsterbo och Breeders som både 5 och 6 åring. Startade 135 som 6 åring. Efter Breeders hände en hemsk olycka i hagen. Tyvärr återhämtade hon sig aldrig trots operationer och 6 månaders boxvila.

Men hade i alla fall turen och kunna behålla henne som avelsto.
 
Vårt första sto gjorde 3-årstest.Dock var det mitt första treårs så det gick sisådär.Vi tyckte dock hon hade fina egenskaper o bra stam så hon betäcktes som treåring.Blev dock sparkad under din dräktighet o fick efter det fortsätta som avelssto ist för tävlingshäst.Mitt andra avelssto ett fullblod har "bara" meriter från galoppbanan.Hon har gått både slätt o på hinder och hemma har jag en åring efter henne med en hopphingst som fader.Årets avelssto är min pensionerade tävlingshäst.Tävlad 1.20 hoppning,LB dressyr.Utbildad högre i både hoppning, dressyr o lite fälttävlan :)
 
Vårt nuvarande avelssto har tävlat up till 130, sedan blev hon tyvärr skadad. Har sedan dess fått 7 föl, förhoppningsvis ett 8:e nästa år:)
 
Då det är min hästs första föl vi väntar i år så får vi se om hon får bli fortsatt avelssto eller inte. Själv har hon gått 130 hoppning (vilket hon har kapacitet för mycket mer men fick tråkiga upplevelser som 6-åring och slutade hoppa helt) och msv dressyr på lite äldre dar.
 
Mitt nya Robin Z-sto har bara tävlat lite som 6-åring (hon är 9 nu) men vilket underbart psyke! Fantastiskt fint.
 
Mitt sto var 5 när hon sattes i avel. Hade inte gjort så mkt innan, en avelsbedömning men ska visas om. Har bra stam, pappa flerfaldig världsmästare i tölt, mamma 2kl sto som får fina avkommor. Hon själv är väldigt lättriden, bra temperament men något känslig & fina gångarter. Sån typ av häst som jag vill ha "igen".
Hon är nu igångsatt och ska tävlas + avelsvisas sen sätts hon i aveln igen när jag känner att vi har tävlat klart :)
Avkomman hon fick är jag mycket nöjd med! Han liknar, men är en bättre version av mamma; som det ska vara. :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 366
Senast: Fiorano
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 317
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 669
Senast: MML
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 712
Senast: Blåabär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp