vad har du för stängsel?

N

nyfikenjag

Vad har ni för typ av stängsel kring era sommar respektive vinterhagar? Är det någon som vet något om a-staket, t ex pris, om de är bra osv? Vad är det egentligen för skillnad på elband och elrep om man ser till funktionen? Kan man blanda plaststolp och trästolp eller blir det fult tror ni? Släng gärna in en bild på hur du gjort så jag får tips:bow:
 
Sv: vad har du för stängsel?

Jag har hört att a-staketet håller i minst 20 år. Stall som satte upp det 1986, har kvar det än.
Är själv lite inne på att ha det runt vinterhagarna. Jag hörde mig för om priser i våras, tror det var 95kr/m för två slanor & 107kr/m för tre slanor. Vid större köp (mer än en paddock) fick man rabatt.
Så det kostar en del, funderar själv på om det ändå inte är värt det. Håller längre än trästaket, inget gnag å man slipper måla.
 
Sv: vad har du för stängsel?

Hej!
Jag använder den "franska elband", den är super och ska hålla iallafall 15 år. Har den runt alla våra hagar i "ytterkanterna" Ingen häst som går igenom det. Sedan är det snyggt med tycker jag.

Så här ser det ut:
3248186.jpg


Mvh hanna
 
Sv: vad har du för stängsel?

Vi har 5-trådigt viltstängsel runt våra hagar. Funkar väldigt bra :)
 
Sv: vad har du för stängsel?

Skulle inte blanda olika stolpar iaf. Blir inte snyggt och iaf jag vill att det ska se enhetligt, snyggt och prydligt ut kring min gård.

Vi har vanlig high tensile tråd. Mycket bra.
Equi Fence är ett bra staket också. Kanske kostar en del men är ett bra staket.
 
Sv: vad har du för stängsel?

Det här var ju riktigt snyggt! Var har du fått tag på det, är det dyrt?
 
Sv: vad har du för stängsel?

Oj var det så dyrt. Men precis som du säger är det kanske värt pengarna att iallafall sätta det i vinterhagen. Ser man långsiktigt så är det ju kanske trots allt inte så hutlöst dyrt.
 
Sv: vad har du för stängsel?

Jag är lite oinsatt jag:angel: men vad är equi fence för något?
 
Sv: vad har du för stängsel?

Menar du sånt där "nät"? Har du el i också?
 
Sv: vad har du för stängsel?

nyfikenjag skrev:
Vad har ni för typ av stängsel kring era sommar respektive vinterhagar? Är det någon som vet något om a-staket, t ex pris, om de är bra osv? Vad är det egentligen för skillnad på elband och elrep om man ser till funktionen? Kan man blanda plaststolp och trästolp eller blir det fult tror ni? Släng gärna in en bild på hur du gjort så jag får tips:bow:

Alltså, jag har ingen aning om vad ett a staket är men jag köper det som jag tycker verkar vettigt och bra. Jag har rejäla trästolpar och elrep 5mm. Ingen utav mina hästar har skadat sig på elrep men där emot har en av dom skadat sig på elband som nu satt runt sommarhegn där dom går nu, en utav dom hade rivit ner den och fått ett skärsår på benet. Så jag tycker elrep verkar bäst det är lite tyngd i det också vilket kan vara bra om hästarna råkar riva ner det, inte lika stor risk att de fastnar.
 
Sv: vad har du för stängsel?

Runt beteshagarna har vi 10*10-stolpar. Fyrkantiga som sågats ut ur telefonstolpar. Hållbart, snyggt och rejält. Vi har tre trådar. Använder helst den grövre modellen av black and white, eller den blåvita motsvarigheten (syns bra, snyggt och håller länge). På vissa hagar har vi en vajer längst ner och i mitten.
Om vi ska dela av en hage (tex. för att ha fållbetning eller annan anledning) använder vi inte dessa fuuula plastpinnar. Vi kör med impregnerade runda stolp och vita elband. Både pappa och jag vill att det ska både SE rejält och snyggt ut, och sen hålla bra. jag skulle inte blanda stakettyper hur som helst, det ser i mina ögon billigt och nödlösnings-aktigt ut.
Bild på staket som delar en hage hos oss.
Har ingen bild på övriga staket där man ser bra. Kan ju ta det om du vill se?
 
Sv: vad har du för stängsel?

Min man sålde var återförsäljare, han håller på med impregnerat trä, stolpar mm mm mm :D Ja det är dyrt, här är deras hemsida.

http://www.gilo.se/

Det är ett kanon staket.

Mvh Hanna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 317
Senast: AlmostEasy
·
Äldre Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad. Själv har jag börjat...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
22 160
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp