Vad har din hund för personliga egenheter?

lakrits

Trådstartare
Gjorde en tråd på "gnägg" gällande för hästar men tyckte den var intressant och gör därför en här på hund också...:)

Vad har din hund för personliga egenheter?
Bäddar i en kvart innan den ska lägga sig, ligger på ett udda ställe, ska bära saker i munnnen....ja ni förstår kanske vad jag menar.

Det ska vara saker den har i sina rutiner/vardagliga liv,,,inte engångsföreteélser...


Vår lilla tjej krafsar i vattenskålen om man missat fylla på vattnet (rostfri skål så den väsnas en del ;) )
Varje gång man står vid kylskåpet och dricker så börjar hon skälla.

Vår lilla(bebis) kille kommer med mat och vattenskål i munnen om han vill ha nåt.
Ställer sig på verandan och kikar in i köksfönstret när han vill in.
Vill gärna ha en "snutte" att sova med. Hämtar gärna kläder, tasshandduken och lägger i sin korg när han ska sova/vila.
Lägger sig i vår lilla hunds korg,,halva han ligger utanför.

Så...vad gör era hundar?
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Pepsi den stora har inga spec egenheter, men Turbo..DSG'n har en del saker för sig..
Han är "vaktmästaren" som plockar alla saker o lägger i sin säng...ordning o reda ska det vara.... :D
Han rullar sig "torr" på mattan varenda gång vi kommer från prommis..
Han knorrar o "pratar" så fort han vill nåt.
Han ska absolut ligga under täcket på nätterna
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Våran cockertik är en riktig surhöna o ska väl ha det mesta som hon vill hon bestämmer över alla djur här oingen ska våga trotsa henne för då åker dom på däng. Hon kan bädda i en evighet även på ett golv utan något i. tillsammans med schäfern utgör dom ett radarpar hon visar alltid schäfern med läten var det finns något intressant att jaga så schäfern kan ta upp jakten själv sitter hon i löplina ute annars sticker hon...

schäfern är ju en riktig busunge sina fem år till trots. Hon älskar allt o alla o värnar om allt smått särskilt katterna som hon tvättr o gosar med dom har även fått tutta på henne. hmmm... snö är hon galen i och gräver fram stora klumpar som hon springer med o rullar i. specialiteten är att få kasta sej ut på ett snöfyllt gärde o hoppa omkring.:p
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Min äldsta jaktgoldentik har tagit det här med apportering på fullaste allvar - hon kommer till mig med minsta lilla gruskorn hon hittar inne...eller ett barr eller en nål, ja vadsomhelst som är pyttelitet:) För övrigt kommer alla mina goldentjejer till mig med sina matskålar när de har ätit klart - bara för mig att stå vid diskbänken och ta emot... mkt praktiskt! Och tappar man nånting så hinner det inte ens landa på golvet så har man fått tillbaks det:) /pumah med sina självutnämnda "servicehundar"
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Billie älskar att leka dragkamp. Speciellt när jag sitter vid datorn. Då kommer hon med sin repknut och viftar lite lockande på den. Om jag tar tag i ena änden då så sänker hon arslet, morrar och grymtar som sjutton och sedan får jag en åktur på min skrivbordsstol (med hjul) över hela lägenheten... :D

När vi är ute och går och hon känner för att liva upp stämningen lite så tar hon försiktigt tag i andra änden av kopplet, sneglar upp mot mig lite för att se om jag är på humör och är jag det så börjar hon skutta runt, låta och ha skitkul. Naturligtvis släpper hon och slutar när jag säger att det räcker. :angel:

När jag vill roa mig lite så släpper jag ner ett par ärter eller en isbit i Billies vattenskål. Hon ger sig INTE innan det är upplockat...! Oavsett vattendjup.

Hon är med andra ord lekfull och lite lätt envis. :p Ungefär som sin matte.
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Loke sjunger när han hör musik som han gillar. gärna bob dylan, men även lisa ekdahl och david gray går an.

Minina är svartsjukan personifierad. ska jag klappa loke får jag göra det tyst när hon sover, annars skriker hon i högan sky och tränger sig emellan. hon hade nog kunnat trampa på lik för att få vara "närmast". säger man åt henne att låta bli börjar hon "gråta" (pipa med mycket ömklig röst).
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Varje gång Hugo ska lägga sig så hoppar han upp och viker in
benen under sig..det låter rätt bra när han dimper ner.
Ärligt så vet jag inte hur han gör, men det dånar i hela lägenheten.

Vill han ha uppmärksamhet så kör han in huvudet mellan armen
och kroppen och bufflar till.

Måste ha kudde att vila huvudet på när han ligger i vår säng

När han äter så tar han munnen full med torrfoder och går
iväg en bit..släpper ut allt på golvet och tar sen en bit i taget,
och så håller han på tills han är mätt.

Han är skvallerbyttan nr 1 om katterna gör hyss,
som att vara på köksbordet tex.

Försöker få alla jyckar han träffar att leka med honom
genom att skälla ilsket :D Smart Hugo!
Som tur är vet alla att han är snäll, så det blir ingen
som kastar sura blickar efter oss.

Han har en egen tjej, fast dom är särbos än så länge.
Grannens 8 månaders S:t Bernhard är tydligen sååååå
oemotståndlig :D
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Egenhet: SOPÄTARE
Bild010.jpg
Lite mörk bild, men så här ser det ut när man kommer hen på lunchen ganska ofta. Om jag drar ner på maten så ökar sopätandet. Hunden är 9 ÅR.
Om vattenskålen är tom så slickar han i den så att den skramlar mot stålställningen sen sätter han sig framför skålen och väntar. Händer inget så gör han om det.
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

-Hon är svartsjuk som tusan. Den andra hunden får inte komma och inkräkta på våra private moments.
-Hon gökar på gossedjur. :o
-Riktiga godsaker är för bra för att ätas, dom måste gömmas! Man kan hitta grisöron var som helst. Bästa stället att gömma dom är att pilla ner dom mellan dynorna i soffan eller gräva ner dom i våran säng. Annars stoppar hon gärna ner dom i fickor eller väskor. Pappa har fått grisöron både i skolväskan och i jeansfickorna.
-Hon tar varje chans hon får att uppfostra andra hunden. Så fort han gör nåt fel och jag säger "nej" åt honom skyndar hon dit och biter honom. Samma sak om jag ber honom hoppa ner från soffan och han inte är snabb nog. Och om han hoppar ut ur bilen utan tillåtelse. Hon är bra på att hålla koll på honom. :angel:
-Sover under täcket varje natt.

Greyhounden har inte så många grejer för sig. Varje gång han ätit går han och rapar en i ansiktet. :crazy:
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

--Riktiga godsaker är för bra för att ätas, dom måste gömmas! Man kan hitta grisöron var som helst. Bästa stället att gömma dom är att pilla ner dom mellan dynorna i soffan eller gräva ner dom i våran säng. Annars stoppar hon gärna ner dom i fickor eller väskor. Pappa har fått grisöron både i skolväskan och i jeansfickorna.
:


Hahaha precis så gör Harley också. Han måste även stå helt blickstilla en låååång stund och tänka vart han ska gömma grisöronen innan det bär av på "uppdraget". I somras gömde han en hel del grisöron i trädgården..Efter drygt en månad då han hade gömt det första försökte han gå in i huset med ngn stor svart kocka i mun...jag tog upp det och det var det gamla grisörat fullt med likmaskar:eek: :eek: :eek: . URK! Behöver jag påpeka att herrn såg mycket förnärmad ut när jag slängde iväg det av avsky?
Han är även väldigt duktig på att glo. Det är ofta man vaknar mitt i natte av att han sitter och glor på en...:crazy:

Somsagt tenderar Harley att glo på saker när han vill få sin vilja igenom. Enligt honom funkar denna metod utmärkt trots att det ibland kan ta timmar till önskat resultet. Låt säga att vattenskålen är tom. Okej då är det bara att sitta paraykserad och glo på den. NÅN gång kommer ju ngn och fyller på...(han orkar inte gå till den andra) ..Vill han ha en dörr öppnad åt sig (den viker då inte jag mig för..men om han är med mamma elle rpappa) ..japp..bara att glo tills det kommer ngn å öppnar..

Douglas har bara sina allmäna pucko utbrott. Sk aman gå ut och bara öppnar dörren springer han runt runt runt runt på gården. Sedan siktar han sig i på Harley som lunkat ut ...accelererar och pang så flyger han på Harley..men då har Harley i regel hunnit göra sin "tornado spin"..dvs han snurrar runt sig själv ..runt runt så douglas inte ska kunna bita tag i hans svans. Sen gör han en kombination av en spin och en attack..även kallad "spin attack" :D och snurrar för att sedan skjuta sig som en katapult och bita Douglas i nacken..
Mja mina hundar leker lite annorlunda.:angel:

Jajuste..när man har badat Douglas och släppt ur han ur badkaret springer han runt i huset och gör konstiga ljud :crazy: ..Typ "OAOAOAOAOAOAÄÄÄÄ" :rofl: ....och sist men inte minst. Han bönar och ber att få bli borstad när man står och ryktar hästen...:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Douglas är en otroligt artig hund. Vad han än ska göra så frågar han först; får jag hoppa på dig matte? får jag äta nu matte? osv. Och när han vill nått som tex. gå ut, leka med bollen ha vattenskålen påfylld eller nått så sätter han sig och stirrar på mig. Då får jag fråga vad han vill, så visar han det genom att gå och titta på kopplet om han vill ut, eller vattenskålen om han vill ha vatten.

Dessutom är han mörkrädd. Om någonting låter eller inte är som vanligt när vi går ut på kvällen så tar han kopplet i munnen och vänder hemåt. Han gör det mycket försiktigt, liksom mer hänger kopplet i munnen med munnen öppen eftersom jag har lärt honom att man inte får bita i kopplet:smirk: .

Ja alla hundar har sina egenheter. Och vad vore de utan dem!?
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Tycker Dusty (vår rottis) har en massa roliga saker för sig.
Har en en jävel på att jaga svansen t.ex. Han är snart ett och ett halvt år och har övat in en grym teknik då han lyfter yttre bakbenet (i vilket varv han nu gör det för tillfället), sänker huvudet och slänger sig bakåt så han snurrar runt på det inre bakbenet som står i marken. Jag kan lova att det ser fantastiskt roligt ut!!

Han jagar rök och regndroppar, men speciellt jagar han flugor. Han är toppen på att fånga flugor när de flyger, sitter de still så stirrar han på dem tills de börjar flyga, hehe...

Och sitter jag och äter (jag sitter oftast på sidan och har fötterna på den andra stolen, typ) då går han under mina ben (som nu åker upp en halvmeter, haha) och lägger sig där under. Av någon anledning tycker han det är mysigare att ligga där.

Han och katten är fö bästa kompisar, alla kategorier, och det är underbart att se dessa två leka!! :love: Kanske inte en egenhet, men väl värt att nämnas och ja, det är alltid katten som bestämmer.

Tack för mig. /Fanny.
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Enzo "räddar" husse och matte när vi badar. Det är en ständig kamp för honom att först tvinga in oss til land, varpå vi går ut och badar och han måste hämta oss igen.
Han tycker det är jobbigt när jag badar i badkaret också.
Är han ensam så älskar han att bada.

Även han rapar högt och tydligt när han har ätit och gärna medans han tittar en i ögonen samtidigt.

När han vill leka så tar han sin leksak och springer mot en och kör den rakt upp i skrevet på en. :eek: Inte så trevligt för husse.

När han inte förstår vad man ber honom om så lägger han tassen på en. Typ: Vi ska lära oss ligg från gående nu på träningen och han kan bara ligg från sitt. Han fattar över huvud taget inte hur man kan lägga sig från stående. När man ber honom om ligg så lägger han tassen över min arm omväxlande höger och vänster tass.

När man kommer ut till honom på morgonen och han ligger och sover måste man ibland kliva över honom. Då touchar har till en med tassen snabbt när man går förbi som om han ville säga "jag såg dig nog". Han har fortfarande nästan slutna ögon och ligger helt avslappnad för övrigt.
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Va kul!! Jag skulle precis skriva det; att jag märkte att Ginger gjorde allt för att rädda mig ur det hemska badkaret förut!!
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

MIn hund har ganska mkt roliga grejjer för sig :) För det första så vägrar han äta från golvet, det som ligger där duger inte att äta, ändå kraffsar han ur mat på golvet :smirk: en gång kom jag på honom mewd att försöka gräva i matskålen, sen brukar han leka med vattenskålen ibland, jättekul när man får torka efter han sen..
Gräva djupa hål är han fenomenal på och fort går det, en riktig trädgårdsmarodör!
Vatten är han galen i, i alla former, kan springa fram o tillbaka i vattenpölar för att det plaskar så kul, älskar att simma, tar sats och dyker i vattnet. Snö är han också tokig i, den ska helst vara så djup att hela han försvinner i den.
Sen älska han pinnar, han klarar ijnte att se en pinne utan att ta upp den och bära med den, slänga den framför sig och göra en hoppatack på den, så håller han på så :D likadant med kottar och stenar, han kastar dem runt sig och hoppar på dem, sånna där rävhopp. Är det en större sten så pratar han med den också ;)
han pratar väldigt mkt och har roliga läten för sig.
sen brukar han sova på rygg med alla tassarna upp i vädret och snarka :D
Så sover han gärna i sängen på kvällen, han tar med sig eget täcke t.om! :love:
Och så använder han tassarna till ALLT, hela tiden.
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Zalo kan höra påsen med ost öppnas på flera km avstånd. (lite överdrivet kanske) men är inte långt ifrån.

Han har en lek som heter stå på foten, vilket innebär att han ställer sig på din fot och så ska du byta och ställa dig på hans tass osv.
Inte så populärt hos besökare eftersom han har ganska stora tassar och väger en del och dom förstår inte vad han vill utan finner honom bara vara väldigt påträngande.

Ber man honom att backa bort från TVn så går han ner i lekställning och börjar skälla.

Han måste stå upp i bilen när man åker i stadstrafik vilket innebär att han blockerar hela bakrutan.

Han snor mina begagnade trosor och strumpor om han får chansen för att snutta på dom. :crazy: :o

Han sjunger väldigt fint och gärna... helst i bilen eller till reklam på TVn. Ska försöka spela in det och lägga ut på nätet.

Han hänger sig på alla människor, alltså lutar sin bredsida så mycket det går på människor vi träffar. Man viftar bara på svansen åt personer man tycker om och känner väl, men hänga sig kan man göra på vem som helst.

Han simmar inte, utan lägger sig i vattnet eller möjligtvis ålar sig fram i vattnet så att han ser ut som en sjöorm.
(fanns bra bild på honom i Härliga Hund nr 7)

När han ska gå ner från soffan brukar han ta ner framtassarna först, sträcka på sig, släppa en fis och sedan kliva ner helt.

Det är några små saker jag kommer att sakna enormt mycket den dagen han inte finns kvar hos mig. Inte det med trosorna, för det är riktigt äckligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

har 4 hundar och alla har sina små egenheter:

Lady:
galen i mat så klockan 2 börjar hon kuta runt i köket ( hon har aldrig fått mat tidigare än 4) ju närmare klockan blir 4 ju mer liv för hon.. hon piper och kutar omkring. sen när hon tröttnat på att vänat skäller hon på en och springer iväg.. skäller och springer iväg.. så gör hon ända tills klockan blir 4-5 och man har tröttnat på hennes tjatande :P detta gör hon varje dag.. mest på kvällen.

Affi:
kastar sig raklång på mage och kliar nosen mot närmast mjuka sak tex hundbädden, kuddar i soffan. faromkring ålande på magen, fnyser och har sig. samtidigt och svansen viftar och man ser att hon har skitkul medan hon leker mask!!
När hon vill ha uppmärkasamhet kraffsar hon på en. å får hon ingen då kräver hon den. hon kraffsar hårt på en och trycker ner nosen i handen. hon älskar att kela och hon älskar att kraffsa!

Putte:
när han sitter ska han ha pall under rumpan så han sätter sig på kanten på hundbädden så han sitter på något som är högre än marken.. nu har han även börjat gjort detta när han äter.. svårt att förklara så här kommer en bild från igår( suddiga men man ser iaf hur han sitter):
4766994.jpg

när han ligger har han alltid bakbenen rakt bakot en liten stund innan han lägger sig vanligt!

Bella:
kastar sig framåt å kasar en bit med frambenen liggandes på govet och med rumpan i vädret sedan sträckar hon bak bakbenen så dom ligger rakt bakåt mot golvet .. detta gör hon flera gånger per dag!
älskar att vinka så när hon är busig och man ska träna så vinkar hon å vilket kommando man än använder å så lägger hon huvudet på sne. alltid när jag ska lägga ner henne. använder handtäcken för ligg. så vinkar hon ett vink å lägger sig i samma veva!
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Hugo har ju en egen låt också.......

>Skyll inte på Hugo :love:
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Jaa, dessa hundar!:love:

Min pojk har även han en hel del för sig.

Så fort jag och pojkvännen bråkar springer hunden iväg och hämtar en pepsiflaska eller dylikt, ställer sig emellan oss och ser sååå bedjande ut. Det är alltid en pepsiflaska som han hämtar i vårt "tomma burkar/flaskor" förråd:)

När han och jag går ut och han får springa lös i skogen börjar han alltid med att hoppa runt som en antilop, han studsar fram på alla fyra ett par gånger innan han far runt en i raketfart:crazy:

När han fiser så fiser han nere, och så fort han har släppt sig (innan man har känt doften) går han upp till mitt rum och lägger sig i sängen där med svansen mellan benen.

Varje natt ska han prombt sova mellan mig och pojkvännen i ca 1h, med 120cm säng blir det rätt trångt men ack så underbart:love:
 
Sv: Vad har din hund för personliga egenheter?

Min gamla hund hade en hel del kul saker för sig. :smirk:

Han "pratade" (äääuuuuuuoooooaaaa, typ)
Om han ville leka så ställde han sig med rumpan uppåt och skuttade med bakbenen, och om man då puttade till honom på rumpan så började han "prata" och gjorde kullerbyttor. Han boxades med framtassarna när han va riktigt busig.

När man va ute så kunde det helt plötsligt ta tvärstopp i kopplet, då hade han gjort en kullerbytta (det såg verkligen ut som en riktig kullerbytta :) )på gräsmattan och låg där och rullade. Det gjorde han i princip varje promenad.

Om vattenskålen va tom så sa han till antingen genom att kraffsa i skålen tills nån kom eller så sprang han fram o tillbaks o hämtade oss.

Han hade en "jucknalle", fick han chansen så va det full fart :banana:

Han bäddade i en evighet, morrade o höll på tills det kändes riktigt bra.

Han "pratade" i sömnen.

Han torkade sig själv när han hade badat, druckit vatten eller varit ute i snön. ( Han hade ganska mycket päls som det fastnade snöbollar i, dom plackade han flitigt bort.)

Han hade en period när han trodde han va katt... Då låg han alltid på ryggstödet till soffan. :o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 586
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 887
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp