Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
Enligt samtliga vetenskapliga undersökningar jag läst så behöver inte en frisk och rätt skött häst täcke. Ni som har täcke, som inte är för ex knotteksem eller klippta på vintern, vad är det för fel på era hästar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Jag forstar fortfarande inte allt det har daltande ni gor med era hastar. De fryser inte som manniskor och ar gjorda for att ha pals. Jag forstar om man rider hasten dagligen men det har pa och av och 15 olika sorter av tacken.. bara silly.
Mina 3 araber och fjordis tant gick nakna MED pals hela vintern, Jag red fjordis tant och nar hon var svettig fick hon svett tacke pa sig tills hon torkade och sen var hon naken igen. Araberna samma sak. Var de blota pga regn fick de fleece tills de var torra och sen en god gnuggning for att fa upp haret igen och sen nakna Och detta i -32C. De led inte... Och de hade nog med ho framfor nosarna att ata pa hela natten..
Den enda som ni gor en tjanst med alla tacken ar forsaljarna, visst de kommer med argument forstas, de vill ju tjana pengar.. Men tank hur mkt tid ni sparar genom att lata bli tacken..
Har jag inte??? Vilka har du läst som säger motsatsen?Då har du inte läst speciellt många. Du får även vänligen definiera "RÄTT SKÖTT HÄST"
Vi är olika, hästarna är olika. Bara att acceptera. Live and let live liksom
Vi är nog mer lika än olika när det kommer till de basala behoven, både hästar och människor.
Det är också en viss skillnad på att om du har din häst på sånt sätt att den inte klarar sig utan täcke, mot att hästen naturlig inte klarar sig.
Det finns ju ett flertal som har hästen till samma användning som du, men klarar sig utan täcke.
Det är oftast inte hästen det hänger på utan den som har hästen, om den klarar sig utan täcke
Det verkar på din reaktion som du har lite dåligt samvete för detta? Jag har bara sagt att om man inte sätter hästens förutsättningar att klara skiftande temperaturer ur spel, så behöver man inte täcke.
Rolle
IpL
Har jag inte??? Vilka har du läst som säger motsatsen?
Rätt skött häst är när man inte sätter hästens förmåga att reglera sin temperatur ur spel. Det finns hur mycket som helst att läsa om det om du är intresserad av att slippa täcka hästen
Rolle
IpL
Andra får gärna tävla om att ha naturligast hästhållning, den tävlingen avstår jag. Lösdrift är inte något för mig. Jag har en sporthäst som tränas och tävlas och oklippta dygnetruntutelivet passar inte henne eller mig. Vi är olika, hästarna är olika. Bara att acceptera. Live and let live liksom
Går dina hästar aldrig utan täcken?