Vad har de gjort med min hund? (Kastrering)

Sv: Vad har de gjort med min hund? (Kastrering)

I bondi vet (animal planet) går hunden solikonimplantat :p

8 dagar sen min hund kastrerades nu, pungen syns men både ser och känns tommare.

Är kuöorna lvat är det väl sterilisering men tror inte att det är så vanligt längre.

Sterilisering av hundar, oavsett kön är totalt meningslös o har mig veterligen aldrig varit tillåtet i Sverige.

Sterilisering av hundar, oavsett kön är totalt meningslös o har mig veterligen aldrig varit tillåtet i Sverige.

Det beror väl på? I min ras har vi ju knappast supersturska hanar som hävdar sig och därför kastreras de. Men om hunden fått t. ex. ett starkt bettfel som gör att man inte vill ha den i avel men fortfarande vill behålla lite "rivighet" i hunden så vore ju sterilisering något.

Det beror väl på? I min ras har vi ju knappast supersturska hanar som hävdar sig och därför kastreras de. Men om hunden fått t. ex. ett starkt bettfel som gör att man inte vill ha den i avel men fortfarande vill behålla lite "rivighet" i hunden så vore ju sterilisering något.

Då sterilisering är en totalt onödigt ingrepp på hundar och katter, så är det inte tillåtet i Sverige. Varför ens tänka tanken på att göra en ingrepp som inte gör någon skillnad ? Då kan hunden lika gärna vara intakt. Så svårt är det inte att hålla den borta från tikar och en steril hane ska ändå inte hålla på och betäcka en tik.

Då sterilisering är en totalt onödigt ingrepp på hundar och katter, så är det inte tillåtet i Sverige. Varför ens tänka tanken på att göra en ingrepp som inte gör någon skillnad ? Då kan hunden lika gärna vara intakt. Så svårt är det inte att hålla den borta från tikar och en steril hane ska ändå inte hålla på och betäcka en tik.

Tanken är ju mer om jag som uppfödare köpt in/sparat en hund som jag ansett vara lovande och något händer på vägen - HD fel, tandfel etc. men som inte är rent av diskvalificerande för avel och skäl nog för avelsspärr. Ska den då säljas kanske man vill försäkra sig om att den inte kan gå till varken renrasavel eller blandrasavel. För hur noga man än är med ny köpare så släpper du alla möjligheter till kontroll och de kan göra precis vad de vill tillslut. Men sheltiesar är ju knappast krutdurkar och kan ev. bli ganska tråkiga som kastrater. Vill du dessutom kastrera lär du ju vänta ett tag på att sälja hunden, närmare året om hunden är späd och behöver gro på sig lite. Dessutom stör du inte den naturliga tillväxten om du har kvar kulorna. Då är det ju positivt om man kunde knipsa bort möjligheten till valpar men samtidigt ha en hund med lite "go" i.

Om jag hade valt hade jag hellre velat sterilisera än att kastrera. Jag är inte ute efter effekten av att hundarna i min ras ska bli docila och lättare, jag är bara ute efter att de inte kan reproducera sig. Jag gillar heller inte tanken att plocka något som påverkar hunden så gravt som hormoner faktiskt gör om det inte skapar problem.

Tillägg: jag har inget emot kastrering om folk vill göra det. Men om jag ska titta till min situation med min ras och hundar hade jag inte sett det som ett alternativ. Det förekommer inte många sturska, svåra hundar som kräver kastrering för att lugna ned sig i min ras, de som gör det är få och det är helt OK för mig då. Är det medicinska skäl så tycker jag det är självklart också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 971
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 206
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 401
Senast: Johdan96
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka