Vad har de gjort med min hund? (Kastrering)

Lillagoajag

Trådstartare
Min lillebror köpte för några veckor sedan en två-årig hanhund. Då jag har begränsad erfarenhet av hanhundar i allmänhet och kastrering i synnerhet så ber jag om erfarenheter av er.

I måndags var hunden hos vet. För att kastreras. Idag när jag träffar hunden lägger jag märke till att kulorna är kvar? :confused: de hanar jag träffat som är kastrerase har inte haft kulorna kvar, så vad är detta? (Eventuellt så är det här en jättefin fråga, men jag är en tik-person ;) )

Ber om ursäkt för ev. Stavfel. Skriver på mobilen.

Sv: Vad har de gjort med min hund? (Kastrering)

Pungen blir ofta vätskefylld (blir ibland ännu större än den var innan op) och det kan ta några dagar/någon vecka innan den skrumpnar. Det var samma när vi kastrarade vår hanne, började också så smått undra vad de egentligen opererat ;) Men efter 1-2 veckor hade den skrumpnat ihop helt och nu syns inget spår av den.

Okej, tack! Ja, man blir ju lite fundersam ;) men då ska vi sluta oroa oss :)

Det var inte en kemisk kastrering då? Då tar man inte bort kulorna.

Jag vet inte... Men han har några stygn precis framför pungen?

Jag vet fall där man lämnat kvar pungen för estetikens skull. Man har alltså bara kapat ledarna men i övrigt är det intakt. Tydligen skrumpnar pungkulorna ihop lite då i efterhand men det ger ändå intrycket av att hunden fortfarande har en pung.

Min såg inte särskilt kastrerad ut första tiden, hade också stygn framför påsen. Men det hela skrumpnade ihop på några veckor :)

Min hund hade större pungpåse efter kastrationen än innan i nån vecka innan svullnaden la sig :)

Det är inte svällkropparna du känner? De sitter nästan vid penisroten..

Jag vet fall där man lämnat kvar pungen för estetikens skull. Man har alltså bara kapat ledarna men i övrigt är det intakt. Tydligen skrumpnar pungkulorna ihop lite då i efterhand men det ger ändå intrycket av att hunden fortfarande har en pung.

En estetisk hundpung......? O_o

Jomenvissst, såg nå't program från USA på TV, där de använde "proteskulor" i olika storlekar... Minns inte riktigt om det var för att hunden eller ägaren skulle må bättre när det såg ut som vanligt även efter kastreringen,

Jomenvissst, såg nå't program från USA på TV, där de använde "proteskulor" i olika storlekar... Minns inte riktigt om det var för att hunden eller ägaren skulle må bättre när det såg ut som vanligt även efter kastreringen,

"Neuticles" är nog det du tänker på.

Nej, kulorna "skrumpnar" inte bara för att sädesledarna kapas - då kallas det för streilisering vilket görs på människor. Då finns all könsdrift kvar.

När vi kastrerade sa vet faktiskt när jag hämtade hunden att det ibland kan se ut som att kulorna är kvar i början men att det isf skulle gå ner med tiden för hon garanterade att det inte fanns några där längre. ;) Hon visade också såret och pungen för mig och förklarade hur det såg ut och vad de gjort så att jag skulle veta hur såret ska se ut om något föräldrades.

De kan också (i USA) tex om hunden bara fått ner en kula. Sätta in en för de ska kunna bluffa och vara med på utställning.
Jättekul när en gjorde en sån op och sen åkte testikeln ner och hunden hade 3 kulor.. Så kan det gå :p

I bondi vet (animal planet) går hunden solikonimplantat :p

8 dagar sen min hund kastrerades nu, pungen syns men både ser och känns tommare.

Är kuöorna lvat är det väl sterilisering men tror inte att det är så vanligt längre.

Nej, kulorna "skrumpnar" inte bara för att sädesledarna kapas - då kallas det för streilisering vilket görs på människor. Då finns all könsdrift kvar.

Det var så det förklarades för mig men vad vet jag, har absolut ingen egen erfarenhet av saken.

Undrar hur många män som skulle vara intresserade av sterilisering om det innebar att kulorna skrumpnade :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 971
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 206
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 401
Senast: Johdan96
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka