Vad händer....

P

plus_mig

....egentligen med en hästs päls om den importeras från tex Spanien upp till Norrland just då det är -30 grader och kanske mitten av Februari ? Tänkte på det imorse då jag släppte ut min häst i -23, får den importerade hästen en väldig hårväxt eller gäller det bara att täcka eller så ?

Sv: Vad händer....

Våran häst kommer från södra Norge och vi bor i Norrbotten ( inte så stor skillnad på klimatet som att komma från Spanien)
Det vi märkte var att han under de 2 första åren fällde och satte päls tidigare än övriga hästar i stallet .Nu sker detta ungefär samtidigt som övriga hästar ,dock lite tidigare ,men inte flera månader.
Vet .sa att så är det de första åren och sedan sätter dom och fäller efter sin nya miljö.
Så jag skulle tro att du får täcka hästen .
( självklart så kan det ju variera från individ till individ)

min hingst som kommer i från Malaga området sätter ingen vinter päls överhuvudtaget ! Han har nu varit i sverige i sex år.
Stona som kommer i från norra spanien sätter lite vinterpäls.
Men regeln här hemma är täcken ;)
Hingsten fryser så han skakar utan sitt täcke :(

tesora

Alltså, var kanske lite otydlig, min häst är inte importerad eller så, men kom liksom att tänka på det imorse då jag släppte ut honom - än fast han har en väldig päls (snart avrakad dock !:banana: ). Min går ju med täcke då han är rakad men funderingen var ju liksom "vad händer" ?? Jag menar, i vanliga fall då hästarna sätter päls säger man ju att det är ljuset, hormoner och temperaturen som gör att det börjar sätta päls (rätta mig om jag har fel) men hur går det då hästen kommer från ett ljust, soligt, varmt land (relativt sett iaf) till vårt kalla mörka land - hänger kroppen med på sådana svängar, eller händer det nåt med pälsen då hästen flyttar mellan olika temperaturer typ motsvarande jetlag för människor som flyger mellan olika tidszoner ?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
903
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar