vad händer??

Sv: vad händer??

Ja det har du helt rätt i och det var -90 och på hindret vägövergången, tror tom att det var hinder nr 13.

Fast å andra sidan så som den hoppade och galopperade så brukade han ta bort både ett och fler språng i kombinationerna/linjerna

ia_ skrev:
Det går däremot att gå på mindre galoppsprång i en lång kombination ( 2 normala språng) där kan man, även om det inte rekomenderas ta det på ett istället. Jag har en gång gjort detta i en omhppning i 1m hoppning. hade lång anridning i omhoppningen till sista hindret som var en kombination (10.40m) snällt stigsprång in och räcke ut, min häst tog sådant tag i hindret att jag bara fick hänga med, han tog alltså ett språng utan minsta problem. Men som sagt inget man ska satsa på!

Jag provade den varianten i min ena hästs debut i 130 fast vi gjorde det i trekombinationen istället annars är det ju ingen sport :angel:
Inte helt planerat, kom på när vi gick banan att vi bara hoppat trekombinationer med 1 galoppsprång mellan varje och inte som det var nu oxer in 7,50 räcke, 10,80 oxer. Var lite bekymrad först då vi ofta får mkt trångt i kombinationerna då han är liiite storgalopperad. Kollade några stycken och andades ut alla fick rejält långt (den låg med väldigt kort anridning från väggen också vilket gjorde att det var svårt att komma med ett bra tempo in). Hade dock ändå bestämt mig för att vi tar det nog mkt piano genom den. Hoppar in över oxern i ganska moderat tempo över räcket i mitten med handbromsen lite halvt åtdragen och känner hur mannen tar ett jättegaloppsprång efter räcket och inser vad han tänker göra och mkt riktigt det var bara att klamra sig fast och hänga med för sedan hoppade han. Och inte hade han några problem att nå över :D trots mig hängande halvt baklänges i någon snygg livräddningssits snacka om att det blev bakåtsug när han hoppade av.
Har hela kombinationen på film och här är en stillbild när han hoppat av mot det sista. (Felfri runda och placering trots denna vackra lösning på trekombinationen blev det också)
4n.jpg

En häst som stod i stallet förut hoppade 3 studsar som ett hinder.. Fast det var något som inte riktigt stod rätt till i huvudet på den. Heelt galen var den, men hoppa kunde den!

Kombination låter ju svårare.. Men det verkar ju funka det också!

Olinda skrev:
Ja men helt utan att använda ryggen...:crazy:

Hoppar man av efter ett galoppsprång i en trekombination (utan att ha högt tempo) och man skall över 130 oxer så vill det nog till att de planar ut språnget om det skall gå. Det lilla språnget blev ju bara ca 6-7 meter långt (dessutom med ryttare på ryggen som inte var med på att det skulle hända därmed i bakvikt). Då handlar det om skjutkraft och då är det rumpan inte ryggen som får göra jobbet.
Så den kommentaren var väldigt fel. Hade han hoppat upp sig som han brukar med ryggen så hade vi definitvt inte räckt fram.

Jag hade en gång en tränare som hade ett bra uttryck för sådana hästar. Det var "mer mod än hjärna". :D

Min har gett fan i att ta ett galoppsteg i en komb, dvs studsa på 7 m och klara det, men det är inget vidare bekvämt. Dock skulle inte min nuvarande häst lyckas med det han är för klumpig...

Piccadilly skrev:
Nån som lyckats hoppa studs i en oxer da? :rofl:
Nja, nästan. ;) Jag red en b-ponny som hoppade över oxern med frambenen men klev ner mellan med bakbenen, stampade ifrån och klarade hindret! Han hade ett ganska passande namn, Acrobat. :)

Min faster tävlade 140 hopp för många år sen på ryttarstadion, det var den en kombination med ett galoppsprång mellan, hästen hoppade det på studs, MEN den hästen var en sån som kunde vända upp på ett hinder på ett galoppsprång och hoppa 1,70 så...
Jag red en ridskolehäst som hoppade 3 cavaletti med mig, jag ville inte men hästen bestämde.
En hollänsk häst jag hade i två månader hoppade två i studs i ett språng, och då kom jag in i trav över en travbom..:)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur