Vad händer.. ( på tävling)

F

Fidelity

... om hästen under pågående ritt stannar och börjar backa?
Får man fel för det?

Sv: Vad händer.. ( på tävling)

Är det inte bara om man påbörjat en anridning?
Distansen emellan kan man väl inte få fel för?

Har man inte påbörjat anridning så borde det vell gå som istadighet?

Ja det var det jag också trodde. Men så sa en i stallet att då får man fel för det.
Men istadighet är ju om tex hästen stannar å bråkar å grejjar. Då borde man ju få gå bakåt.

På fälttävlan tror jag det är tillåtet att lägga volter o så om du inte påbörjat anridningen men i hoppning får du INTE lägga ngr volter eller rygga under pågående ritt.

lill_flesky skrev:
Har man inte påbörjat anridning så borde det vell gå som istadighet?
varpå en lokal ponnytävling och en ryttare fick 4:a fel för istadighet.Jag fattade inte alls vad dom menade....

Så om hästen stannar och tar ett steg bakår (istadig) så får man 4 fel även om man inte påbörjat anridning mot hinder? Volter och så vet jag ju att man inte får lägga men jag har alltid hört att hästen får vara istadig i ett antal sekunder innan nåt händer?

precis.. bara den tar ett steg bakåt eller står helt stilla ett antal sekunder (2?) så får man 4 fel för "olydnad" eller att den är "istadig". Spelar ingen roll om det är i samband med att man gör en anridning eller på en lång galoppsträcka.

Stämmer ja, men ibland kan det ju vara lite otydligt om hästen tar ett tag bakåt eller inte o då beror det ju på hur dommaren dömmer. var själv på en tävling för ett tag sedan o i omhoppningen skulle ja ta en sväng mellan två hinder som stod ganska tät, svängde lite för tidigt o hästen stannade då upp en halv sekund för vi höll på o rida in i det ena hindret. När jag lämnade banan så sa dommaren inte mitt resulatat men jag trodde jag fått en dubbelnolla på en bra tid men sen visade det sig att dommaren dömde det som 4 fel. Väldigt irriterande eftersom dommaren inte ens hade sagt mitt resultat när jag lämnade banan.

Vi gick iafa upp o sa till dommaren att om hon nu skulle dömma det som 4 fel så ska hon säga det på en gång o inte vänta o fundera, en bra dommare ska bedömma sånt på en gång. Var iafa måtligt förbannad efteråt, hade ju kommit 3:a eller ngt annars.

Men jag tävlade hoppning en gång och glömde bort sista hindret i omhoppningen och va tvungen att göra halt innan jag förstog att jag hade ett hinder kvar. Stog stilla i ca 10 sekunder utan att få fel.:confused:

Det där med hur längre man får stå stilla vet ja inget om, men du får inte backa, lägga volter.

Min häst kan börja backa och sånt när hon inte är på humör/när man ställer för mycket krav, men jag tycker det är skit samma för hon har hållt på så jämt och hon är 16 år så (haft henne i 4 år och vart så jämt). Men hon är ju ingen tävlinghäst, jag tävlar för nöjet :p inte för att placera mig, kanske kul att få någon rosett men spelar ingen större roll med en rosett mer eller mindre ;)

Vet vissa blir ju ledsna så fort de inte kommer 1:a eller 2:a :confused:

jag har varit med om att få fel för att jag stannade hästen på banan, en annan gång var det en tjej på en tävling som också stannade sin häst och hon fick också fel. Då frågade vi domaren hur det kunde bli fel och då visade hon oss var i tr det står............istadighet, vet dock inte hur länge man frår stå still............

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev tysk seger i grand prix-hoppningen under Falsterbo Horse Show. Sandra Auffarth på hästen Quirici vann efter att ha bjudit på...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 629
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 992
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar