Vad händer om man startar något man inte har kvalat till?

break_a_leg

Trådstartare
Iaf på ponny, så hör man då och då om ekipage som startar program de inte är kvalade till enligt TR.

Är det någon som vet om det någon gång blir några "repressalier" eller är det mest att folk går och retar sig på detta i smyg?

(Kan ju tillägga att jag vet vad som gäller, har inte tänkt att starta något vi inte är berättigade till ;) )

Sv: Vad händer om man startar något man inte har kvalat till?

Jag går och retar mig något otroligt på det.
För några år sen när jag hade min flängda, bruna ponny så ville min f.d. klubb låna honom till finalen i Div. I, för en av lagdeltagarnas ponnier var sjuka, dels gick det inte för det gick bara inte att rida in sig på den ponnyn så fort, dels ville jag inte låna ut den till den klubben (vem vill stjälpa sin nya klubb?), dels var dom ju inte kvalade till dom klasserna.
Men nog fick dom tag på en ponny och ingen sa något, vilket störde mig som bara den. Har aldrig hört någon som lämnat in protest mot liknande utan folk går bara och stör sig, jag är inte bättre jag.

Jag är sån där som gärna "klagar" framförallt på ponnytävlingar. Tycker det är vi vuxna som har ansvar för att fostra barnen för framtida tävlade.Senast igår slet jag pisken ur handen på en "unge" som satt och slog sin ponny på framridningen EFTER att hon varit inne på banan och fått ett stopp..........
Föräldrana kom och tackade mig efteråt!

:bow: Härligt att höra att någon säger ifrån, det behövs verkligen, tyvärr :(

Som arrangör får man inte "släppa in" ett ekipage i en klass som inte bevisat att de kvalat. De som anmält sig utan att skriva sin kvalprocent (och vilket datum, klass och klubb) måste man ringa upp och höra om de glömt att skriva eller om de inte kvalat.

Detta har jag också funderat lite på... De flesta följer ju reglerna, men jag funderar på vad som händer om en ryttare på lite högre nivå köper en ny häst. Inte kvalar ekipaget i Msv B, sedan Msv A osv. De startar ju oftast svår klass direkt. Någon som har koll på hur det fungerar? Är det ok om ryttaren är kvalad sedan tidigare?

Till PathOfClovers - det är ju till väldigt få tävlingar man anger var man kvalat (i så fall nationella). Till vanliga regionala anger du ju inte om/var du kvalat...:smirk:

PathOfClovers skrev:
Som arrangör får man inte "släppa in" ett ekipage i en klass som inte bevisat att de kvalat. De som anmält sig utan att skriva sin kvalprocent (och vilket datum, klass och klubb) måste man ringa upp och höra om de glömt att skriva eller om de inte kvalat.

Fast det görs ju tydligen inte eftersom problemet finns... (Jag vet också klubbar som kräver "bevis" på att man kvalat, ex till nationell ponny).

Skönt att det inte bara är jag som är en elak skata ;)

inte elak skata -människa med sunt förnuft!:smirk: :)

Nä men jag menar att ansvaret kanske ligger mer hos arrangörerna än hos ryttarna...? Vet inte riktigt vart jag står i frågan själv, men man kan ju fundera på det...

enl TR är ju iaf ryttaren själv ansvarig för att vara kvalad till de klasser man startar.

men jag tycker ju att arrangörerna skulle kunna vara tuffare och ifrågasätta, spec om det är ngn som man vet/tror inte är kvalad - som ryttare är man ju skyldig att isf kunna redovisa var och när kval har skett

Precis! Tycker att arrangörerna ska våga sätta ner foten och verkligen säga nej till de som inte kan visa upp sina kval, även om ansvaret att det stämmer ligger hos ryttarna, de kan ju hitta på ett kval. Jag tog emot anmälningarna till våran nationella förra året och man kollar ju inte direkt upp att kvalen stämmer...

Men jag har många gånger på nationell tävling fått redogöra i anmälan att jag kvalat. Med plats, datum, klass och procent.

Men visst rä det många som startar klasser de inte är berätigade till.:o

Breccia_ skrev:
Jag går och retar mig något otroligt på det.
För några år sen när jag hade min flängda, bruna ponny så ville min f.d. klubb låna honom till finalen i Div. I, för en av lagdeltagarnas ponnier var sjuka, dels gick det inte för det gick bara inte att rida in sig på den ponnyn så fort, dels ville jag inte låna ut den till den klubben (vem vill stjälpa sin nya klubb?), dels var dom ju inte kvalade till dom klasserna.
Men nog fick dom tag på en ponny och ingen sa något, vilket störde mig som bara den. Har aldrig hört någon som lämnat in protest mot liknande utan folk går bara och stör sig, jag är inte bättre jag.

Just i det fallet du talar om, har jag för mig (om det inte är någon slags egen efterhandskonstruktion) att ekipaget inte behöver kvala om de bara rider lagtävlingen, och inte individuellt. Men jag är inte helt säker. Och den här klubben tog mitt lags placering på grund av detta :devil:

tror knappast att det skulle hända ngt,såvida inteng sur protesterar...

Jag har inte koll på vad folk har gjort och inte, men det finns tydligen "ponnymammor" som roar sig med att kartlägga alla konkurrenter :crazy:

Men det måste ju vara ryttarens/förälderns ansvar! Har vi en nationell tredagarstävling med kanske 7-800 starter, så finns ju ingen möjlighet att som arrangör kontrollera detta. (Gäller hoppning) I dressyr har man ju inte lika mycket starter, men det måste ju ändå ligga på ryttaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka