Vad händer om man börjar rida lite lätt under ett dressyrprogram?

Sv: Vad händer om man börjar rida lite lätt under ett dressyrprogram?

Tack för tipsen
Vi har varit ute och miljötränat ganska mycket, och det går ganska bra, det är bara det att tävling med massa folk och nervositet och annat är lite svårt att efterlikna utan att faktiskt vara på en tävlingsplats- tom programridningar är mycket lugnare än tävlingbanor ofta (sällan publik t.ex....) :angel:

Det låter bra! Ja, då vore det nog en bra idé att testa vara med utom tävlan. Du får med resten men slipper en del press som sagt :p

Då är det ändrat då, jag vet att den diagonalen alltid varit valfri, men förut fick man åtminstone välja att rida lätt hela programmet om man ville, eller minns jag alldeles knasigt.:o

vet att i debutant klassen i fälttävlan fick man förut rida lätt i hela programmet. kanske det du tänker på?

sen finns det ju andra fall då man vill vara med utom tävlan, jag vet folk som varit det som tex haft otillåten utrustning (någon som red på bettlöst tex), eller vuxna som rider ponny (inte ungponny då).

Fast, där sätter till och med lilla hemmakluubben stopp, och de är ganska generösa både med dispenser och utom tävlan annars. Men en ponny med vuxen ryttare får inte starta utom tävlan ens i ponnyklass. För de kan gå inom tävlan i storhästklass.

Så just det förstår jag inte riktigt varför man ska gå utom tävlan? Eller skulle förut, nu har de ju gjort om så vuxen ryttare på ponny, oavsett ålder, går utom tävlan (och lottas bort fört) och slopat ungponnydelen. TYVÄRR

Precis, vill man vara med "på dispens" kan man vara med på ponny i storhästklass istället. Dock kan det ju vara så att man inte vill tävla mot de andra hästarna utan hellre ställer upp utom tävlan än att tävla mot storhästarnas steg.

FAst då är vi ju tillbaka till att 'vad gör det om man kommer sist om man bara är där för att ha roligt/miljöträna/etc'?

Alltså, som i TS fall som viill rida lätt (ev) på nedsittningsbitar, där riskerar ju en start inom tävlan att riskera i en uteslutning. Och det är ju varken att 'ha roligt' och innebär dessutom begränsad miljöträning. Samma som mitt fblsto t ex som om hon varit frisk skulle ha debuterat i år (hon är 4). Hon kan dock än inte ridas på tävlingsgodkänt bett. Jag skiter helt i poäng och ev placering, hon ska bara ut och miljötränas. Men att starta med de bett hon trivs med går inte, jag kommer inte ens hinna in på banan för att bli utblåst ;)

Där är ju utom tävlan helt vettigt (eller söka dispens från t ex utrustningskrav om det är en klubbtävling).

Däremot, säg att min fbldam trivts på tävlingsgdk bett, då finns ju ingen anledning att leka utom tävlan. För jag skiter verkligen i om vi kommer sist, och jag bryr mig inte om att alla svart på vitt får se t ex en helt urusel procent (de flesta är ju inte blinda iaf och kan ganska lätt räkna ut att 'den ritten inte direkt gav 50% ens' om så är).

Så, om man inte har något som gör att man blir utesluten om man tävlar inom tävlan, VARFÖR starta utom tävlan för? Det enda som skiljer är ju att resultatet inte blir offentligt, men om man nu verkligen inte 'bryr sig om poängen' som det påstås, vad spelar det då för roll om alla med en internetuppkoppling kan se att man fick XX%??

Jag har dålig koll på reglerna, men får en ponny starta med både ponnyryttare och vuxen med samma ägare? (alltså på samma licens och utan att den sålts emellan). Om inte så är det en mycket bra anledning att inte vilja tävla i en storhästklass. MEN man kanske ändå vill att ponnyn ska få tävlingsrutin inför ev. framtida försäljning eller helt enkelt är nyfiken på vad den skulle få för bedömning, eller vill ha lite kul? Men som sagt, nu utgår jag ju från det scenariot och det vet jag inte huruvida det stämmer.

En annan grej kan ju vara att man som "storhästryttare" i regel är bra mycket mer seriös och har en bättre utbildad häst i grunden än om man t ex kommer med en ponnytravare (travare i ponnystorlek tänker jag på då). Vet man att man garanterat kommer sist antingen pga ponnysteg eller att det fortfarande fattas en del i lydnad och utbildning men man ändå tycker den är redo för programmet och vill få in lite rutin, varför skulle man inte få ställa upp utom tävlan? Det tycker jag man borde oavsett vilken anledning man har. Annars kan man ju lika gärna dra på ett hackamore och påstå att kraken har tandproblem så man får vara med utom tävlan därför! ;)

Sen kanske inte ALLA skiter i om man kommer sist eller inte. Jag själv skulle iofs hellre vara med på en vanlig programridning eller klubbtävling utom tävlan än på en "riktig" tävling, men att tävla mot andra när man vet att man med högsta sannolikhet kommer komma sist det skulle jag tycka var väldigt onödigt. Det är ju inte TÄVLINGEN man är ute efter när man rider utom tävlan, det är bedömningen och tävlingsmiljön. Då vill iaf inte jag bli rankad mot andra, finns säkert fler som känner likadant = att DU inte bryr dig om poäng och placering räknas inte som argument! ;)

Senast ändrad:

Varför inte träns lite mer, så du kan sitta ner innan start?

Jo jag säger ingenting så länge det är att man inte vill att poäng ska bli offentlig etc. Utan det jag inte begriper är de som inte har någon anledning att gå utom tävlan, och som själva säger att 'de inte bryr sig om poäng eller placering'. Just de förstår jag inte varför de ska starta inom tävlan. Eller kanske är det så att de visst bryr sig om poängen ändå? :devil:

Men hade en kompis under ponnytiden, som var väldigt duktig och hade en väldigt duktig ponny. Tyvärr hade hon de sämsta tävlingsnerver som skådats, hon började kräkas av nervositet redan kvällen innan. Men ville ändå tävla. Hon startade utom tävlan i många år. Hon hade vunnit varenda klass hon ställde upp i om hon presterat lika bra inom tävlan. Men utom tävlan så höll sig nerverna i schack, inom tävlan gick det helt enkelt inte.

Så, jag har full förståelse för 'utom tävlan'-deltagande, däremot som startande inom tävlan vill jag helst inte att det ska bli för många ekipage utom tävlan 'bara för att' (dvs som inte har anledning egentligen)

nu kan jag ju inte alla regler, så kanske har jag fel, men kan man inte starta utom tävlan med vuxen i ponnyklass för att ponnyn ska kunna fortsätta tävla med sin ponnyryttare också?

nu kan jag ju inte alla regler, så kanske har jag fel, men kan man inte starta utom tävlan med vuxen i ponnyklass för att ponnyn ska kunna fortsätta tävla med sin ponnyryttare också?

Ingen koll alls på det där tyvärr. Det jag vet är att ponny med överårig (=vuxen) ryttare får starta utom tävlan, oavsett ponnyns ålder. De startar då sist i klassen, men är också de första att lottas bort om det är för många anmälda.

Vilket väl är helt okej ur synvinkeln 'jag som vuxen vill starta min ponny'. Däremot är det IDIOTISKT ur ungponnyaspekt. Det är guld värt att få ffa de små ponnyerna som ska ha barn som ryttare sedan utbildade av vuxen. Kan samma vuxen lotsa ponnyn ut i tävlingslivet med och ge den en bra start även där är det ännu bättre. Sedan när ponnyn är 6 - 7 år kan dess mer tilltänka lilal ryttare rida och tävla den.

Men, risken är att ungponnyn hela tiden blir bortlottad, bara för att det är en överårig ryttare.

Jag har t ex har ju köpt mig en ponny. Jag är 29 förresten ;) Han är iofs bara åring än, så det är ju inte aktuellt än på flera år. Men planen är ju att han ska väa på sig, sen ska jag rida in honom, han ska gå treårs, och sen ska jag vidareutbilda honom. Och så hade jag ju tänkt tävla honom som ungponny då. Sen ska han säljas (tror jag, jag har aldrig sålt en häst så risken är väl jag inte kan tänka mig skiljas från kraken när det är dags, men då får jag väl ha honom som hobby och hitta en liten tävlingsryttare åt honom).

Men, de nya reglerna där man inte särskilt ungponnyerna under utbildning, gör att risken är att jag kan hålla på och traggla i ett helt år och aldrig komma till start pga bortlottning.

Och nu kom jag helt OT..

Varför inte starta på programträningar/klubbtävlingar till en början istället?
Där är det ju inte lika höga krav, och de kan säker ge dig "dispens" om du pratar med domaren innan ritten.
Dessa "tävlingar" är ju faktiskt till för just träning och inget annat.

Det är ju bättre att ge sig iväg på såna med en spänd häst, än en redig tävling.

Såhär svarade tävlingsledaren när jag frågade om jag fick starta utom tävlan...

'Enligt TR så är det överdomaren som ger tillstånd till start utom tävlan för ekipage som inte är berättigade att starta i den aktuella klassen.'

:confused:

Som jag skrivit ovan är det inte att jag har svårt att sitta på hästen som är problemet utan att när hästen spänner sig rejält och sätter av i sprätt (som den gör väldigt lätt på tävlingsbanor) så slappnar den av mycket snabbare om jag rider lätt i tre steg...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka