Vad händer om man börjar rida lite lätt under ett dressyrprogram?

JoCfin

Trådstartare
Funderade på ovanstående då jag tänkte ut och tävla med min nya häst som jag vet kan bli VÄLDIGT spänd på nya platser= blir väldigt svår att sitta på = blir ännu mer spänd. :bump::bump::bump:
(Jag brukar bara behöva rida lätt ett par steg så blir det bra igen)

Så jag funderar på vad domaren säger då? Får jag 0 eller? Jag har verkligen inga abitioner att rida ihop bra poäng utan bara komma ut och rasta av den lite...

Sv: Vad händer om man börjar rida lite lätt under ett dressyrprogram?

Jag kan inte svara säkert. Du borde inte få 0, men kanske en felridning. Dvs -2.

Funderade på ovanstående då jag tänkte ut och tävla med min nya häst som jag vet kan bli VÄLDIGT spänd på nya platser= blir väldigt svår att sitta på = blir ännu mer spänd. :bump::bump::bump:
(Jag brukar bara behöva rida lätt ett par steg så blir det bra igen)

Så jag funderar på vad domaren säger då? Får jag 0 eller? Jag har verkligen inga abitioner att rida ihop bra poäng utan bara komma ut och rasta av den lite...

Du kanske skall börja med att starta utom tävlan och tala om för domaren att du kan behöva göra på detta viset för att lugna ner din häst? Vad gäller avdrag bör du få en felridning varje gång du rider lätt och du har ju bara tre felridningar på dig innan du blir utesluten så..

slänger in en råga, hur går de till när man rider utom tävlan?

på samma sätt som om du var med och tävlade, men dina resultat räknas inte med bland de som är med och tävlar, det blir bara en programridning för dig själv. - om jag fattat det hela rätt...

på samma sätt som om du var med och tävlade, men dina resultat räknas inte med bland de som är med och tävlar, det blir bara en programridning för dig själv. - om jag fattat det hela rätt...

Då kan man ju lika gärna vara med, spela roll om man kommer sist

För tja om jag ska anmäla mig och min häst till en LA hoppning... (jag får ju inte hoppa för min läkare). Men min dam, har regional licens. Jag kan ju alltid skritta runt banan och sparka ner hindren först... och sen skritta över bommarna :angel:

Det spelar nämligen inte mig heller någon roll om jag kommer sist. :idea:

:rofl::rofl::rofl:

Obs, IRONISKT inlägg, så ni behöver inte tala om hur dum i huvudet jag är. För det VET jag redan... :banana:

Senast ändrad:

Är det inte så att man i LC får välja om man vill rida lätt eller sitta ner, det man väljer ska dock vara genomgående i programmet. Fast det kanske är ändrat i TR nu.:crazy:

Du kan alltså inte börja med att sitta ner och sedan helt plötsligt börja rida lätt och vice versa.

I LC är det bara traven med ökad steglängd snett igenom som det är "fritt val" på. Resten av programmet får man stnällt sitta ned i traven;)

Jag skulle nog också rekommendera "programridningsstuket" just för att om du har en spänd häst så kan det kännas bra att inte ha någon press på sig första gången man ska iväg till ett nytt ställe, för att miljöträna hästen i sammanhanget bara. Om man känner press på sig att man ska göra ditt och datt kan man ju själv överföra spänningar till hästen! :p
Om du inte har någon press på dig att tävla så kan du ju t o m skippa själva programmet om hästen känns väldigt spänd (för att inte riskera att förvärra det) och öva miljöträningen på själva framridningsbanan. Har man ingen press så kan man improvisera som sagt.
Sen när ni väl fått in lite rutin och hästen förhoppningsvis inte spänner sig lika mycket, då kan det vara läge att komma ut på riktigt. Såna saker, eller att hästarna skyggar mycket/blir mindre kontrollerbara i tävlingssammanhang känns ju som såpass stora grunder att de bör TRÄNAS in, inte tävlas bort...

Nej det skulle du inte kunna göra enligt reglerna, så även om det var ironiskt så var det också totalt fel att du skulle kunna gjort så heller.

I LC är det bara traven med ökad steglängd snett igenom som det är "fritt val" på. Resten av programmet får man stnällt sitta ned i traven;)

Då är det ändrat då, jag vet att den diagonalen alltid varit valfri, men förut fick man åtminstone välja att rida lätt hela programmet om man ville, eller minns jag alldeles knasigt.:o

Ja du minns alldeles knasigt.

Om man väljer att rida utom tävlan och pratar med domaren innan, borde man inte kunna be om att inte få poäng utan bara omdömen på hur det såg ut om de bortser från om du rider lätt när du ska sitta ner? För antar att det är resten du vill "veta hur det ser ut", eller?

Då kan man ju lika gärna vara med, spela roll om man kommer sist

nja. riktigt så enkelt är det ju inte alltid.

som i TS fall så ska hennes lättridningar räknas som felridning, och efter 3 felridningar blir man utesluten.

sen finns det ju andra fall då man vill vara med utom tävlan, jag vet folk som varit det som tex haft otillåten utrustning (någon som red på bettlöst tex), eller vuxna som rider ponny (inte ungponny då).

det handlar inte om att man inte vill vara med och komma sist, utan att man kanske inte KAN vara med om man är med inom tävlan.

Då är det ändrat då, jag vet att den diagonalen alltid varit valfri, men förut fick man åtminstone välja att rida lätt hela programmet om man ville, eller minns jag alldeles knasigt.:o

Nej det har alltid varit nedsittning (utom på diagonalen) i LC. Det är inte fältävlans dressyr du tänker på? Där är det nämligen valfritt:banana:

betalar man sama avgift osv? ringer man klubben som anordnar och säger man vill rida utanför tävlan?

Tack för tipsen
Vi har varit ute och miljötränat ganska mycket, och det går ganska bra, det är bara det att tävling med massa folk och nervositet och annat är lite svårt att efterlikna utan att faktiskt vara på en tävlingsplats- tom programridningar är mycket lugnare än tävlingbanor ofta (sällan publik t.ex....) :angel:

okej, är ju ingen fältävlans ryttare utan var bara med bekanta som tävlat. Men reglerna ändras ju hela tiden :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka