Vad händer om hunden visar oacceptabelt beteende vid MH?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare skrocken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 462
S

skrocken

Ja, hur funkar det egentligen om en hund blir rapporterad för oacceptabelt beteende vid ett Mh eller MT? Blir man avstängd för all framtid? Får man testa om?

Sv: Vad händer om hunden visar oacceptabelt beteende vid MH?

Kan hunden visa oacceptabelt beteende under ett MH/MT? Är inte det en del i bedömingen mot människor? Andra hundar ska inte finnas på plats.

I det gamla MT fanns det ju punkter som lömsk och aggressiv. På MH:t finns ju punkten om att hunden avvisar med morr eller bitförsök.

Eller menar du att hunden kan få efterföljder efter genomfört MH/MT där kryssen legat på dessa punkter? Det låter ju jättekonstigt att man skulle avbryta ett test/bedömning för att rapportera oacceptabelt beteende.

Vet inte riktigt vad du syftar på , men försöker svara ändå.

Hund som vid tre tillfällen tilldelats 0 pris, på grund av att den visat aggressivitet eller tydligt flyktbeteende får inte rätt att deltapå MH. Hundar som uppvisar ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar ska avvisas från området. Testledaren brukar fråga om man vill avbryta själv, så man får en chans att testa om senare. Som regel kan även beskrivningen avbrytas när hund inom 2 minuter inte låter sig kallas in och kopplas. (Tillämpas sällan dock)

Beskrivare har också skyldighet att avbryta när hund visar oförmåga att bli neutral under den tid som förflyter mellan moment. I de fall beskrivaren avbryter beskrivningen skall detta anges, och signeras av beskrivaren, på protokollet.

I de fall där föraren/ägaren avstår skott kommer ruta 5 att markeras (avstår skott). Samtliga rutor är därmed ifyllda och hunden har då genomgången MH och "känd mental status". Mhn där testledaren avbryter skall betraktas som provtillfälle. Hund medges ombeskrivning vid högst två tillfällen i det fall hundägaren avbrutit provet. Hund som under beskrivningen p.g.a. uppkommen skada eller av annat uppkommet hälsoskäl inte kan fullfölja medges ombeskrivning. I de fall beskrivare avbryter beskrivningen får man inte ombeskrivning.

Protester ges skriftligt ocj lämnas till arrangören senast en halvtimma efter det att beskrivningen slutförts.

Senast ändrad:

Det jag menar är en hund som biter en figurant på MH/MT. Testet avbryts o det rapporteras in till SBK om oacceptabelt beteende. Men det jag inte har kläm på är vad som händer sen.

Tyckte jag svarde på det, men okej :)

Var det du eller testledaren som avbröt? Gjorde du det har du rätt att test om hunden om minst 6 veckor. Gjorde testledaren det får du inte testa om.

Vad som "händer" är att hunden inte får en känd mental status. Sen är väl frågan hur stor åverkan hunden gjorde på figuranten? Om det vart sjukhusvistelse osv för denne.

Alltså MH är ju inget du måste ha för att tävla...

Senast ändrad:

Är väl jag som är trög.... Å så vill jag säga att det inte handlar om min hund! Det var iaf beskrivaren som bröt. Så det är alltså kört för all framtid med en sån hund? Nån pratade om en central kommitte av nåt slag som skulle titta på hunden efter en viss tid.
Hur är det med annan verksamhet för en sån hund? Ställa ut tex?

Är väl jag som är trög.... Å så vill jag säga att det inte handlar om min hund! Det var iaf beskrivaren som bröt. Så det är alltså kört för all framtid med en sån hund? Nån pratade om en central kommitte av nåt slag som skulle titta på hunden efter en viss tid.
Hur är det med annan verksamhet för en sån hund? Ställa ut tex?

Var det beskrivaren som avbröt FÅ HUNDEN TESTA OM. Anmäl er till nytt MH :)

Det kommer ingen kommitè och kollar på hunden.

Om hunden biter en figge på Mh kanske man ska fundera om man vill ställa ut, med tanke på tandvisning osv. :)

Det enda som krävs för deltagande på prov är känd mental status och det får hunden även om beskrivaren avbryter. Om en rapport om oacceptabelt beteende inlämnats till SKK så kommer CS (centralstyrelsen) att diskutera ärendet och sedan fatta beslut. Vissa blir avstängda från både avel och prov, andra bara från avel. En del ges möjlighet att ta ett nytt test om ett år och är under den tiden avstängda. Det finns också de som blir friade.Det beror helt på vad hunden gjort.

Få hundar blir rapporterade för oacceptabelt beteende under MH/MT, men om så sker är det som sagt CS som handlägger ärendet. Själv skulle jag ta mig en allvarlig funderare på vad det är för hund i kopplet om den betett sig så knasigt att den blivit rapporterad. Hur det blir med utställningar och liknande är det sista jag skulle tänka på.

Nej, jag tror inte heller att man i detta läge funderar på utställning! Men jag ville ändå veta vilka konsekvenser det blir, fullt ut. Så hunden får alltså känd mental status, även vid oacceptabelt beteende, som blivit rapporterat?

Ja, känd mental status får man vid genomfört MH eller om beskrivaren avbryter. Eventuell rapportering påverkar inte det.

Så hunden får alltså känd mental status, även vid oacceptabelt beteende, som blivit rapporterat?

Ja. Men när i banan bet hunden? Fick den verkligen genomföra hela MHt, om det någonstans gick så illa så den blev rapporterad ?

Nej, den fick inte fortsätta testet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 426
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka