Vad händer med SeloE i fodret?

MonteRose

Trådstartare
Köpte SeloE idag och när jag läste på etiketten så stod det att man skulle lägga dosen i kraftfodret precis innan servering. Detta tyder på att något händer med preparatet om det får ligga i fodret för länge.
Nån som vet vad?
Hur "skadligt" kan det vara att lägga det i kvällshinken på morgonen?

Sv: Vad händer med SeloE i fodret?

Om någon annan är intresserad så har jag nu varit i kontakt med EclipseBiofarmab och de svarar så här;

Hej,
inget skadligt händer men E vit minskar i värde, selenet däremot bevaras.

Om någon annan är intresserad så har jag nu varit i kontakt med EclipseBiofarmab och de svarar så här;

Hej,
inget skadligt händer men E vit minskar i värde, selenet däremot bevaras.

Det företaget inte talade om för dig är följande:

Problemet med SeloE är att det är i pulverform.

Vitamin E oxideras lätt (reagerar med luftens syre) varför man vanligtvis tillsätter fett/olja för att öka hållbarheten. Vitamin E i pulverform har därför kortare hållbarhet än vitamin E upplöst i fett/olja (flytande form).

Detta är dock inte den stora nackdelen med vitamin E i pulverform. Vitamin E är en fettlöslig vitamin vilket betyder att den behöver fett för att tas upp i kroppen. Detta betyder att kommer inte vitaminet i kontakt med fett i tarmen kommer den inte att tas upp. Vitamin E i pulverform har därför betydligt sämre upptagning än vitamin E upplöst i fett/olja.

Jag skulle rekommendera dig att lösa upp pulvret i lite olja (t.ex. linfröolja) innan du blandar det i fodret.

Aha!

Då var jag inte helt ute o reste när jag köpte linfröolja oxå som jag duttar i foderhinken samtidigt med SeloE'et.

Jag köpte min första hink SeloE för någon vecka sedan och fick precis samma fundering som du när jag läste på etiketten. Jag trodde att det skulle bli någon bismak som gjorde att hästen inte åt om SeloE fick ligga i för länge, men nu vet jag. Tack för att du delade med dig!

Oj, det visste jag inte. Jag ger SeloE i samband med att hästen får havre som ju är ganska fettrikt. Räcker det eller tror du jag måste tillsätta olja?

Jag ger SeloE i samband med att hästen får havre som ju är ganska fettrikt. Räcker det eller tror du jag måste tillsätta olja?

Ju mer fett foderstaten innehåller desto större är naturligtvis chansen att vitamin E kommer i kontakt med fett i hästens tarm och absorberas av hästen.

Det säkraste sättet är dock att blanda vitamin E i pulverform med olja innan man ger det till hästen. Det behövs inte så mycket olja.

Men om det inte behövs så mycket fett så lär det ju räcka med havre (beroende på mängden havre då förståss).
Men ett kg havre ger ju 70g fett, vilket är ganska mycket om man skulle översätta det i ren mängd olja. :laugh:

Om du blandar vitamin E i pulverform med olja INNAN du ger det till hästen så är du säker på att E-vitaminet kan tas upp av hästen. I annat fall får du förlita dig på turen. Vad som händer i hästens tarm kan du inte påverka.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka