Vad händer med BOJ?

Sv: Vad händer med BOJ?

delvis kl

Jag tror precis som många andra att det handlar om att andra hunnit ikapp och förbi vad gäller både pris och kvalitet. Du får helt enkelt mer för pengarna. Jag har själv en Thule och är supernöjd, och priset ligger lååångt under Boj. För mig finns det ingen anledning att betala de där 30-40 000:- mer för nåt som jag inte riktigt ved vad det är?

...och jag kan tillägga att sen jag bytte släp så har jag heller inte haft en enda svårlastad häst, det behöver alltså inte stå Boj på släpet för att de ska åka bra ;).

*KL*

Vi har en BOJ extra bred och hög. Sen vi köpte den har vi inte haft en enda svårlastad häst. Och vi har hästar på gården som fått lugnande förr för ens gå att lasta. Efter en resa i släpet har de nästa gång gått nästan rakt in. Och de trivs. Står så fint och lugnt där inne. Så jag är nöjd för jag la de extra kronorna på vårt släp.

Nu värderar jag ju säkerhet och stabilitet bakom bilen - inte vad jag kallar lull-lull, alltså hur sadelkammaren ser ut eller är inredd, eller hur designad den är på utsidan etc. Jag vill ha en släp som rullar stabilt, inte svajar, är ljus och rymlig för hästen invändigt, har bra belysning så att den medtrafikanter ser den, att det finns många olika lösningar för inredning att komponera ihop som det passar mig och hästen.

Innerdörrarna och rymligheten, stabiliteten gjorde att min förra häst, som varit ett litet monster att lasta och köra med, plötsligt kunde slappna av under transportering och slutade försöka kravla över bommen bak eller framtill.

Jag tycker många, inte alla, andra fabrikat tänker mer på design, färger och sadelkammare än på det som verkligen betyder något; säkerhet och komfort för hästen. Priserna tycker jag heller inte är så höga jämfört med andra i samma kvalitetsklass, man kan inte jämför äpplen och päron. Sen, om det nu stämmer, att man på BOJ nu med nya ägare har tappat den goda servicen och börjar tumma på kvaliteten på vagnarna - ja då gräver man sin egen grav för då står de billiga transporterna med flashig design på kö för att överta kunderna.

:bow:
Håller med till fullo!

Håller med. Varken Ifor eller Thule är väl speciellt "flashiga" i designen. Speciellt inte Thule Royal som användes som jämförelse i ett tidigare inlägg. Min fars kommentar på min Thule Prestige var "Men....den ser ju ut som en helt vanlig hästtransport!?"
Därmed inte sagt att Boj är dåligt (för klarhets skull).

Hade bara här om veckan en fullstor halvblodshäst (ung, nervig sak som aldrig ens sett ett släp förut)som valde att hoppa över bommen och göra diverse kullerbyttor samt gå UNDER bommen på andra spiltan för att till slut ställa sig där baklänges...

Nya Iforsläpet fick endast en liten, ca 2 cm/diameter skråma i fronten där hästen inifrån pressat med hela sin tyngd :eek: Och hästen var totalt oskadd och åkte snällt vidare bak och fram.. (kändes då inte lämpligt att lasta ur -och om) Hade man inte haft kamera i hade man inte märkt att hästen gick runt. Det är ett stabilt släp.

:bow:

kl

Jag hade en Thule Safir tidigare som jag var nöjd med, men då jag ville ha innerdörrar så köpte jag en Boj. Finns de fler än Boj och Ume som har det?
För hästarnas skull är jag jättenöjd med Boj, de åker super. Jag har en EH och har kört allt från sto+föl till vuxen som alla stått som ljus.
För egen del så är det några detaljer som jag stör mig på, men så verkar det vara med alla släp. Den heelt perfekta vagnen verkar inte finnas?? :p

Jag tycker ifor gör rejäla släp men jag upplever dem som väldigt tungdragna. För oss med mindre bil är det viktigt att släpet rullar lätt efter bilen.
Sen deras jäkla sprintar! Men de kanske har löst det bättre nu?
Var inte jättekul att behöva använda hammare för att skiten frusit.

Thule rullar väldigt lätt och det finns inget som kärvar (det upplever jag på både Boj och Ume även om de är nya, det finns liksom ingen passform?). Det som är nackdelen med mitt släp att att det har ganska hög markfrigång, vilket kan göra det lite svajigt när det blåser och man kör utan last. Men, som nån sa - det finns inget som är perfekt ;).

Jo mitt släp är det perfekta släpet för mig och min häst iaf :)
Finns precis ingenting jag vill ändra eller saknar på det :p

Nu fattar jag inte vart denna diskusion tatt vägen, jag vilöle inte diskutera huruvida släp A eller släp B är bättre eller sämre än släp C.

den gamla modellen Ifor är hemsk med sprintarna. som att ta sig in och ut ur Fort Knox, sjukt osmidigt! De nya modellerna har "vridklossar" istället - supersmidiga.

KL
Jag tycker Ifor är ett tämligen simpelt släp lösningsmässigt som saknar en del basic grejer samt har en del mindre genomtänkta lösningar, men det är ett robust och hållbart släp som ligger mkt bra efter bilen och är rymliga för hästarna.

att boj släpen skulle vara idiot säkra i det att alla hästar älskar dem, är ju ett fånigt försäljningsargument, det finns så otroligt många bra, ljusa, rymliga, stadiga släp på marknaden som det går precis lika bra att åka i för hästarna. framför allt med tanke på att prislappen skiljer sig tio-tjugo-trettiotusentals lappar.

Garden State Ås: förlåt.... jag blev meddragen i sidospåret.....

Jag har fler bekanta som får använda hammare till sina nya Boj-släp för att dörrar, reglar och gud vet vad inte går att få upp - skitkul, verkligen ;) Jag tycker i mina ögon att Boj visst blivit sämre, det har blivit en påtaglig skillnad mellan transporterna. Och sen har de väl inte hängt med heller, de har stått mer stilla. Sen säger jag ingenting annat om Boj, det här är vad jag upplevt.
Köp en Boj och be om att få en hammare på köpet om du dessutom vill få in och ut dina hästar!

Men jag tror inte Boj blir kvar, det känns som det vart lite livat däromkring, först när jag hörde det trodde jag faktiskt att det var ett misstag, att de sagt något annat släpmärke för Boj har i mina ögon ändå alltid känts gediget och som att de alltid ska finnas kvar!

Har haft flera Boj släp och de har varit bra men tyvärr så tror jag att den här snålheten hos köparna kommer att bita sig själv därbak för det går inte att tillverka hur billiga släp som helst som är hur bra som helst det säger sig självt. Boj har försökt snåla och då har de snålat på kvalitén och nej de har inte världens bästa service...
men å andra sidan så verkar de flesta transportföretag nuförtiden ha amatörer som tillverkar släpen och usel service inte bara Boj med andra ord. JB trailer har sämre service och sämre tillverkare tillexempel.....

Fast som flera påpekat går det att få i stort sett helt likvärdiga släp för mycket mindre pengar och då kan inte Boj konkurrera mot det. Sen när är det ex bara Boj som är rätt? Det är inte som att det är allmänt känt att endast Boj duger menar jag ;)

Jag läste något nytt för mig i den här saken nu i morse, på Tidningen Ridsports sajt där en insändare har skrivit att BOJ inte är vad det var längre enligt honom/henne. Detta ska bero på att företaget har bytt ägare och inte längre drivs av samma familj som ligger bakom företagets mångåriga framgångar:(

Enligt insändaren så är kvaliteten inte densamma på vagnarna och servicen usel, därav har det snabbt gått utför med företaget. Jag vill ju då klarlägga att mina erfarenheter från BOJ mest troligt är från tiden då det drevs av familjen som grundade företaget = god kvalitet och super service.

Tråkigt, tråkigt...samma visa som alltid; när framgångsrika familjeföretag tas över av penningdrivna köpare så sänker man snabbt kvaliteten, och till sist även företaget.

Kan inte låta bli att kommentera det du skriver. Att driva företag i dag i Sverige är en verklig bedrift. Många timmar utöver normal arbetsdag. Oro, stress och evig jakt på lönsamhet och att hitta nya kunder. Familjeföretag uppkommer ofta på grund av en persons drivkraft och entrepenörskap. Andra generation har sällan samma kraft och förmåga att förvalta företaget. Många företag läggs ner idag, alternativt säljs då nästa generation sällan vill ta över sina föräldras verksamhet. När köpare går in och "köper" företaget, får ofta köparen en kostnad i form av lån/ränta som måste betalas. Tidigare ägar har förmodligen inte haft några lån. Verksamheten måste effektiviseras efter en försäljning. Det är en ganska enkel ekvation. Det behöver inte betyda att kvaliten försämras. Företaget övergår bara i fas 2. Då har vi rett ut det!!

Angående Boj:företaget är inte sålt! Samma ägare, men under ekonomiska svårigheter.
enligt www.allabolag.se: De har haft en ganska gynsam utveckling 2008 och 2009 med en vinstmarginal på 7%, det är inte kattskit. År 2010 så minskade omsättningen men inte personalstyrkan.
Vi får hoppas Boj reder ut sina problem.
// en egenföretagare i tredje generation familjeföretag

Hej!
Det som händer med BOJ är att de fått nya ägare! Kunderna ska få samma service som förut! Dock ska allt bli bättre! Siktar mot stjärnorna.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 046
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka