Vad händer första året?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Em_E_liE
  • Startdatum Startdatum
E

Em_E_liE

Just percis det undrar jag. :laugh:

Vad händer under hästens första levnadsår. vad bör man ha gjort, i vilken peiod osv.

Jag undrar även om vaccinationer, allting inför passet, dvs vad behöver man göra inför passet? Alla papper som ska vara i ordning osv.

Verkning osv, hur ofta och när ska första gången vara?

Snälla hjälp mig med allting och kom med mycket mera som ni kan komma på, vad som händer och ska hända under hästens första år.

Tack på förhand! :bow:

Sv: Vad händer första året?

Ja, vad händer första året?
Skulle väl svara ALLT!
Om du funderar på att skaffa föl så köp boken "att bli med föl" där står en massa bra. Har du redan en, så skaffa hjälp av någon erfaren, för här så kan du ju bara få fingervisningar hur du ska göra.

Jag tänkte mest på alla papper osv. Tex. inför passet? När gör man ID-kontroll? Osv.

När man avmaskar första gången? När man verkar första gånger och hur långt emellan gångerna det bör vara? Vet inte om det är värt att verka så "ofta" som vi gör med ridhästarna?!

Om man vill ha det enkelt i framtiden, så sker det mesta första levnadsåret!

Vi vaccinerar strax före 6 månaders ålder.
Avmaskar första gången före 2 månaders ålder, sedan efter anvisningarna.
Lyfter hovar o leker verkning så fort vi tror att det fungerar, brukar vara 3 veckor-2månader gammalt, verkar när det behövs, första gången oftast 2-3 månader gammalt (sedan väldigt lite varje gång och ofta istället).

Hanteringsmässigt så försöker vi skapa en bra häst-människa relation den första tiden, därefter får mamma/föl gå till resten av flocken på bete, och fölungen fostras på hästars vis.
När senhösten kommer så stallas mamma/föl och någon/några andra när det är dåligt väder, och när riktiga vintern kommer så stallas de varje natt, för att relativt snart ha egna boxar.

När fölet i lugn o ro blivit avvänjt, så brukar det få följa med ut på rid/kör-turer med någon av de andra hästarna, och innan betessläpp som 1-åring så har det säkert dragit skaklar o rockard.

Så har vi gjort, men ta det lugnt o "lyssna" på hästen!
//m

Om man vill ha det enkelt i framtiden, så sker det mesta första levnadsåret!

Vi vaccinerar strax före 6 månaders ålder.
Avmaskar första gången före 2 månaders ålder, sedan efter anvisningarna.
Lyfter hovar o leker verkning så fort vi tror att det fungerar, brukar vara 3 veckor-2månader gammalt, verkar när det behövs, första gången oftast 2-3 månader gammalt (sedan väldigt lite varje gång och ofta istället).

Hanteringsmässigt så försöker vi skapa en bra häst-människa relation den första tiden, därefter får mamma/föl gå till resten av flocken på bete, och fölungen fostras på hästars vis.
När senhösten kommer så stallas mamma/föl och någon/några andra när det är dåligt väder, och när riktiga vintern kommer så stallas de varje natt, för att relativt snart ha egna boxar.

När fölet i lugn o ro blivit avvänjt, så brukar det få följa med ut på rid/kör-turer med någon av de andra hästarna, och innan betessläpp som 1-åring så har det säkert dragit skaklar o rockard.

Så har vi gjort, men ta det lugnt o "lyssna" på hästen!
//m

Precis................när våra föl är ordentligt avvanda ifrån sin mamma, och har blivit självständiga individer, så plockas dom ut i gången, och borstas och krats hovarna ett par gånger i veckan.
När allt detta fungerar ordentligt så börjar vi lasta dom i trailerna, så innan deras första sommarbete börjar, så skall dom har lärt sig att gå in och åka transport, och inte vara rädda för det.
Sedan plockas dom in under sommarbetet ett par gånger, och lastas och åker hästtransport en runda. På det viset har man aldrig några problem med det när dom blir äldre.:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 876
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat