Vad händer då???

Lena Furberg

Trådstartare
Undrar om någon här känner till Lagen - grannen har en Blandistik (Samojed/Golden) som inte precis håller sig där hon ska alla gånger, hrm... Ibland har hon oförhappandes dykt upp i vårt kök, om sommaren då vi har dörrar öppna.
Nu har vi en Beauceronkille, som blir könsmogen så småningom... Just det. Vi har stängsel (lågt) kring tomten och tänker sätta upp ett högt plank åt deras sida, men det hindrar ju inte en kärlekskrank tik. Om vi utgår ifrån att vi håller vår kille under bevakning under Löp-perioderna, men HON dyker upp hos OSS och det blir parning :eek: ... har vi då någon rätt att kräva att dom tar tiken till veterinären och avbryter graviditeten? Jag vill INTE ha Beauceronblandningar som ska säljas hit och dit utan att vi kan påverka någonting. Finns det nån här som vet något???
 
Sv: Vad händer då???

Tjaa, om inte grannen tar tag i det, skulle jag ringa polisen och anmäla "lösspringande hund" ett par gånger.
Om det är det bästa vet jag inte, men det skulle kännas bra.:D
 
Sv: Vad händer då???

Jag vet inte hur det funkar om tiken väl blivit med valpar, men enligt lag måste dina grannar hålla koll på sin hund, man får inte låta hundar springa lösa på det sättet.
 
Sv: Vad händer då???

hej svårt de där men prata om dette me dina grannar lyssnar dom inte o de ej blir en förändring säg då måste du kontakta polisen lycka till.
 
Sv: Vad händer då???

Tänker man inte på att sterilisera tikar som inte ska användas i avel i Sverige?

Här i Frankrike är det mera regel än undantag.

Kan du inte prata med grannen och förklara att det skulle förenkla livet för dom om tiken steriliserades.

Tänk så praktiskt att slippa löpperioder.
 
Sv: Vad händer då???

Är det inte enklare att grannen håller koll på sin hund?

Sterelisering är ju ändå inte ett pyttelitet ingrepp...
 
Sv: Vad händer då???

Nej du kan inte kräva att ägaren avbryter dräktigheten(det heter dräktighet inte graviditet).
PL
 
Sv: Vad händer då???

Hur är det med den där föreskriften om att löptikar inte får löpa lösa... Är det bara vissa kommuner eller hela landet eller är den gammal? Kommer inte ihåg, men jag har läst någonting om det någonstans någon gång, börja rota i den änden...
 
Sv: Vad händer då???

Ja, dräktighet heter det, givetvis... Ursäkta!!!:o

Grannarna vill inte ens kastrera sin hankatt, för "det skulle förstöra hans liv" så det finns föga hopp om att tiken ska steriliseras!

Jag är bara orolig, för de är inte den sortens hundägare som jag vill ska ha blandisvalpar med min Beauceronkille, och även om jag har stenkoll på min kille kan tiken mycket väl dyka upp hos oss när man minst anar och VIPS finns det valpar i henne! Kan man t.ex. begära att få hälften av valparna då (nu pratar jag om Worst Case Scenario!) eftersom vi ju äger pappan??? Inte för att jag vet vad vi skulle göra med dem, men lite koll skulle man ju ha... Nä, usch, undrar om jag bara är paranoid, under en så kort period som Löp-perioden BORDE vi ju kunna hålla avspärrningarna uppe, eller???
 
Sv: Vad händer då???

Ja det kunde ju vara intressant att veta. Vi har också haft en uppvaktande tik. Varje gång hon började löpa smet hon hemifrån och satte sig på vår bro.
Vi ville inte ha några valpar efter en visserligen vacker men blandrastik (5vägs..?), dubbelt så stor som vår dvärgschnauzer.
En helg var hon väldigt envis men vi lyckades hålla grabben inne och hon letade i stället upp en mellanschnauzer som hon hittades hos.'Senare föddes valpar med ett minst sagt speciellt utseende, åtminstone den de behöll.
Nu är tiken död så vi slipper hålla koll. Jag är i alla fall glad att minte vår kille är pappa till tiken, för hon är verkligen inte vacker.
 
Sv: Vad händer då???

NejnejNEJ jag vill verkligen inte avla Blandrasvalpar!!! Visserligen var min första hund en mycket älskad Blandis, men varför avla Blandisar när man kan ta fram renrasiga?!? Jag måste ha uttryckt mig luddigt...!:o
Nej, vi får nog resa bort eller bara ha stenkoll under tikens löpperioder för att slippa probalemet överhuvudtaget!
 
Sv: Vad händer då???

Det är ju också lustigt... Det är tikägarens ansvar att ha uppsikt över sin löptik. Så dåligt så att det inte är sant av tikägaren :( Helt sjukt att NI ska behöva ta ansvar över det... *suck*

Jag som tikägare har lite noja över lösspringade hanhundar och hur man baxkar bort 50 kg k** hanhund. Jag har tänkt att det löser sig när jag bara har en löptik. Men nu har jag två i höglöp samtidigt :o Jag vet inte om jag skulle fixa det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp