Vad hände?

P

PowerPinglan

Min lilla vovve hade en gigantisk näsa här en morron när jag vaknade:crazy: Varm såklart men inte berörd av sin stora näsa. Den lilla filuren var precis som vanligt...bara med en större näsa:D
Kvällen innan spydde han tre ggr, och jag undrar vad det var han hade:confused: Svullnaden hade gått ner helt till kvällen samma dag.
Kan det vara atopisk allergi:confused:

Min zlatanhund:D

På bilden har svullnaden hunnit gå ner lite grann...

Sv: Vad hände?

Det är ju en han:devil: :D

Nej han har nog inte blivit biten av något, vad jag kunnat se, och som jag borde hört. Ormbiten...? då hade han väl vart mer tagen av det? Hade en katt en gång som blev biten i tassen, hon blev rejält sjuk:(

Tillägger:
Svullnaden var jämn på båda sidorna om nosen.

*säj förlåt till GRABBEN*

Jag vet inte om det kan variera från hund till hund.
Våran kräktes blev lite hängig och svullnade upp, då åkte vi till veterinär, jag vet inte vad som "händer" om man inte gör någonting...

Taget från AGRIAS info om ormbett:

Många hundägare tror felaktigt att ormbett är ofarliga för hundar. I de lindrigaste fallen blir hunden bara svullen på platsen för bettet. I de medelsvåra fallen uppstår skador på kroppens organ. Hunden får en lever- och njurskada och ofta blodbrist. Allt detta går över med vila och lämplig medicinering.

I de allvarligare fallen får hunden kraftigare lever- och njurskador. Blodkropparna faller sönder med allvarlig blodbrist som följd. Blodäggvita läcker ut och det uppstår stora ödem under buken, bröstet och i benen. Intensivbehandling krävs, men trots den överlever inte alla hundar ormbetten.

Så det kanske inte är omöjligt?

Det finns inga märken på nosen som tyder på ormbiten. Han är ju så liten så ett bett i nosen tror jag han skulle må sämre av, dessutom gick ju svullnaden ner samma dag.

Så det kanske inte är omöjligt?

Nä, men det är omöjligt att han kunnat bli biten utan att jag märkt det (han borde väl skrikit till iaf).

Sen finns det inga märken och svullnaden var så jämn (kan inte tänka mig att ormen ev lyckats bita han jämnt över nosen, på båda sidorna).

Jag är mer inne på en allergi...:confused: eller kanske en sorts nässelfeber...:confused:
Jag har turligt nog (eller tyvärr) ingen erfarenhet av sjuka hundar.

Jaha, då verkar ju ormbett osannolikt, de gånger vi haft ormbett har det tagit minst ett par dagar innan hela svullnaden är borta.

Allergisk mot något?

Var din lika svullen på båda sidor då?
Sa hunden nånting när h*n blev stucken?
Fanns det något spår efter sticket?

Myggbiten? Det blev min huligan för något år sedan och då såg han ut så här:

200507HallandsVder045c.jpg

Myggbiten kan det vara:idea:

Så du tror inte det kan ha ett samband med kräkningarna han hade kvällen innan, bara en slump?

Stackars liten:(
Vet du vad det var han inte tålde?

hon var jämntjock runt ovanpå kranen. hon sa inget och det syndes inget mer än svullnad. sen beror det ju på hur känsliga dom är åxå. jag får t ex bara dom klassiska röda kliande betten efter myggor medans en bekant svullnar upp och det är inte alls ovanligt att han får åka in. hoppas att det inte är nått allvarligt med din vovve

Nu har jag kommit fram till att det är myggen som sväller hundens näsa:mad:

Kan man använda något myggmedel på hunden? Och i såfall vad?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka