Vad hände idag?!

M

MALINox

Nu behöver jag era kloka tankar för jag vet inte vad som hände idag!
Red dressyr på bana i ca 60minuter, inget ovanligt, jobbade på som vi brukar, tyckte pållen skötte sig riktigt bra. Efter ungefär halva ridpasset började han stampa med bakbenen, troligtvis beror det på att han var lindad, när han blir varm under lindorna brukar han stampa lite. Iaf så fortsatte vi och det var inget mer med det. När vi kom hem till stallet igen och jag skulle sitta av stampade han som en galning. Jag kunde knappt sitta av, med risk för att bli sparkad eller trampad. Började ju fundera på om någon linda åkte ner?

Tillslut kom jag iallafall utav och in i stallet. Lindorna satt som dom skulle, men han stampade helt hysteriskt och slog åt alla håll. Började linda av, såg inget konstigt.
När jag lindat av och gick för att hämta vatten för att svabba med så vandrade han rastlöst omkring, runt, runt, runt på stallgången...han som brukar stå still.

Sen när jag svampat honom så ser jag att han skakar och rycker i hela kroppen och att han hela tiden står och lyfter på bakbenen. Är spänd och ser mkt uppstressad ut. Svampar honom med vatten och försöker stretcha benen, men han rycker bara åt sig dom. Smörjer in alla fyra benen med isbalsam och släpper in i boxen. Där kissar han på direkten (vilket han brukar göra), men fortsätter sen att rastlöst trampa runt i boxen. Skakningarna avtar efter 10 minuter och han lugnar ner sig något. Känner igenom ben och rygg, reagerar inte på något, känns inge konstigt nånstans.

Går ut till hagen med honom för att se hur han rör sig fritt. Han springer iväg och rullar sig (som han brukar) och springer sen iväg i hagen. Ser dock fortfarande att han stampar med ffa bak och trampar runt lite rastlöst. Ser inge konstigt för övrigt i hans rörelsemönster!
Kan tillägga att dert inte rörde sig om insekter eftersom det var väldigt lugnt på den fronten idag!

Vad var detta?! Eller är jag som matte pjoskig?! :confused:

Sv: Vad hände idag?!

Självklart kan jag inte vara helt säker på det. Han kan ju ha blivit stungen under ridturen ,men inte så att jag märkte det iaf.
Hur reagerar dom på getingstick då?

MALINox skrev:
Självklart kan jag inte vara helt säker på det. Han kan ju ha blivit stungen under ridturen ,men inte så att jag märkte det iaf.
Hur reagerar dom på getingstick då?

Dom reagerar i "panik" ( vet ej hur jag ska beskriva :D ) som din gjorde , rastlös ... Det svider ju och inte konstigt att han reagerat som han gjorde. jag tror på getingsticket. :p

GoldenHeart skrev:
Dom reagerar i "panik" ( vet ej hur jag ska beskriva :D ) som din gjorde , rastlös ... Det svider ju och inte konstigt att han reagerat som han gjorde. jag tror på getingsticket. :p

så kan det vara, han kan ju ha fått sticket mellan lindan och själva benet :smirk:

hästarna kan även reagera så när de fått tryck på senorna av lindorna men då hade du ju märkt de.

Tror med på att det kan ha varit ngt insektsbett...

hade de varit lindorna borde han ju lugnat ner sig direkt när du tog av dem...

CarolineB skrev:
hade de varit lindorna borde han ju lugnat ner sig direkt när du tog av dem...

Inte om den va lindad och det blev stasning. Jag har aldrig förstått varför man skall linda benen när man rider för utom att man själv tycker det ser snyggt ut. Hästen har i alla fall enligt mig ingen som helst fördel av att ridas lindad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 537
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025