Vad händer med djuren då?

Egonson_

Trådstartare
Tanken slår mig ibland; Livet är aldrig evigt. Har ju planerat att leva i cirkus 60 år till men, vad händer med min häst och min katt om jag dör plötsligt?
Jag är ensamstående och har båda föräldrar samt en (vuxen) syster. En hög med kusiner på båda sidor och far/morföräldrar med. Står som ägare på hästen men katten har jag inga papper på.

Vill att djuren ska tillfalla mamma eller syster, men kan jag vara säker på att de gör det? Måste väl vara de närmsta som ärver mig, eller?

En som tycker om att ha koll på saker och ting :)
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Du måste testamentera dem till särskilda personer om du vill det, annars går arven till dina föräldrar (om de lever) eller deras syskon. Går aldrig automatisk till din syster såvitt jag har uppfattat det!

I annat fall brukar hästar säljes av dödsboet (om ingen vill ha den/lösa ut den) om de är något värda, annars slaktas de. Katter brukar skjutas om ingen i släkten vill ha dem, så sant inte någon katthjälpsorganisation får nyss om det. Vi som jobbar med hemlösa katter ser tyvärr många såna situationer, matte dör och ingen vill veta av katten så den avlivas eller lämnas helt enkelt kvar ute utan varken mat eller skydd.
:(
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Som redan sagts så får du ju skriva ett testamente.

När det gäller djur så kan det ju vara bra att berätta för personerna det gäller hur du vill ha det. Då kan du ju även få reda på ifall de av någon anledning inte vill ha djuret så att du kan testamentera till någon annan.

Det kan ju räcka att på en familjemiddag säga något i stil med.

"Skulle det hända mig något så vill jag att du mamma tar hand om katten."
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Men kan man skriva testamente själv, eller måste man ha någon myndighetsperson till hjälp?
Det är så många som vet om, tycker om och bryr sig om mina två djur att det ska mycket till om de ska hamna fel eller avlivas pga att ingen vill ha dem, men det skulle ändå kännas bra om man hade någon form av säkerhet för mina käraste vänner.

Hästen är nog visserligen väldigt lättsåld då han är så extremt snäll, godmodig och trevlig att ett litet barn kan sköta, och nästan "vem som helst" i familjen klara honom.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Du kan skriva testamente själv. Men det är viktigt med formuleringarna så jag skulle absolut vända mig till en jurist. Det är väl värt pengarna.

Om du inte skriver ett testamente, är ogift och inte har några barn kommer dina föräldrar ärva dig när du går bort. Om någon av dina föräldrar är avliden träder deras barn (dvs dina syskon) in i dess ställe och delar arvet med den överlevande föräldern. Om båda dina föräldrar är avlidna ärver dina syskon. Om ngt syskon är avlidet ärver dess barn, dvs dina syskonbarn.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Jag som inte alls har någon släkt, har min information, testamente, och annat dokumenterat på Fonus vita arkiv.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Jag har pratat med mina föräldrar samt min Syster om att mina hästar och katter ska avlivas vid ev. dödsfall för mig (eller om jag blir en "grönsak").
Alla är väl medvetna om hur saker och ting ska gå till. Innan jag köpte egen gård förklarade jag även för stallägaren vad som ska ske om något händer mig så att den/de inte skulle stå i vägen.

Många tycker nog att jag är morbid som tidigt tar upp denna fråga men för mig är mina djur allt och det bara måste skötas om det händer mig något!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer med djuren då?

Ensamstående som i ensam med barn? I så fall ärver ju barnet/barnen oavsett ålder. Angående testamente vet jag faktiskt inte, är det inte godkänt om man skriver, signerar och som säkerhet kan man ha vittnen som signerar?

Jag har sagt att jag vill att min unghäst tillfaller stallägaren/uppfödaren (samma person). Jag vet att hästen betyder mycket för henne och hästen tycker om henne med. Detta vet mamma om, återstår väl bara att berätta för sambon med då vi ska skriva papper om att vi ärver varandra (främst när det gäller bostaden då den är gemensamt inköpt). Annars lever den som är kvar lite farligt.

Angående din katt: kan du inte fråga de som ärver dig om de är intresserade av katten ifall det skulle hända dig något? Det kan ju ge dig en liten säkerhet :)

Jag har tagit emot gammelmorfars katt som är en helt fantastisk individ. Inget av hans barn var intresserade (pga allergier, saknade möjlighet etc) men alla älskar katten. Gammelmorfars egna önskan var iofs att katten skulle avlivas om han inte kände den som tog emot katten vilket jag tycker låter rimligt iom kattens ålder. Han ville kunna känna sig säker på var hon hamnade. Hon är registrerad på mig men jag är övertygad om att ingen kommer neka sambon som ny ägare om den dagen kommer :)
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Min ena häst är 18 år och har ks, pålagringar båda framkotor, knäledsinflammation h bak och blivit opererad två gånger för cancer. Han kräver extremt mycket av mig som ägare vilket är helt ok, dock känner jag ingen som skulle orka lägga ner den tid och alla dessa pengar för att han ska må bra.
Gammelgubben är 25 och har haft det sådär tills jag tog honom på foder för ett halvår sen (livstidsfoder), han ska inte behöva byta ägare igen.
Katterna är födda i min säng och börjar bli lite äldre. Båda väldigt "mammiga". Resonerar som så att ett dött djur lider inte...
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Okej. Då är jag med :) när man inte vet bakgrunden så låter det ju lite konstigt. Jag hade resonerat likadant med min ena häst som har cushing och kräver enormt mycket medans den andra säkert hade kunnat få det bra hos någon annan även om hon är väldigt mammig nu.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Som någon sagt tidigare:

Dina föräldrar ärver om Du inte har barn eller är gift.

Det kan ju vara bra att efterlevande vet om hur Du vill ha det. Det s k vita arkivet skulle Du kunna titta på.

Testamente är egentligen om Du vill frångå arvsordningen - och det verkar Du ju inte vilja göra, utan mera tala om hur Du vill ha det och då kan säkert Vita Arkivet räcka - och det kostar Dig inte massa pengar.

Kan ju som andra tidigare sagt även vara bra att tala om för närstående hur man vill ha det om något händer men också att stallägare m fl vet vem de skall kontakta om de av någon anledning inte får kontakt med Dig.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Nej, ensam utan barn.

Ska kolla det ni har skrivit om, tack för alla tips. Vill bara vara säker, djurens väl betyder så mycket för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer med djuren då?

Du kan skriva testamente själv. Men det är viktigt med formuleringarna så jag skulle absolut vända mig till en jurist. Det är väl värt pengarna.

Om du inte skriver ett testamente, är ogift och inte har några barn kommer dina föräldrar ärva dig när du går bort. Om någon av dina föräldrar är avliden träder deras barn (dvs dina syskon) in i dess ställe och delar arvet med den överlevande föräldern. Om båda dina föräldrar är avlidna ärver dina syskon. Om ngt syskon är avlidet ärver dess barn, dvs dina syskonbarn.

Om någon varken har föräldrar, syskon eller sambo eller egna barn då?

om man ej har syskon men föräldrar, sambo och barn, går det först till föräldrarna då eller till ens eget barn?
om man är gift, går det till maken då?
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Om någon varken har föräldrar, syskon eller sambo eller egna barn då?
Då går arvet till allmänna arvsfonden

om man ej har syskon men föräldrar, sambo och barn, går det först till föräldrarna då eller till ens eget barn?
Alltid till eget barn först. Sambor ärver inte varandra alls. Vill man att ens sambo ska ärva en så ska man skriva testamente.

om man är gift, går det till maken då?

Barnen ärver först och maken i andra hand.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Barnen ärver först och maken i andra hand.

Fast det stämmer väl inte. Hade mina föräldrar inte varit gifta när pappa dog hade ju jag och syskonen ärvt pappas del av hus, bil etc. Nu var vi säkrade (hade aldrig kunnat bo kvar annars) då mamma ärvde allt utom en speciell försäkring som löstes ut åt oss barn.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Om någon varken har föräldrar, syskon eller sambo eller egna barn då?

om man ej har syskon men föräldrar, sambo och barn, går det först till föräldrarna då eller till ens eget barn?
om man är gift, går det till maken då?

1. Då blir det farfar och farmor och morfar och mormor och om de är döda farbror och faster och morbror och moster. Finns ej heller de går arvet till allmänna arvsfonden. Tillägg: om sykonbarn finns ärver dessa före farfar/farmor osv.

2. Till barnen (om de är avlidna barnbarn, barnbarnsbarn osv) om du inte upprättat testamente till fördel till sambon (men då har barnen ändå rätt till sina laglotter).

3. Ja om du inte upprättat testamente som uppger något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer med djuren då?

Barnen ärver först och maken i andra hand.

Nej, det stämmer inte. Gemensamma barn måste alltid vänta på att båda föräldrarna går bort (om inte testamente anger annat).

Särkullsbarn (dvs icke gemensamma) har dock alltid rätt att få ut sitt arv när dess förälder avlider oavsett om föräldern var gift eller sambo. Genom testamente kan man dock tillse att barnen endast erhåller sin laglott då och resterande när efterlevande gått bort.
 
Sv: Vad händer med djuren då?

Fast det stämmer väl inte. Hade mina föräldrar inte varit gifta när pappa dog hade ju jag och syskonen ärvt pappas del av hus, bil etc. Nu var vi säkrade (hade aldrig kunnat bo kvar annars) då mamma ärvde allt utom en speciell försäkring som löstes ut åt oss barn.

Nej, det stämmer inte. Gemensamma barn måste alltid vänta på att båda föräldrarna går bort (om inte testamente anger annat).

Särkullsbarn (dvs icke gemensamma) har dock alltid rätt att få ut sitt arv när dess förälder avlider oavsett om föräldern var gift eller sambo. Genom testamente kan man dock tillse att barnen endast erhåller sin laglott då och resterande när efterlevande gått bort.

Nej såklart stämmer inte det jag skrev. Tänkte lite fel. Tänkte att det var som när man är sambo. Jag ber om ursäkt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 538
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 351
Senast: Imna
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp