Vad hade ni velat ha innan barnet kom, nu i efterhand?

jag tror inte det handlar om att skämmas - det handlar om ett val jag tror folk inte vill ska vara tagna för givet - för den som ammar spelar det nog ingen rol, men för den som inte tänkt göra det kan det bli ...jobbigt
Det har jag full förståelse för! Min syster hade som sagt problem med amningen och då diskuterade vi det där en del, det känns som att så många antar att alla kan och vill amma och det tjatas så om att bröstmjölk är det bästa för barnet och att man bondar med barnet osv... Så det kan säkert bli känsligt! Jag tror jag ska fråga henne lite snyggt om hon är intresserad av mjölkläckageskydden eller inte, säger hon nej så är det inte hela världen och hon behöver inte förklara sig alls :)

Tramstråden var väl inte helt vettigt att länka till här.
Haha, jag tar inte illa upp i alla fall :p Om det var jag som organiserade det hela hade jag kanske inte tyckt att det var så smidigt ;)

Jag gav ett presentkort på ett spa i närheten som både har gravidmassage och vanlig så fick vännen välja själv när hon ville utnyttja kortet. Kände att alla kommer ge så himla bebisinriktade saker och då kände jag att det nog räcker med sådant, speciellt eftersom ongen inte var ute än.

Annars hade jag absolut, som många andra här, uppskattat filtar! Alla förbrukningsvaror är ju gött att få också, blöjor/tvättlappar/minihanddukar/hudkrämer typ.

Men de bästa presenterna vi fick (iofs efter bebis var född, hade icke babyshower) var saker till oss föräldrar. Chips, tidning, en flaska bubbel och sådär.

@Hyacinth förslag är inte dumt alltså :D Alla saker som får tiden att gå/roar den föräldraledige är bra saker, typ.
Vad smart med ett presentkort till både gravidmassage och vanlig! :up: Just såna där föräldrapresenter känns som något jag vill ge när barnet väl är fött, det känns ju lite sådär att komma till babyshowern med godis och tidning och be dem hålla sig till efter förlossningen :o:rofl:

Vi gick all in och gjorde en blöjtårta med blöjor i minsta stl 1 och 2, strax över 80 blöjor på den och hon fick över 500 totalt! :D:p

Dessutom la vi till en snutte till kommande bäbis också och lite bubbel till föräldrarna, dock alkoholfritt! + att vi ordnade själva showern och köpte gips till magen och all fika, vart sååå lyckat! :love::love::love:
Åh, det låter roligt! Funderade faktiskt på sånt där gips till magen men jag vet inte riktigt hur babyshowern är planerad. Men jag lägger tipsen på minnet ifall jag nån gång ska planera babyshower åt någon! :up:

@Valptass nu har jag ju ammat båda gångerna i varierande grad men för min del rann det på ganska bra i början med så jag kan tänka mig att det gör det även om man inte tänkt amma om man är en person som läcker. Första gången tyckte ju bb att jag skulle mata ungen mätt på ersättning i stället för amning av okänd anledning så då rann det något brutalt.

Det har jag full förståelse för! Min syster hade som sagt problem med amningen och då diskuterade vi det där en del, det känns som att så många antar att alla kan och vill amma och det tjatas så om att bröstmjölk är det bästa för barnet och att man bondar med barnet osv... Så det kan säkert bli känsligt! Jag tror jag ska fråga henne lite snyggt om hon är intresserad av mjölkläckageskydden eller inte, säger hon nej så är det inte hela världen och hon behöver inte förklara sig alls :)

Haha, jag tar inte illa upp i alla fall :p Om det var jag som organiserade det hela hade jag kanske inte tyckt att det var så smidigt ;)

Vad smart med ett presentkort till både gravidmassage och vanlig! :up: Just såna där föräldrapresenter känns som något jag vill ge när barnet väl är fött, det känns ju lite sådär att komma till babyshowern med godis och tidning och be dem hålla sig till efter förlossningen :o:rofl:

Åh, det låter roligt! Funderade faktiskt på sånt där gips till magen men jag vet inte riktigt hur babyshowern är planerad. Men jag lägger tipsen på minnet ifall jag nån gång ska planera babyshower åt någon! :up:

Det är jättekul och blir så fint! Jag kom tillbaka och filade till kanterna och eftersom att vi gjorde som en V-ringning upp över bysten för att verkligen få till hur stor magen var (ville få med "vecket" under bysten så att säga) blev den väldigt feminin och jag knöt ett band under bysten innan hon fick tillbaka den :)

Min väninna var väldigt noga med att hon inte ville ha könstypade saker innan pga att hon inre ville planera för mycket och det var vi väldigt respektfulla med. De som köpte något som typ en snutte köpte i beige & vitt och vi var tydliga att vi firade bäbis och för att ge henne pepp och styrka! :)

Just det, vi gjorde en gissningslek över kön, datum, vikt, längd och den som kom närmast fick sen en dubbeltriss :)

Jag skulle velat ha kläder i ull eller ull/silke om jag fick en höst/vinterbebis. Dom är lite dyrare men så mjuka och underbara. Är man osäker på föräldrarnas intresse av att tvätta kläder noggrant så satsa på superwash istället för obehandlat så slipper dom tvätta sönder kläderna. Det är så mycket gosigare och mjukare än alla bomullsplagg vi nånsin använt och underbart under den kallare årstiden men bra även när det är varmt.

Konstig rubrik kanske, hoppas ni fattar :p Jag är bjuden till en babyshower i helgen, och ska ha med mig presenter. Jag har inga egna barn, så jag vet liksom inte vad den blivande mamman kan tänkas vilja ha! Jag vill gärna undvika det uppenbara; som bebiskläder, nappar och blöjor. Det är min väns första barn, och jag kan tänka mig att det finns många saker man inte tänkte på att man skulle behöva köpa. Jag har rådfrågat min syster som fick sitt första barn för ett tag sedan, och jag har redan köpt presenter. Men jag tänker mig att systers tips ju utgår ifrån hennes egna erfarenheter, så jag tar gärna emot tips från andra också! Jag har fortfarande lite tid på mig att komplettera :)

Jag har redan googlat och läst presenttips på nätet, så det jag är ute efter är helt enkelt det som står i rubriken: nu i efterhand, vad hade ni velat ha inför bebislivet? Bebiskläder, blöjor och nappar är ju uppenbart - men vad finns det mer för produkter som ni har haft användning för?

(För den nyfikne, här är vad jag har köpt: amningskupor, snorsug, bebismatskedar samt bebisstrumpor + tvättpåse som ett tips på hur man undviker att alla strumpor försvinner i tvätten :D)

Som ngn skrev: en månad på Netflix eller HBO eller nåt. Ett gott vin, ostar, kex och charkuterier som jag inte fått äta på 9 mån var mkt uppskattat också.

Vi "önskade oss" (när ngn frågade alltså) bidrag till Love Nepal istället för saker som uppvaktning efter födelsen, känns också som en fin gest (framförallt som vi fick en dotter, som i allt väsentligt kommer leva ett jämförelsevis oerhört priviligerat liv).

Ett par timmars städhjälp hade varit nice annars, eller trädgårdshjälp. Typ ngn som plockade frukt från träden, ryckte lite ogräs från plattorna och slängde döda blommor ur krukor (både inne och ute :o )...

Jag tror på Netflix/annan streamingtjänst eller liknande. Vi köpte en lättsam ljudbok till en kompis som fått barn, det var väldigt uppskattat. Hade någon velat göra gipsavtryck av min mage hade de för övrigt knappt blivit insläppta i lägenheten, men folk är ju olika ;)

Som ngn skrev: en månad på Netflix eller HBO eller nåt. Ett gott vin, ostar, kex och charkuterier som jag inte fått äta på 9 mån var mkt uppskattat också.

Vi "önskade oss" (när ngn frågade alltså) bidrag till Love Nepal istället för saker som uppvaktning efter födelsen, känns också som en fin gest (framförallt som vi fick en dotter, som i allt väsentligt kommer leva ett jämförelsevis oerhört priviligerat liv).

Ett par timmars städhjälp hade varit nice annars, eller trädgårdshjälp. Typ ngn som plockade frukt från träden, ryckte lite ogräs från plattorna och slängde döda blommor ur krukor (både inne och ute :o )...

Och ändå kom dina kompisar med bebiskläder :D

Jag tror på Netflix/annan streamingtjänst eller liknande. Vi köpte en lättsam ljudbok till en kompis som fått barn, det var väldigt uppskattat. Hade någon velat göra gipsavtryck av min mage hade de för övrigt knappt blivit insläppta i lägenheten, men folk är ju olika ;)
Särskilt när kanten accentureras så man ser exakt hur stor magen är.. :O

Fast blöjor och en snutte... Det får väl alla på sina babyshowers? Min svägerska gick hem med 3 snuttar från sin.
Nej, jag slår ett slag för en bärsjal! Det hade jag inte till någon av mina, men såhär i efterhand hade jag velat ha det. Likaså en amningskudde.

Vi hade föreläsning om små barn igår och det var big NO NO att ha fårskinn till dem. Det var tydligen lätt att de släppte hår som hamnar i bebisens ansikte och det i kombination med varmt kunde öka risken för spädbarnsdöd.
Jag hade fårskinn till mina :o Men det är inget jag skulle skaffa nu med den vetskapen.

Bekännelse: Jag och barnets far hade väldigt mycket åsikter gällande saker till bebisen. Vi ville köpa alla kul grejer själva. Typ mysiga filtar, gosedjur, kläder och sådant. För mig var allt det där en viktig del i att knyta an och känna att det var "min bebis". Numera bryr jag mig typ inte alls, men innan förlossning (och första tiden efteråt) så var det oerhört viktigt för mig att jag fick köpa och använda saker som jag hade valt.

Det var nog tur att vi inte hade någon babyshower. :D

(På enda babyshowern jag besökt gav jag bort en klassisk sagobok. För i min värld är böcker inte alls lika laddade som kläder ;) )

Fast blöjor och en snutte... Det får väl alla på sina babyshowers? Min svägerska gick hem med 3 snuttar från sin.
Nej, jag slår ett slag för en bärsjal! Det hade jag inte till någon av mina, men såhär i efterhand hade jag velat ha det. Likaså en amningskudde.

Vi hade föreläsning om små barn igår och det var big NO NO att ha fårskinn till dem. Det var tydligen lätt att de släppte hår som hamnar i bebisens ansikte och det i kombination med varmt kunde öka risken för spädbarnsdöd.
Jag hade fårskinn till mina :o Men det är inget jag skulle skaffa nu med den vetskapen.

Vad pratade de om för fårskinn då? Vanliga fårskinn ska absolut inte användas till småbarn/bebisar men däremot de som säljs som babyskinn går bra. De fäller inte som vanliga fårskinn gör och går att tvätta i maskin. Redan på -90 talet användes dessa inom neonatalvården då forskning visade att skinnen gjorde bebisarna lugnare, smärta minskade och barnen kunde lägga sin energi på att växa och utvecklas.

Vad pratade de om för fårskinn då? Vanliga fårskinn ska absolut inte användas till småbarn/bebisar men däremot de som säljs som babyskinn går bra. De fäller inte som vanliga fårskinn gör och går att tvätta i maskin. Redan på -90 talet användes dessa inom neonatalvården då forskning visade att skinnen gjorde bebisarna lugnare, smärta minskade och barnen kunde lägga sin energi på att växa och utvecklas.

Socialstyrelsen säger att fårskinn kan hindra andningen om barnet hamnar på mage eller sida och har med det i "råd för att förebygga plötslig spädbarnsdöd".

Jag har absolut tänkt att köpa ett ekologiskt garvat men det får användas under uppsikt.

Det finns en liten studie från 2014 som pekar på ett samband mellan lägre frekvens av astma och allergier om småbarnen sover på fårskinn.

Socialstyrelsen säger att fårskinn kan hindra andningen om barnet hamnar på mage eller sida och har med det i "råd för att förebygga plötslig spädbarnsdöd".

Jag har absolut tänkt att köpa ett ekologiskt garvat men det får användas under uppsikt.

Det finns en liten studie från 2014 som pekar på ett samband mellan lägre frekvens av astma och allergier om småbarnen sover på fårskinn.

Där ser man! Saker och ting ändrar sig hela tiden och det var därför jag undrade om det gällde alla eller bara vanliga fårskinn.

Används de fortfarande inom neonatalvården? Vi har blivit avrådda pga allergenrisken.

Jag vet inte alls hur det är idag men då fanns det i varje kuvös.

Superbra tips allihop! Jag funderar på att köpa en gosig filt, det känns som en bra present speciellt eftersom det blir en höst/vinterbebis (och det är många av er i tråden som nämnt filtar!). Men filtar är kanske lika poppis att ge i present som bebiskläder? Vill inte att hon ska få så mycket av en sak att hon inte hinner använda allt eller känner att hon inte kan köpa sånt själv :p

Angående ull/fårskinn så skippar jag nog det om jag inte vet att föräldrarna vill ha det - som ni säger så finns det säkert olika åsikter om det och jag vet faktiskt inte vad min vän och hennes man tycker.

Netflixabonnemang eller liknande är ett toppenförslag! Min syster tittade varken på Malou eller Dr Phil, men hon ägnade ett par veckor åt att kolla igenom Rederiet från början till slut på SVT Play :rofl: Vi tittade också på Eva & Adam-serien tillsammans :D

Fortsätt gärna skriva om ni har fler tankar och idéer, jag uppskattar det verkligen! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka