Vad hade ni gjort?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 299
C

Cairo

Jag har som många av er redan vet, ett jättetrevligt arabsto på foder som jag fått lov att betäcka till våren med valfri hingst. Hon är ett supersött litet arabsto på cirka 150 cm i mankhöjden. Hon är toppen att rida! Hon har tre bra gångarter, med stort plus för galoppen. Hon är inte alls lika "studsig" som araber brukar vara. Hon älskar att arbeta och har alltid en positiv inställning till arbetet. En kanon individ som fått bra poäng på utställning. Verkligen ett sto att avla på i mitt tycke! :love: Jag har ju tänkt och ta en arabhingst till henne, men tanken slog mig att man kanske kunde ta en ridponnyhingst till henne istället? Kan man registrera avkomman som Svensk Ridponny då eller vad blir det? Vad tror ni om saken? Tror ni att en Svensk Ridponny hingst skulle kunna bidra med mer än vad en arabhingst skulle kunna? Jag skulle vilja ha fram en bra ridhäst med bättre gång och mer ridbarhet. Vad tror ni? Ska jag köra på renrasig arab eller ridponny? :confused:

Sv: Vad hade ni gjort?

Oj vilket beslut.
För det första så måste man veta om du ska behålla fölet och vad det ska användas till.
Araben har stigit i värde och anseende igen. Mycket tack vare distans och western grenarna. En Arab är en riktig allroundhäst och om man tittar på Farid ox som tävlar i dressyr mot stora hästar och får bra plasseringar så finns det ju inga hinder;) att använda en bra Arab.

Är fölet till dig själv? Hur lång är du?
En bra kombination är även Lusitano, men då får du ju mer storlek och det kanske du inte vill ha.
Jag har själv den kombinationen och vet fler som gör den.
Nu har jag också renrasiga Lusitanos både ston och hingst så jag är lite jävig.

Farid ox är en svart Arab hingst med mycket hög ridbarhet och ett enormt stabilt psyke.

Tänk över noga vad du har tänkt med fölet så blir beslutet enklare.
Men de går att registrera alla kombinationer på ett eller annat sätt.

Jag är bara 163 cm och kan utan problem rida ponny. Jag vill ju driva ehet hästföretag och föda upp hästar, men vet inte om jag ska inrikta mig på arabhästar (enbart) eller om det ska vara ridponnyer. Hyser stor kärlek till bägge! :love: Tanken är alltså att fölet ska säljas! Lusitano, nej.. det ska vara en ridponny i sådana fall! ;)

Ja då tycker jag att du ska satsa på en ridponny.
Det är bra D ponnyn som behövs och araben tycker jag har mycket att ge inom ponny sporten.
De blir ofta väldigt tåliga ponnys med det där lilla x-tra som gör att de syns i mängden. Om du väljer en arab så är det lite snävare marknad ;)
Lycka till

Business x :love::love::D:D
Hade jag ett arabsto skulle jag ta Business:d

Jo, jag tror det blir svårare att liksom nå ut med araber, men jag vet inte. Vad jobbigt det är! :cry: Älskar arabhästen.. men det är en jobbig värld (arabvärlden) Läs bara arabtråden.. :crazy:

Vad fin han var! Han såg ju ut som ett halvblod! :eek: Riktigt läcker! :love: Vad registrerar man avkomman som då? :confused: Anglo?

Detta året stod han enbart på fryst.
På hemsidan står det även naturligt men det gällde inte för i år alltså. Jag funderade länge på att använda han till ett av mina ston men valde att avstå pga frys sperman.
Skulle han stå på naturlig nästa år så är läget definitivt annorlunda.
Minns tyvärr inte vad han kostade men vill minnas att kan kunde välja mellan språng/90dygns avgift och per dos.

Tyvärr finns det inte så mycket resultat på han, vet ej varför..
i år har han bara gjort 1 start på hela året, en **. Förra året finns inget på han och året innan finns två LA dressyr starter.

Business är fruktansvärt läcker och rör sig trevlig förutom att han har ett väldigt trevligt temprament.
Han är som sagt stor favorit till mina ston men jag hade gärna sett lite mer resultat, i så fall hade jag inte tvekat för 5 öre.

Senast ändrad:

Vågar man chansa på att använda honom till ett 14 år gammalt sto som aldrig fått föl innan då? Jag ser helst en hingst, där man inte betalar sista avgiften föräns vid "levande föl".

Man rekommenderar väl inte att man ska lägga fryst på så gamla maiden ston om jag inte minns fel.
Vill minnas att språngavgiften var rätt låg typ 1000kr så det är ju inte så mycket att "gambla" med, sen betalar man ju den större summan när stoet är konstaterat dräktigt så det spelar väl ingen större roll tycker jag - man kan ju dessutom försäkra from 45 dygn o framåt.
Men visst, annars är det ju väldigt fördelaktigt att utnyttja flyinges hingstar om man har ett maiden sto där man inte vet om om hon är fertil eller ej eftersom man inte betalar nåt alls fören stoet är konst dräktigt. :angel:

Jag ska betäcka mitt arabsto med Veronas Gerswin.
Han är 139cm (vilket minskar risken för överhöjdare, då min är 153cm). Han ha rbra egna resultat o avkommorna är också bra.
Årets bästa 3 åring var efter honom. Bland rp.
Tror absolut att det är bättre marknad än bland araberna.
Men röntga stoet så hon är fri från cystor, så du inte för in någon skit bland rp som inte har detta problemet.

Jo, jag tror det blir svårare att liksom nå ut med araber, men jag vet inte. Vad jobbigt det är! :cry: Älskar arabhästen.. men det är en jobbig värld (arabvärlden) Läs bara arabtråden.. :crazy:

Bara för att vissa arabhästmänniskor på bukefalos har svårt att lägga band på sig betyder det inte att hela arabvärlden är så. Jag känner otroligt mycket arabfolk IRL och det är ett ytterst trevligt gäng som aldrig ens varit inne på bukefalos någon gång. Alla tycker inte det är roligt att sitta framför datorn dagarna i ända ;) De flesta har viktigare saker för sig ;)

Jag tycker så här. Vill du ha och satsa på en renrasig arabavkomma och tävla den så tycker jag absolut att du ska försöka!!! Araberna kan mer än vad som märks eftersom inte så många är ute och jag tycker det är hemskt synd att många bara går i en hage och skrotar. Mer araber åt tävlingsfolket ;) Jag är själv hingstägare, arabfantast, tävlingsryttare och uppfödare och jag VILL HA MER KONKURRENS!!! ;)

Vill du satsa på en ridponny är det självklart ditt val och jag tror att du får en kalasbra häst med en ridponnyhingst också, kanske till och med en bättre tävlingshäst? Men det vet man inte, det kan lika gärna bli tvärtom. Däremot håller jag med kicket att röntga ditt sto innan du avlar - men detta oavsett om du ska ta en arabhingst eller RP hingst. Vilken ras du än väljer vill väl ingen ha cystor?

Good luck! :)

Förresten, svarar mig själv...

Luxor är en skimmelhingst som jag tycker har bra stam och typ, och han har tävlat ganska höga klasser i dressyr. Någon annan kanske vet hur man hittar denna hingst på nätet? Har för mig han inte var så överdrivet dyr heller?

Detta året stod han enbart på fryst.
På hemsidan står det även naturligt men det gällde inte för i år alltså. Jag funderade länge på att använda han till ett av mina ston men valde att avstå pga frys sperman.
Skulle han stå på naturlig nästa år så är läget definitivt annorlunda.
Minns tyvärr inte vad han kostade men vill minnas att kan kunde välja mellan språng/90dygns avgift och per dos.

Tyvärr finns det inte så mycket resultat på han, vet ej varför..
i år har han bara gjort 1 start på hela året, en **. Förra året finns inget på han och året innan finns två LA dressyr starter.

Vill minnas att han har varit skadad, det är därför han inte tävlat så mycket de senaste åren.

Liknande trådar

Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 506
Senast: cikoria
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 123
Senast: hetluft
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 493
Senast: EmmaBovary
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 887
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna