Vad hade ni gjort ?

I

IzabelGonzalez

Hej!
Vet inte vart tråden ska ligga men hoppas detta duger! :)
Inga gräsliga kommentarer, jag vet vad jag gör, får jag inte hjälp så gör jag detta i min takt och på mitt sätt, men kul med tips!


Har en häst hemma på prov , Arabiskt fullblod - 07. Hingst.


Saken är den att han blev inriden i somras hos XX XX. Men efter det har han bara stått p.ga ägarens ridolycka med en häst i stallet.
Stått från 1 juni 09 - idag.
Endast lite riden, ibland 1 ggr i månaden, ibland 1 gång i veckan, ibland inget .. Lite hit och dit. Red senast i skritt och trav utan "ledare på marken" den 27 februari.
Nu i 6 snart 7 dagar har jag bara varit ute och gått med han för hand, han är cool lugn, i både skritt och trav. Snäll att pyssla..

Vad hade ni gjort för att träna honom från läskiga saker på ryggen/ acceptera en ryttare?
Jag har bara ridit in /utbildat varmblod och grundutbildade hästar som är igångridna. Han är något mer piggare och första taget vill jag inte göra detta med min egen uppfattning, utan med lite hjälp utav er.

Hört att man kan ha en kratta med en jacka över sadeln/ryggen och prassla, så känner / ser an skuggan av en jacka och är med på ljud och rörelser. Han reagerar på detta, men tänkte att han känner ingen vikt och ser "människan" ändå, han kanske känner att det är ett spöke.. Hihi.. Borde man ta det som att han kommer göra likadant vid uppsittning?
Vill ju inte riskera mina "offer ryttare" som ska sitta upp att de händer en olycka direkt. Stegen om - hur man sitter upp , på vilka sätt med häng, hoppa breve, dra i stigbyglar . luta sig framåt ... med mera VET vi i stallet hur man gör.
Så det är inte det som är hjälpen ..
En annan sak är också att i stallet har vi en "säck-gubbe" som har 45 kg - 55 kg ris i sig. Med armar och ben! Samt huvud av litet format. Kan klä på den kläder visserligen dock korta armar och ben.. Hihi! Ett bra tips det kanske att han får gå med den?

Vad tror ni ?? :) När man hänger på honom så verkar han lite orolig och hänger inte alls med.. Men jag vet att han är riden!

- är det jag som "fegar/oroar " mig, och är bara att hoppa upp på han tror ni?
- några mer tips om att vänja han vid saker över ryggen från marken? användnings tips?

När han är lugn med ryttare i skritt, så kan vi allllt resten själva. Bara denna lilla lilla del som jag oroar mig för..

mvh

Eftersom frågeställningen är OK i övrigt, är beridarens namn borttaget, då det är oväsentligt ur frågesynpunkt.

Mvh
Moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad hade ni gjort ?

Du skriver ju att hästen är inriden, varför ska du då behöva vänja honom vid ryttare :confused:
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Har du tillräcklig kunskap? Med tanke på att det är en hingst och till det arabiskt fullblod? Krävs mkt erfarenhet, kunskap, psykologi, och strukturerad träning. Du bör ta hjälp av en tränare, annars finns risk att det blir farligt för dig.
Lycka till!
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Han är inriden i somras, men inte riden så mycket nu och är smått osäker med ryttare över ryggen.
Antagligen efter olyckan!
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Har gjort detta många gånger förr, dock inte omgjort ett fullblod. Har ridit till/grundutbildat/vidareutbildat många fullblod men aldrig riktigt ett fullblod som verkar osäker trots att han varit grundriden och så. Olyckan skedde över hans rygg och tjejen som red han någon gång ibland var rädd, och detta verkar gjort han osäker..
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Skit samma.. Ni hänger ju inte alls med..
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Varför ska du hålla på med prasselgubbe på honom och dylikt?

JAg skulle nog börja om med inridningen från "scratch" så att säga så att han på nytt får fullt förtroende för människan.
Har du funderat på kastrering?

Om du tycker att vi inte förstår tillräckligt kanske du får förklara närmre exakt vad du vill få tips på:)
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Regel nr 1 när man har med unga hästar att göra.
Gör ingenting som du inte kan reda ut.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Uppfattade inte hur länge sedan det var du fick honom?För jag antar att han bytt stall?
Det jag skulle göra är att först få hans respekt och förtroende från marken(och det verkar ju som om han accepterar dej där).
Sen skulle jag faktiskt "börja" om med inridningen från början med longering+tömkörning.
Men iom att han är insutten så kan man trol. gå lite fortare framåt.Det som ligger honom i farten är att olyckan tydligen hände från hans rygg,Vet du vad som hände och i vilken situation?
För att vänja honom att man kommer högt upp så stå på en pall när du borstar manen osv
Se till att ngn kan hålla honom när du börjar hänga på honom och leda honom när du hänger säck för att när han är lugn övergå till att lägga över benet och sakta sätta sej upp.
Om du är tveksam så läser han av dej,utståla säkerhet och mod,araber är fruktansvärt smarta och lättlärda.
Däremot så skulle jag inte hänga på honom ngn docka,om den ex. kanar och hamnar snett så kan han få panik.
Se även till att inte hålla på varje dag utan variera med enbart pyssel och promenader så att han hinner smälta allt.Sen finns det en 07-tråd där många skriver ,den ligger oxå under ridning.
Lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hade ni gjort ?

Hur länge får du ha hästen på prov? Är det det tänkt att du ska ridan in honom på nytt under tiden?

Jag hade inte haft så bråttom, hästen är bara 3 år och har varit med om en olycka som gjort honom nervös. Ta det lugnt, lär känna varandra från marken och vinn hans förtroende.
Gör inte just ridningen till den stora biten i det hela.

Stå på pall brevid hästen, häng lite över honom, lägg armarna över hans rygg och vänj honom vid att du liksom är överallt och det är helt ofarligt.
Tömkör, ut och gå med sadel och träns, häng på honom då och då även när ni är ute.

När det funkar bra och du kan sitta på honom (stillastående) utan att han tycker att det är något konstigt hade jag börjat med själva ridningen. Likadant där, bara låta hästen förstå att det inte är obehagligt med ryttare på ryggen.

Är det tänkt att du ska avla på honom? Kastrering vore kanske ett alternativ annars, då får du en häst som är enklare i alla aspekter.

Lycka till!
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Akta så inte ägaren blåser dig bara, du har hästen på prov, rider in och reder ut situationen och sedan tar hon tillbaks den när problemet är löst...risken för sådant finns ju.

Det händer mycket i kropp och knopp på en treåring som därtill är hingst och har varit med om en olycka. Är du säker på att du reder ut det?

I övrigt, gör ingenting som du är osäker på. Känns det fel - gör det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hade ni gjort ?

Akta så inte ägaren blåser dig bara, du har hästen på prov, rider in och reder ut situationen och sedan tar hon tillbaks den när problemet är löst...risken för sådant finns ju.

Det händer mycket i kropp och knopp på en treåring som därtill är hingst och har varit med om en olycka. Är du säker på att du reder ut det?

I övrigt, gör ingenting som du är osäker på. Känns det fel - gör det inte.

håller helt med!:)
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Vad tror ni ?? :) När man hänger på honom så verkar han lite orolig och hänger inte alls med.. Men jag vet att han är riden!
Han har ju varit oriden ett tag så jag skulle börja om från början. Så länge han är orolig när någon hänger på honom tycker jag inte du ska gå längre än så nu. Fortsätt hänga i stigbyglarna och på honom ända tills han verkar lugn och trygg med detta. Gå inte vidare tidigare.
- är det jag som "fegar/oroar " mig, och är bara att hoppa upp på han tror ni?[/QUOTE
Nej du märker ju att hästen är osäker när någon hänger på honom och då visar han att han inte är redo för att någon sitter upp. Att ha för bråttom nu straffar sig. Ge honom tid att bli trygg först. Personligen tycker jag det är bättre att en människa hänger än att sätta upp en docka eller liknande som du inte har en aning om hur den faller om något händer.
Det handlar om kommunikation och trygghet. Jobba med er kommunikation så blir hästen tryggare med dig och då också tryggare när du hänger och klänger på honom. Det går hand i hand. lycka till!!
p.s Tveka inte att ta professionell hjälp om du känner dig osäker.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Förlåt, skrev. fel.. Han är född 03 så han blir 7år! Blandade ihop det där..
Jag tror inte att ägaren blåser mig då jag har honom på prov för senare köp, alltså foder för senare köp , står hos mig på försäljning, och det är så att om inte jag själv vill köpa honom, så ska ja hitta en köpare eftersom att ägaren inte kan ta hem hästen p.ga att hon inte kan gå på ett väldigt bra tag.
Dessutom har jag haft foderhästar av henne förr, unghästar bla. och hon vet att jag kommer ta väl hand om honom. Kontrakt dessutom på att jag har rätt att köpa han för den summa pengar om jag vill. Annars säljer jag honom åt henne (eftersom det är jag som står som fodervärd/försäljare om jag inte köper han)

Måste säga att han är riden nu sedan 5 dagar tillbaka.. Han är kanonlugn.
Första dagen gick vi bara på gården i träns och sadel, kollade reaktioner på att hoppa breve han mot sadeln , ljud över sadel och bortstade han på en pall så vi var över honom och så några dagar. och lutade oss över, låg ner och satt på ryggen liggandes , om ni förstår..
Ledde runt lite på gården. Han visade sig väldigt lyhörd och lyssnade kanon.

Jag gjorde en dömning, och ansåg att detta inte var något problem alls för honom. Nu har vi ridit utn några dagar b.la med 5 hästar, 3 hästar och 1 häst som sällskap. . Hur många vi än var, alltid lika cool lugn. Även om han ätit frukost inne och varit i box fram till 10 och de andra hästarna har fått gått ut så är han lika cool lugn när man hoppar upp. Jag gör inte längre några överdrifter som att luta mig och så då han tycker det är för "drygt" och visar ointresse så jag gör som på en längre riden häst , hoppar upp, spänner sadelgjordoch fixar läder med mera så han vänjer sig, väntar på de andra hästarna och står still. Cool häst det här!

De enda som är lite "halvt jobbigt" och ovana är nog att han gärna taktar innan man skrittat fram riktigt.. Men han lugnar sig och skrittar efter någon minut.. , och han är riden i skogen då på några uteritter några dagar nu i rad och det har inte varit problem ännu.
Sen vet man ju inte hur det är att möta ston och så på dessa småvägar men man får nog hoppa av första gången eftersom han respekterar mig nu på marken ungefär - fullt ut! För säkerhetens skull dock, han är ju fkatikst riden hos Latte Nilsson med ston , när ryttaren på hingsten och ryttaren på stoet nuddade varandra med stigbyglarna, inga problem..
Och som sagt brydde han sig inte om stoet så värst mycket hos ägaren. Stod still i stallgången utan att flytta sig när hon var där inne!

Han vet snart alla mina signaler, när han gör fel, som att ex. gå ett steg om jag bett han stå stilla i stallgången, så kollar han om ja märkte de, innan jag ens hinner säga " back " igen , så backar han tillbaka steget.. han retas nog lite och tror att han ska komma undan med det lilla..

Eftersom att han är hingst, och kommer få vara det (!) så har jag berättat för honom klart och tydligt, att inte bry sig allt för mycket om andra hästar som är med och kikar, eftersom han då är väldigt intresserad av de andra hästarna och gärna kollar vad alla andra gör och vill ha koll på flocken, så har jag lämnat honom inne ensam i boxen ( inget galler, endast boxvägg 155 cm höga p.ga friheten!) Och han har då lugnat sig väldigt mycket. Och bryr sig inte lika mycket längre. Dock är han lite fjantig och är inte själv gärna ute i hagarna.. Så antingen skiter han i att det finns tråd - då hoppar han över.. Eller spränger han gärna staketet när man precis lagat det.:grin:
Men som tur är finns det inga ston, och han verkar ha kropp av stål trots all ström och verkar inte vara rädd om sig direkt.. Men nu går han i hage tillsammans med vallackerna och får äta.. han kan ju inte lära sig att de alltid går att ta sönder tråden så där kan han stanna sålänge! Eftersom det inte fanns hingsthage innan han kom så kan vi inte bygga det förens när marken mjuknat! Kräver ju lite mer tråd än 3 st runt 160 höga.. kommer nog göra en hage med 3 trådar samt en " innertråd" så de är mellanrum och jobbigare att hoppa över.., 180cm högt kanske ! .. :crazy: vem vet, vem vet! han kanske en dag rymmer (igen) till grannens ston..
En vallack i stallet fick panik när hans ägare red och hon flög av och han sprang iväg till grannens stall då han bott där förr, de tyckte min hingst var spännande och hoppade över och sprang efter.. men han brydde sig inte om stona! han stod hellre och kollade in hundpensionatet 10 meter bort! Som tur var... Ardennerna är inte så snälla...

Men det var inga farligheter med ryttare på ryggen sa han! :) Han trodde nog bara attdet var något underligt med tanke på att vi var så löjliga i början när vi skulle se hur han var. Han ville nog visa att han kunde..

:bow:
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Måste även säga.. Veterinären kom ut och sa vad hon tyckte om honom eftersom vi gjorde en liten koll + vaccinering..
Hon frågade om han hade varit vallack hela livet eller om hur sent han blev kastrerad.. Jag sa " Hur länge tror du ?"
Då trodde hon att han varit vallack från föltiden.. För han är så cool sa hon! Och blev väldigt förvånad när jag sa att han fortfarande är hingst. Hon tyckte väldigt mycket om honom.
Sa även att jag hade bra pli på honom, och att jag hanterar han väldigt bra för att bara fylla 18år.
Han är verkligen lugnare än många ston och valacker jag hanterat! Han står blixt stilla om jag ber. Och stannar om jag säger till om man leder för hans och springer och går.. tränar trixs och umgås med han mycket, tänker inte på att han är hingst alls!
Eller okej, vet ju att vi kräver bra hantering! Men jag menar.. Jag har vanligt grimskaft, leder han som alla andra mina hästar, använder ingen våld, vilket många säger att man MÅSTE med hingst..
När jag kollade på honom så var tjejen som pysslade honom åt ägaren väldigt noga med hantering och så fort han inte lyssnade så var de våld om han hade mulen mot någon kroppsdel eller rörde sig minsta lilla fel..
När han kom så trodde han hela tiden att ja skulle slå han.. Jag hade reglerna om att han skulle stå still när jag bad han, och leda normalt, ej något framför mig alls, backa om han går för långt, exakt så många steg han tog fram.. Men jag ger honom väldigt väldigtmycket tid till borsta och trixs och pyssel så han känner att jag är en bestämd men snäll ledare som visar kärlek. Borstar han 30-45 minuter innnan ridning och ibland 1 timme efter ridningen! sen trixs, leder och umgås med han jättemycket, och det har gjort han såååå cool lugn och han ger mer respekt nu än förr!!!!!!
dels även att han naffsades i sitt förra stall på människorna.., inget han gjort här!
Ja, bara för att man är ung och frågar lite om hur andra kan tipsa saker om betyder det inte att man inte kan något själv..
Se, jag fixade problemet. Och kommer självklart ta hjälp av tränare inom ridningen senare när han är grund riden hos mig. Snart så fort det inte är snö / is så kommer galoppen att komma fram.
Måste även säga att jag älskar min hästs trav! Hihi. Så nöjd.
Fortsätter vi såhär, så kommer han nog bli kanon!
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Jag tror du bara ska hoppa upp på honom, han har ju blivit riden førr.
Min pojkvæn red in sin hæst sjælv och det ænda han gjorde i starten som førsiktigs åtgærd de ca 10 gångerna han red var att någon hæll i hæsten mens han satt upp och att han inte red ut utan sællskap.

Han red inte varge dag han hæller..

Så bara låt någon hålla i tygeln mens du sitter upp och rid inte ut ensam så ska det nog gå bra.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Hej, precis vad jag skrev.. Vi gjorde så första gången att någon höll i och skrittade runt, sen dag 2 höll hon i när vi hoppade upp men red sedan ut UTAN ledare med 4 sällskapshästar i skogen skritt och trav! Nu hoppar vi upp utan ledare och han bryr sig inte alls! :) Det var nog bara osäkerheten för man är så försiktig.. Han tycktenog vi var långtråkiga.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Ja nu såg jag det:) Ibland måste man ta det i sin egen takt;)
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Ja, blev mest glad över att det funkade. Visst måste man vara försiktig också, speciellt när man är ung som jag och inte har lika mkt erfarenhet, men jobbat med detta har jag mycket :)..
Så ja tyckte det var en helt OK sak att ta itu med. och är nöjd med han, och kommer köpa han! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 065
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp