Vad hade ni gjort om det va eran häst?

nice and happy

Trådstartare
Skall berätta ifrån början...(Långt)
Förra sommaren köpte min syster ett fbl direkt ifrån banan. Han hade en gamal böjsena skada & han hade gått med det i 5 sesånger på banan. Ägaren sade att skadadn var full utläckt & att han skulle klaras att rida som en normal ridhäst. Hoppa (ca 1m), dressyr mm.
Hon har ridit han normalt i padocken & hoppat lite smått med honom.

För några mån så blev han antingen överanasträngd i benet el blev så efter att han ramlat på gången. Han blev iaf halt på sitt senskadae ben & åkte till kliniken. Då den vetirnären sade att han inte hade så pass hög hälta så var det nog ingen fara & tycket att ultra ljuda den va onödigt. Så han sade vila & sen igång skrittning efter 2 veckor.

Den 21 April så blev det griffelbens fraktur på bakbenet på honom & var vid samma veterinär på kliniken & det va bara en spricka & såg bra ut. Så boxvila & lindat.

Den 13 Maj så var vi inne igen & skulle röntga & se hur det såg ut. En annan veterinär & det såg jätte bra ut, läkte som det skulle osv.
Men hon blir chokad när hon ser hans böjsena ben, det är ganska stort & hårt... Hon ultra ljud på det & då upptäcker hon att böjsenan är 3 dubbelt så stor som den skall vara & att senorna ligger på varandra (kan säga att dom var ihop växta nästan) så alla rör sig ihop. Hon säger att detta är en häst som endast kommer kunna gå som promenads häst i skogen för att kunna hålla...

Vi har hästarna uppstallade i ett privat stall, alltså inget eget ställe.
Syster vill ha en häst hon kan träna/tävla lättare klasser inom dressyr & hoppning. Dyrt att ha 2 hästar, spec han för han kräver mycket foder för att hålla sig i bra hull.
Jag funderar oxå på om jag kan ta han el om vi skall dela på han,
visst blir det dyrat med 2 hästar men vill samtidigt att han skall få ett bra liv med skogs ridning.

Nu är frågan, vad hade ni gjort??
Avlivit honom? T-märka han? Försöka hitta ett lämpligt hem? Men vem säger att han får rätt ridning där om man inte känner personen.

Sv: Vad hade ni gjort om det va eran häst?

Jag hade låtit hästen somna in. En häst som arbetat så hårt tidigare (gått på banan) och tillika ett fullblod är sällan nöjda med att gå som promenadhästar. De blir ofta överenergiska och springer sönder sig, eller hittar på en massa skit när man rider vilket gör att de får mer ont i benen. Alla är inte så, men en god del.

Hur trivs hästen med att bara skrota?

Han har fått stått ett tag nu, men visst verkar han busig i hagen. Men han är inte odräglig när man tar in & borstar & leder han. Då är han lika lugn som han alltid har varit...
Han vill gärna bli riden, han står & tittar på när dom andra blir det. :(

När jag hade en mindre snäll häst hemma så red vi alltid ihop & då blev det bara skogs ridning för det mesta så gick det bara att skritta på den hästen så då blev det lugnt tempo ofta & men ibland så blev det galopp, men när han väl fick galoppera så var han inte dum för det. Han vara pigg men skötte sig bra...

Om han nu hlet plötsligt inte skulle hålla, så måste ju nåt ha hänt?
Det är väl bättre att fortsätta träna honom, (när det andra är utläkt), och sen ta bort honom OM det visar sig att det inte håller.

Vad menar du? Det som hände var att veterinären sade att han inte skulle hålla för den träningen som han används till...
Visst kan man pröva & rida som vanligt & sen ta bort han om han det visar sig att han inte håller för det.

Men är det då inte mera humant att låta han somna in nu i stället för att man skall pressa han så att han blir så pass dålig att man måste ta bort han då?
Det är ju inte säkert han blir stört halt utav att gå dressyr, men han kanske kommer ha ont iaf el?
Han har inte visat nå dirket smärta innan, men han älskar att få springa så det är kanske klart att han inte visar nå.

Synd att man inte kan prata med kusarna :)

Har hästne gått 5 säsonger på galoppen efter senskadan kan jag inte fatta att veterinären säger att han inte ska hålla?
I såfall måste ju nåt ha hänt med senan i er ägo?

Ibland har veterinärer en förmåga att vara domedagsprofeter.

Om ultraljudet såg likadant ut nu som tidigare finns väl ingen anledning att misstänka att den gamla senskadan kommer att störa hästen nu? Håller med CK.

Det är just det, förra ägaren körde inte nå ultra ljud på senan så han kan inte ha vetat hur pass skadad senan blev efter den läkt ihop.

Syster har ägt hästen 1år snart. Han gick 6 sesånger på galoppen efter skadan. Tror han gick lopp under ett år efter men utan bra resultat. Sen fick han springa med alla färskingar 2åringarna på träningar.

Håller med er oxå, veterinären kan ju ha rätt med ändå fel... Hästen har funkat ett år hos syster nu. Förutom hältan som blev på det benet men det vet vi inte om det var skadan som spökade el om det var efter fallet i stallet...

När hon har ridit han på volt så har han haft lite svårt i ena galoppen, tror nu efteråt att det kan bero på senarna som sitter ihop att det kan ha gjort ont i det benet i den galoppen.
Någon gång ibland så har han blivit lite linkande i ett varv i trav & galopp men efter uppvärming så har det släppt.
Så knas med skador... Jobbigt läge iaf!

känns senorna normala när man känner på dom eller känns de att dom är så skadade och sitter ihop..för om dom gör de så borde väl hästen logiskt sätt inte hålla för särskillt mycket träning?

sen fattar ja inte..den förra ägaren måste ju ha fått hästen friskförklarad med ett ultraljud när skadan vart läkt?

och om hästen har haft ont av senskadan i galoppen eller traven eller innan uppvärmningen så är ju inte senan läkt..för en läkt senskada ska inte hästen känna av.

Senast ändrad av en moderator:

Det är själva saken... Det verkar som nu efterhand att "galoppgubben" som ägde hästen innan ens har kollat upp skadan efter den läkt. För ingen kan ha friskförklarat han efter den böjsena skadan. Eftersom att senorna sitter ihop osv.
När syster berättade det för honom så sade han inte ett ord om att han visste att det var så illa. Han sade bara att han borde kunna ridas som vanligt ändå...

Det var så pass länge sedan hästen fick skadan att den bör ju va utläkt men är inte konstigt om han har ont av det nu när skadan är så pass stor som den är...
Sen vet man heller inte hur länge han fick vila på galoppen ifrån att han fick skadan tills han tränades igen. Har för mig att han startade efter ett år. Tycker det inte är lång tid, eftersom han måste ha tränats hårt för att kunna va redo för lopp. Kan va därför skadan blivit värre att den inte fick läka klokt. Jag vet iaf inte.

Men tycker att om denna veterinären säger att han endast kommer klara promenads ridning så tycker jag ändå att man skall ta det på allvar el? Inte pressa han i onödan?
Tycker bara så synd om hästen, för han är så himla trevlig & fin!

Jag hade nog inte gett upp så fort.

Jag har haft två senskadade hästar, den ena var riktigt dålig och det var på stenåldern typ (då men inte gjorde mycket mer än vad jag kan tänka mig att "galoppgubben" gjort).
Det handlade om min ponny jag hade haft i ett halvår och som gjorde sig illa på en upphyvlad frusen åker, hon var 13 år och fick domen att knappt hålla som promenadhäst i några år.
Hon blev 29år och kunde tävlas och tränas igen på lägre nivå.
Hennes senor blev ju lite förtjockade av all ärrvävnad men de höll alldeles utmärkt i 16år extra år.

Den andra pållen drog på sig senskada på bägge fram efter en rymning, han ultraljudades och blödningar och bristningar konstaterades. Vi han vilade några veckor, sen igång igen, men igen hoppning alls på över ett år.
Men han även han kom tillbaka och tävlade både hoppning och fälttävlan på msv-nivå efter sina senskador.

Din pålle har ju klarat att prestera efter skadorna så jag hade nog vågat ge det en chans till.
Nu vet jag inte hur konvalecensen och rekommendationerna efter senskador ser ut idag, min sista senskada var över tio år sedan, men att bara vila en sena borde göra den skör och ömtålig.

Hade er häst inga nya blödnigar eller bristningar i sina senor utan det var "bara" gamla grejor?

Jag har haft en del fullblod och vill nog påstå att de tacksamt nog oftast är ganska tydliga med att visa om de har ont. Så jag tror nog inte att du behöver känna att du pressar honom och att han skulle gå och ha ont utan att på något sätt visa det.

Håller tummarna för er!

Ni lär ju aldrig få den här hästen triangelmärkt för den gamla senskadan. Så den biten kan ni glömma. Ska han dömmas ut försäkringsmässigt så måste det vara de nya skadorna och de har han ju inte haft så länge ännu att de skulle kunna leda till utdömning.
Min egen erfarenhet av senskadade galoppörer är att de brukar hålla mycket bra som vanliga ridhästar när skadan väl fått läka ut.

VI har haft en avalck som skar av sig senorna i en olycka, ägaren ville till alla pris rädda honom, han stod ca ett år sedan började hon sakta sätta igång honom. Hans skadade ben var dubbelt så brett över seniorna som det friska, och väldigt hårt...

Veterinärerna gav inte stora förhoppningar om att han skulöle hålla , kanske inte ens för lättare ridning.

Hon byggde upp honom under ½ år, sedan skadade hon sig, o han kom till oss för fortsatt uppbyggnad. ½ till lades på detta, sedan började han tävlas lätta klasser - inga problem alls.

Vi var mkt noga med att låta honom få lugn och lång framskrittning, sedan reds han alltid i rätt form. Vi stretchade och linimenterade samt lindade honom efter varje ritt.

Han var hur fräch som helst.

Efter ett år var ägaren frisk, tog hem honom och hon fortsatte enligt vårt koncept. Tävlade honom i LA/LA i 3 år, blev sedan gravid och lånade ut honom till en tjej som "lovade" att göra allt som ägaren sagt krävdes för att han skulle fortsätta hålla....

½ senare står han nu, halt,olycklig och med en gammal senskada som kanske aldrig går att "rädda" en gång till:mad:

VET att det här var lite utanför tråden, men jag var tvungren att få det ur mig bara...jag blir så arg när man inser vad dåli ridning/våprd kan ställa till med på väldig kort tid!

Ok av det ni skriver så verkar det ju finnas hopp trotts allt...

An T-märkningen så har veterinären radn sagt att hon kommer att dömma ut honom & hon kan t-märka han om det blir fallet.
Hon har pratat med försäkrings bolaget, vilket är ett litet privat bolag som bara har försäkringar på gotland. Väldigt bra är det där, gubben som syster pratade med där sade att hon får ut försäkrings pengarna om det blir fallet...

Skall ringa & prata med henne nu & berätta att det kanske finns hopp. Man kan ju oxå kanske ringa runt till olika veterinärer & fråga vad dom tycker om det osv?

Det är själva saken... Det verkar som nu efterhand att "galoppgubben" som ägde hästen innan ens har kollat upp skadan efter den läkt. För ingen kan ha friskförklarat han efter den böjsena skadan.

de tycker jag är lite konstigt, normalt sett så ultraljudar men ju senan regelbundet fram tills att senan är läkt och sen efter de sätter igång hästen.
dom borde ha sett under läkeprocessen att dom håller på att växa ihop sådär.

då skulle isåfall galoppgubben ha fått hästen friskförklarad och sen satt igång hästen för fort så att skadan gått upp igen.
men är de så senorna ser ur måste de väl kännas på dom att dom inte är bra? eller ser senorna helt friska ut utanpå?

Men hon blir chokad när hon ser hans böjsena ben, det är ganska stort & hårt... Hon ultra ljud på det & då upptäcker hon att böjsenan är 3 dubbelt så stor som den skall vara & att senorna ligger på varandra (kan säga att dom var ihop växta nästan) så alla rör sig ihop. Hon säger att detta är en häst som endast kommer kunna gå som promenads häst i skogen för att kunna hålla...

va de en blödning eller infalmmation eller så i de senskadade benet? eller visade den någon hälta på de benet?
ja är lite rörig för tillfället så fattar inte riktigt..
för om hästen har hållt så många säsonger på banan med den senan så borde den klara ridningen utan problem om man inte tokrider sönder hästen.

Det syns på benet att det är en rejäl skada eftersom benet är ganska stort & hårt... Det känns väldigt hårt, förmodligen av all vävnad.

Hur menar du? Om hästen var halt när skadan hände el nu vid veterinäer?
Vet inte alls hur hästen fick skadan & hur det etvecklade sig hos förra ägaren. Vet att han vart struken för hälta i ett lopp, förmodligen då det hände. När vi var inne med hästen vid kliniken & dom kollade upp benet så var han inte halt el hade ingen blödning el inflamation då, det var bara den gammla skadan.

Jo han har ju gått så pass länge med detta utan att visa nå större negativt. Så när veterinären sade att han bara komnemr klara av att gå som skogs häst så kom det som en schok. Eftersom vi inte trodde att det var någon fara med benet eftersom förra ägaren var posetiv.

Syster har iaf bestäm sig för att ha kvar han, skall till kliniken den 16/6 & röntga griffelbenet & förhoppningsvis så kan han skrittas igång snart. Han kommer att sättas igång försiktigt & när han har återhämtat sig så så får man se i framtiden om han får problem med benet el inte. Som sagt så behöver man inte rida skiten ur han utan rida normalt. Tack för alla svar, det hjälpte!

Att senan är förändrad efter skadan betyder inte att hästen har ont. Senan blir mindre elastisk efter en skada och bindvävsinväxten som lagar det trasiga kan göra att senan blir förtjockad. Om senorna löder samman med varandra och senskidan brukar hästen vara obrukbar. Eftersom er häst inte är det och dessutom ska ha tävlat i galopp efter skadan verkar det ganska osannolikt att så är fallet.

Jag, liksom Uddatyp, undrar om veterinären såg några tecken på aktiv inflammation i senan eller vävnaden ikring? Några blödningar eller något som tyder på att skadan gått upp?

Att senan är förändrad efter skadan betyder inte att hästen har ont. Senan blir mindre elastisk efter en skada och bindvävsinväxten som lagar det trasiga kan göra att senan blir förtjockad. Om senorna löder samman med varandra och senskidan brukar hästen vara obrukbar. Eftersom er häst inte är det och dessutom ska ha tävlat i galopp efter skadan verkar det ganska osannolikt att så är fallet.

Jag, liksom Uddatyp, undrar om veterinären såg några tecken på aktiv inflammation i senan eller vävnaden ikring? Några blödningar eller något som tyder på att skadan gått upp?

Nä hon såg inga tecken på nå inflamation, blödningar mm. Det var bara den gamla skadan.
Har för mig att hon sade att senorna löd ihop med varandra & senskidan. Hon pratar inte svenska så det var inte alltid man förstod allt, tyvärr.

Hade ute hovslagaren idag & han berättade lite om den veterinären att hon gärna dömde ut hästar lite för fort trotts att det gick att fixa & gick att läka ut osv.

visste vettisen om hästen gått på galoppen osv med den skadan? för om den visste om de förstår jag inte hur den kan säga sånt.
den kanske trodde att hästen bara skogsmullereds lite ibland och mena att hästen inte håller för träning o sånt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka