Vad hade ni gjort om det va eran häst?

Sv: Vad hade ni gjort om det va eran häst?

Har hästen blivit sämre än när ni köpte honom? Har han gått galopp med det benet håller han nog för det ni tänkt ha honom till. :cool:
Eller har senan försämrats pga någon ny skada (du skrev något om olycka i stallgången)

Att det är ärrbildningar i senorna och tjockt och fult är inte farligt, i sej.

Var det en veterinär som var bra på senskador? Kolla annars med sån.

Har det inte hänt något som förvärrat kan ni träna på och vara noga med hur nu tränar och hålla koll på hästen.

Sen kan dom visst vara promenadhästar, jag tycker det är tvärtom mot vad någon annan skrev. De flesta klarar det alldeles utmärkt det är ett fåtal som inte klarar det.

Min egen erfarenhet av senskadade galoppörer är att de brukar hålla mycket bra som vanliga ridhästar när skadan väl fått läka ut.

Håller med. Jag har själv haft en sån och den höll i 19 år, ett år med galopp efter skadan, 18 år som ridhäst hos mej och aldrig problem med något ben, varken det skadade eller något annat för den delen.
Hade man ultraljudat vete sjutton hur det sett ut:rofl: Han hade ärrbildningar men inga men av det alls. Hoppade msv på träning (ej tävling pga feg matte) Jag känner en annan med liknande skada som verkligen tävlade msv hoppning och dessutom dressyr.

TS
Men rid för tränare och se till att rida hästen i balans och ingen flängridning på dåligt underlag, så håller den nog!

Senast ändrad av en moderator:

Nä veterinären fick hela historian om att hon köpt han ifrån banan & att han gått med det där...

Jo han ramlade på gången, en annan häst trängde han. Han blev förmodligen halt efter det, men då sade veterinär nr 1 att det inte va nå farligt för han hade bara 1grads hälta i trav (har jag för mig)*. Så han tyckte att det var onödigt att köra ultra ljud. Så han skulle vila 2 veckor & sen skrittas igång. Precis när han skulle skrittas igång så hände griffel benet. Han var ohalt efter 1 vecka alla redan tror jag (efter fallet på gången)
Veterinär nr 2 körde ultra ljud ca 5 veckor senare & hittade inget nytt då, så det kan inte ha varit nå allvarlig han skadade sig då han ramlat på gången. För det borde väl synas då?

Ja det borde ha synts då om det var nytt.

Kan du få reda på vilken veterinär som behandlade hästen när den fick sin skada på galoppbanan? Troligen kliniken på den bana där hästen hörde hemma, tex Täby.

Be dem kolla om du är orolig. Men har inget nytt hänt med senan tycker jag ni ska träna lätt som ni hade planerat.

Veterinärer har tystnads plikt & får inte lämna ut nå info alls om en häst som man själv inte ägt när den varit inne med tidigare ägaren.
Så det är nog lönlöst, då skall man be förra ägaren få fram nå info i sådant fall...

Jo håller tummarna nu att han skall hålla :)

självklart hade jag behållt honom!
Jag tycker det är sjuk att så många hästar avlivas när dem egentlgn skulle kunna leva ett bra liv. Alla hästar som inte lider ska få leva! Ska man avliva sina barn för att dem kanske får en skada och måste sitta i rullstol hela livet och aldrig kommer kunna gå eller springa, bada eller hoppa hopp rep som alla andra barn?
Hästar som inte kan ridas och tränas kan göra så mycket andra kul saker. Man kan promenera med dem i skogen, tömköra (om hästen klarar det) man kan träna nh från marken, man kan leka lekar, träna trickträning ja det finns så mycket annat kul som man kan sysselsätta hästen med och samtidigt hålla den i någolrunda form.
Jag tycker att alla som tycker att man ska avilva en häst bara för att den inte kan bli tävlings häst inte borde ha häst. Då kan man lika bra ha en motorcykel eller något annat som inte är levande.
så tycker jag och jag tycker fler skulle tänka över en extra gång innan man avlivar en häst.
Men observera att jag självklart inte tycker att man ska ha kvar en häst som på något sätt lider eller har ont.

Nä hon såg inga tecken på nå inflamation, blödningar mm. Det var bara den gamla skadan.
Har för mig att hon sade att senorna löd ihop med varandra & senskidan. Hon pratar inte svenska så det var inte alltid man förstod allt, tyvärr.

Hade ute hovslagaren idag & han berättade lite om den veterinären att hon gärna dömde ut hästar lite för fort trotts att det gick att fixa & gick att läka ut osv.

Det är ju en fördel om man förstått vad veterinären sagt innan man tar ett beslut om hästens framtid. :confused: Be att hon förklara så ni fattar eller åk till en annan veterinär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka