La in artikeln, det är tydligen osäkerhet om de två andra också, lite. Så jag ville inte peka ut en. Darley Arabian är ju den vanligaste i Y genen 95%, men när de tittade på den sidan så verkar det falla in i Turkmenisk häst på hingstsidan, inte bara på uhm dålig på begrepp på stosidan där Byerly Turk har gett mycket gener (mest gener av de tre hingstarna totalt enl wiki om än inte så mycket på Y).Byerley Turk, och förutom bilder/beskrivningar (typ större och ädlare än en arab), 'efternamnet' skulle skvallra om att det var en turkmensk häst (typ som Darley Arabian var arab). Hästen är dock hämtad från trakterna kring Turkiet om jag inte minns fel (där akhal tekén inte var ovanlig dock) så svårt att härleda helt.
They found only one MSY lineage. This, they named the ‘Eclipse variant’ because it traces back to the English Thoroughbred stallion, named Eclipse. This widely distributed lineage reflects the historic influence of this Thoroughbred line in horse breeding: almost all English Thoroughbreds and nearly half of all modern sport horse breeds carry the Eclipse variant.
The research team ultimately traced the founding stallions of English Thoroughbreds back to Turkoman horses, a breed that now is extinct.
Alltså jag ser det inte stå i texten men om en text säger att Darley arabian är största källan till Y kromosom i fullblodsaveln och en annan text säger att de spårat Y tillbaka till Turkmenisk häst (utdöd) i de största Y linjerna, så bara antog jag. Spekulationer tror jag att jag sett om alla tre. Tror de var väldigt onoga med begreppen.
They found that the haplogroup marker, Tb, is not present in Arabian, Spanish or Barb horses, but it was present in 81% of the 78 male Akhal-Tekes included in their study (Figure 4B).
Sedan är såklart inte folk hundra på att Akhal teke är turkmenisk häst, men sannolikt kanske en undergrupp till.
Senast ändrad: