Vad hade du valt för hästens bästa enligt dej

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har börjat fundera på hur jag ska göra med hästen när jag har fött mitt andra barn. När jag fick första barnet så fick han vila dom 7 första veckorna(tror det var en sån lång tid men det kan ha varit kortare), gå i hagen med kompisarna ca 7:30-15:30 sen gick han i mindre hage med en kompis tills på kvällen då han gick in i sin box.
Jag hade hjälp med mockning och sköttsel av hästen. Detta var dock i början av september så jag tänkte aldrig på att släppa honom på bete efter förlossningen och jag hade inte någon medryttare till hjälp.

Nu ska andra barnet komma i slutet av april/början av maj och möjligheten till att släppa tidigt på bete finns, inte i slutet av april kanske men någon gång i maj beroende på vädret och tillgång till hagkompisar.

Men nu är det så här, hästen (kallblod på 13 år) har fått ordinerat så mycket rörelse som möjligt av veterinär men får inte bli tjock. Blir han släppt på bete ökar oxå risken för skador då det oftast är hästar som kommer och går lite titt som tätt, han kan däremot röra sej dygnet runt med kompisar. När han går ute dygnet runt behöver han komma in och vila i boxen(lägger sej oftast och sover) om han ska motioneras under den tiden annars hade ju bete i kombination med motion varit det bästa kanske.

Idag står han i en box med direkt anslutning till rasthage så möjlighet till rörelse dygnet runt finns fortfarande men då ensam, med kompisar i stor hage ca 8 timmar om dagen men det kan nog inte jämnföras med om han är ute dygnet runt i flock. Jag har en medryttare som kan vara ute nån dag/vecka och ev en till tjej som kan vara ute 1 dag/vecka och hjälpa till med motionen. Jag kan kanske "tvinga" ut min man 2 dagar/vecka, så säg att jag ev får ihop 4 motionsdagar i veckan, typ varannan dag ridning.

Jag hoppas ju på att komma igång själv så snart jag bara kan, men man kan inte alltid styra över hur det ska gå.

Så för hästens bästa, vad hade ni valt?Att lämna bort honom till någon kommer jag inte att göra.

Sv: Vad hade du valt för hästens bästa enligt dej

Men tror du inte att 4 dagar i veckan hade räckt? Även om nu din man inte vill rida så kanske du kunde longera?
Sen kanske det inte dröjer så länge till tills du kan rida och då är det sommar och ljust länge om kvällarna.

Jag hade också valt alternativet med motion 4 dagar per vecka. Lär din man att tömköra om han inte redan kan det så får pållen bra träning också :idea:
Jag har alldeles får dåliga erfarenheter av bete där hästar kommer och går för att välja det alternativet. Du kan ju alltid annonsera efter någon mer medryttare också om du tror att 4 dagar ändå blir för lite.

Helst ska han gå 6-7 dagar per vecka.
Longering är inget som hästen gillar eller som rekomenderas pga hans leder, tyvärr, för annars är det ett smidigt sätt att röra på hästen.
Min man rider nog helst, har tömkört lite grann olch skulle nog även klara av det då.
Sist efter förlossningen så kunde jag inte ens mocka utan att det gjorde ont(foglossning före och efter) och sen kunde jag inte skynda mej ett dugg utan att få mjölkstockning, tänker att i början innan man kan pumpa osv så blir det så stressigt i stallet.

Så jag utgår ifrån att det kommer ta minst lika lång tid att komma tillbaka den här gången, sen hoppas jag ju så klart att det går snabbare, men måste utgå ifrån vad jag tror är realistiskt då, alltså motionshjälp ca 4 dagar/vecka.

Men även för mej lutar det åt att inte släppa honom på bete, kanske han kan få gå lite längre i stora hagen på dagen med någon kompis istället.

Min erfarenhet av att hitta medryttare är inte så bra, det tar lång tid och sen är det för en så kort period att jag har svårt att tro att någon är intresserad. Men annars hade ju det varit ett alternativ.

Nej, att släppa hästen på ett bete med stor rotation är ju alltid en risk, dock har han gått där förut en hel sommar utan skador,men dom kan ju uppstå när som. Sen tänker jag väl mycket på att han lägger på sej mer än nödvändigt om han bara har semester.

Synd att ni bor i Stockholm för annars hade jag varit intresserad! Min häst är nämligen skadad och beräknas inte vara igång förrän sensommaren/hösten. Jag hade därför gärna varit medryttare för en kortare tid ett par dagar i veckan för att få rida i en annan gångart än skritt. :bump:

Lite längre tid i hage med kompis låter ju bättre än betet tycker jag. Som du säger longering sliter ju mer än vad det ger kan jag tycka, bättre att tömköra då så man inte går på böjt spår hela tiden.

Hoppas det löser sig till det bästa för hela familjen!

Hitta ett vettigt naturbete dvs inte så mycket tjockt gräs utan mer att gå och pilla i för hästen.
Åk dit och rid när du hinner.

Fick mitt andra barn i Mars i år och hästen fick gå ut på naturbete i Maj.
Det var skönt att inte behöva mocka, hästen stormtrivdes och jag red nästan varje dag men annars så hade han haft det bra utan motion också.
Han som annars ser ut som en tunna på ben under betesgång var i lagom hull för att åka ut på pay n jump utan att skämmas :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama