Vad ha på frambenen på hingst vid betäckning?

misen

Trådstartare
Ja som rubriken lyder.. Vad har ni på era hingstar när dom betäcker?
Har en hingst som ska stå på naturligt i år å vill gärna ha skydd på honom för å skydda lite i alla fall fram vill jag ha. vill att de ska skydda från hov å upp ovanför carpus (knät)

Tänkte om man kan ta höga transport skydd å sätta på ett lager "stötdämpande" innutill????

tacksam för hjälp..

Sv: Vad ha på frambenen på hingst vid betäckning?

jag vet att inget e 100% säkert att hingsten ej blir sparkad men man kan ju förska dämpa de lite om det händer

Har många års erfarenhet av naturliga betäckningar och inga skydd hjälper mot en välriktad spark. Först och främst: inga bakskor på stoet!
Noggranna brunstkoller, skicklig hingsthållare, väluppfostrad och lydig hingst samt en bra magkänsla är det bästa skyddet mot betäckningsskador!

Har många års erfarenhet av naturliga betäckningar och inga skydd hjälper mot en välriktad spark. Först och främst: inga bakskor på stoet!
Noggranna brunstkoller, skicklig hingsthållare, väluppfostrad och lydig hingst samt en bra magkänsla är det bästa skyddet mot betäckningsskador

Nä jag vet att inget spkyddar men man kan ju försöka minimera skadan...
å skor ska ju stona absolut ej ha..
å jag har haft hingst innan å hållt på mkt betäckningar mm men bara med mina egna ston men nu ska min nya hingst stå för utomvarande ston med å då vill jag vara lite extra säker..

Transportskydd tyckte jag lät klumpigt och därför lite farligt... bara en tanke.
Mina ston har gått på fribetäkning, där var det inget tal om skydd...

Noggranna brunstkoller, skicklig hingsthållare, väluppfostrad och lydig hingst samt en bra magkänsla är det bästa skyddet mot betäckningsskador!

Håller med.
Svårt å få till med skydd som verkligen ska klaraen spark,för sparkar märrarna så sparkar de rejält.
Sen har jag en känsla av att om ett sto sparkar vid betäckning så sparkar de isåfall när hingsten redan klivit upp på de,så jag vet inte,skydda bakknän och övriga regioner är svårt.
Innan det tycker jag man ser väldigt tydligt på stona om de är klara för betäckning och börjar de vifta på svansen,och flytta ändan fram å tillbaka,så brukar i allafall min hingst bli väldigt väldigt försiktig när han vill kolla in de närmare.

Du ställer aldrig hingsten bakom stoet! Han kliver på från sidan, då kan han också brunstkontrollera från sidan. Jag har en hingst som är illa sparkad av ston, men aldrig på frambenen utan alltid på bakknäna. Frambenen behöver han ha fria så han kan klamra sig fast på stoet.
Vi låter besökande ston stå i boxen bredvid hingsten så stoet bli bekant med hingsten, då ser du också när stoet är färdig.

stona står alltid i stall gången å hingsten i sin box när vi brunst kontrollerar dom.. sen går vi ut å han luktar på sidan å kliver upp på sidan...

ok dom få gångerna jag varit med å hingsten blivit sparkad har de alltid varit fram dom fått skit.. men man kanske ska skydda bak med som ni säger. hmmm får fundera på vad man ska ha på honom då..

Inga skor på stoet, varken fram eller bak.
Inga skydd fram eller någon annanstans på hingsten, han bhöver sina framben, och ju mer prylar ju mer problem.
DÄREMOT alltid linda stoets svansrot så att all tagel ifrån svansroten är väck, för får hingsten med sig det in i stoet, blir det våldsamma skador på hingst och sto.

KL
Vi har inte haft något alls på våra hingstar. De få sparkar de fått har hamnat på penis (svårt att skydda), huvudet och högt upp på bakbenen.

Skador som skett har varit vid handbetäckning, inget vid fribetäckning.

Vid handbetäckning så har vi lindat svans på stoet och tvättat henne, mest för att det ska vara lättare att se att allt går rätt till men vid fribetäckning så har vi inte gjort något alls och ingen har blivit skadad av stoet fria svans.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka