Vad grundar han det på?

M

Mount Never Rest

När stallägaren ringde till stället där vi analyserat höet så sa han att vårat hö var så nära ett perfekt hö man kunde komma.... Då tyckte jag att det lät bra, men nu när jag börjar lära mig räkna så vet jag inte vad tusan han grundade det på!

Värdena:
Smrp 39 g/kg foder
Energi, foder 7,8 MJ/kg foder
Det blir en kvot på 5!!
Så jag kan väl inte påstå att det är ett perfekt hö... Jag måste ju ge extra protein för att ens ta mig över 6, och det tycker inte jag att man ska måsta göra om det nu är ett "perfekt" hö som han påstod:confused:

Har ni någon aning vad han syftade på med att det var ett perfekt hö?? Eller lyckades stallägaren tala med någon som inte har den blekaste aning om vad han talar?

Sv: Vad grundar han det på?

Jag har ingen aning faktiskt, men är du säker på att värdena gäller per kilo foder och inte per kilo ts? .... inte för att jag vet om det gör nån skillnad

För en tävlingshäst som äter en rätt stor mängd kraftfoder är det ett perfekt hö.

Men som alltid, det som är perfekt för en är värdelöst för en annan...

Jepp, jag är säker, har båda siffrorna men valde att bara skriva in /kg;)

kanske var det minealerna och det han syftade på?
har du siffror på dom?
Nej, vi analyserade inte mineralerna (bra minne men kort:angel: )

För en tävlingshäst som äter en rätt stor mängd kraftfoder är det ett perfekt hö.

Men som alltid, det som är perfekt för en är värdelöst för en annan...
Tja, det är väl så...
Jag hade gärna haft ett hö med lite högre värden (t ex 50 / 8) så att jag sluppit pytsa dit en massa extra:angel:

Tja, det är ju inte alltid ett hö har värden efter mallen. Det här är inte alls dumma värden, och det är lätt att lägga till lite protein.
Jag skulle inte ifrågasätta kompetensen hos personen som uttalat sig.

Egentligen kan man väl aldrig säga ett ett hö har perfekta värden, det beror ju helt på vad du har för häst/ar. Tävling eller avel, vilken ras det är plus om den är lättfödd eller svårfodrad. Väntar just nu själv med iver (bävan?) på analyssvaret på mitt hösilage.

PS! Hur gick det med stoet som är dräktig?

Hon har faktiskt börja äta bättre igen:banana:
Så nu får hon proppa i sig så mycket hö som hon orkar + att hon ska öka från 2 till 4 kg groov (har inte räknat några värden, ägaren föredrar att följa vets. förslag:crazy: ) Så jag bara hoppas att det räcker;)

Det var nog helt enkelt bara så att vi har olika syn på vad som är ett bra hö;)

För mig är ett bra hö ett hö som har sådana värden så att jag skulle kunna ge bara hö utan några tillsatser eller kraftfoder (ev. mineraler).

Inte för att det är speciellt jobbigt att ge kraftfoder, men det vore ändå "kul" att ha en sådan hö;)

Fast för många hästar, t ex litet svårfödda, kan detta vara det perfekta höet för fri tillgång. De kan äta stora mängder energi utan att få så stort proteinöverskott. Man ska inte haka upp sig för mkt på kvoten, den är bara en riktlinje för ett genomsnittsbehov hos en genomsnittshäst. Själv har jag aldrig haft ngn genomsnittshäst. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 610
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar