Vad göra?

Switch

Trådstartare
Hej! Idag när jag skulle ta in och natta min häst så var han inte sig själv. Först travade han fram o tillbaka längs grinden, vilket han aldrig brukar, sen när jag gick in till honom tvärvände han och sparkade bakut så jag nästan fick bakhoven i skallen:crazy:
När jag tog ut honom ur hagen började han travade omkring runt mig, vilket han heller aldrig brukar göra, kanske lite när han är upphetsad efter tränig eller så, men inte in från hagen. Men STEGRADE han sig:confused::(

Han har aldrig betett sig så här under den tiden jag haft honom, iofs bara drygt ett halvår, men ändå. Kanske lite stressad när jag nyss köpt honom och han kom då direkt från galoppbanan så det kan man ju förstå. MEN han brukar vara typ den snällaste hästen i stallet och bara lunka in en meter bakom mig, jag kan dra en skottkärra eller en pressening eller vadsomhelst efter mig utan att han bryr sig.

Vad jag undrar egentligen är vad ska man göra när en häst stegrar sig? Inte för jag vart spec rädd eller så, mest förvirrad, jag är van vid det mesta, men inte från HAN. Men nu stegrade han sig så högt att jag trodde att han skulle slå över och DET har jag aldrig varit med om förut. Jag började iallafall dra i grimskaftet neråt backen för att få ner honom. Men vad ska man göra eg? Kan ju inte släppa för då sticker dom ju eller trasslar in frambenen...

Sen om ni vill hjälpa mig att spåna om vad som flög i honom, så gör gärna det:laugh: Nu i efterhand så tror jag ju dock att det var mest överskottsenergi då han stått i en vecka och inte fått göra så mycket, han är ändå fullblod i bra kondition och behöver ju arbeta:)

hoppsan vad långt och flummigt det blev, menmen. Och detta är INGEN tråd om huruvida man ska låta/lära hästarna stegra, utan en om vad man ska göra NÄR dom gör det. Jag vill INTE att min ska göra det.

Sv: Vad göra?

Kom du senare än du brukar? Våra hästar brukar bli upprörda om maten är lite sen:p

Kan han ha blivit skrämd av ngt i hagen?

mjoo, lite grann. 20 min kanske... fast när jag gjort det förut så har han mest bara hängt över grinden och lunkat in i vanlig ordning. absolut inte vänt om, kickat, stegrat... mat har han fri tillgång på, alltid.
skrämd kan han la ha blivit, men isf borde han ha lugnat ner sig efter ett tag tkr ja. Han är ingen stissig häst. Stegringen gjorde han när vi kommit halvvägs till stallet.

Blev han lämnad ensam kvar ute när de andra hade gått in?

Fullblod i mer-eller-mindre-tävlingskondis (vilket han fortfarande borde vara i om du har ridit mycket sen du köpte honom) ska aldrig vila i en vecka, då får man problem som ett brev på Posten. De är inte vana att vila så mycket och särskilt inte om de äter mycket kraftfoder dessutom. Varför har han vilat så mycket nu?

Kan det ha varit en insekt? Det finns ju bland annat dessa älgloppor som är svåra att se. Mitt fullblod blir alldeles tokig om det är en insekt som biter henne. Just nu tycker jag insekterna är alldeles otroligt envetna och hästarna verkar klart besvärade.

Man kan lägga en kedja över nosen på hästen då får man lite mer kraft om hästen skulle resa sig eller leda hästen i träns eller kapson in från hagen.

Men förhoppningsvis var det en engångsföretelse eftersom du skriver att han brukar vara lugnet själv

Hade det varit mkt insekter tex bromsar den dagen?

han går ensam nu i hagen eftersom han är halt. det är även därför han stått i en vecka, naturligtvis skulle jag aldrig låta honom stå så länge utan anledning. orolig p.g.a att han var ensam tror jag inte då det gått bra hela veckan och dessutom har han hästar runt om sig även om de inte är i samma hage:laugh:

Snowball: Det regnade hela dagen så nej, jag tror inte det var en insekt. ffa för att han betedde sig så konstigt så länge :S
jag hade inget kedjegrimskaft med mig eftersom han brukar vara så snäll. sen tror jag han bara skulle bli ännu mer uppjagad om jag haft det eftersom han är väldigt känslig. ja, jag hoppas oxå det var första och sista gången :)

Flashlight: jag har inte sett några bromsar alls iår faktiskt, och hästarna har inte vart spec bitna heller, så nej, tror inte det var det :/

en kommentar bara: huvudanledningen till tråden var att jag vill veta vad man ska göra när hästen reser sig. vet att första inlägget är långt och att jag skrev detta långt ner, men nu säger jag det igen iaf:laugh:

Nog för att min häst varken rest sig eller sparkat, men den har också blivit knasig i samband med att vi separerade den från "sina" ston som den bara hade stått med ett par veckor.
Springer fram och tillbaka i hagen längs grinden, svårare att fånga in då iom att han vill stanna och vakta sina ston! :p Och fryser fast och tokgnäggar efter dom då och då även när man ska träna, allmänt mycket mindre koncentrerad och mindre med på noterna. Hade han varit en annan personlighet kan jag tänka mig att han hade gjort som din - sparkat/stegrat sig, men han gör inte sånt. Utan försöker ångvälta iväg eller allmänt stänger av, tokspringa fast han är trött osv.

det är just det som är konstigt. min är inte heller den typen som sparkar/reser sig, även om han kan hetsa upp sig och bli "fullblodig" ibland, men inte såhär. när man rider så är han helt annorlunda dock, men det är ju en annan sak.
han har aldrig gått med ston, i mitt stall är det könsindelning i hagarna. så han har bara gått med valacker och på galoppbanan fick han alltid gå ensam, så jag tror inte han skulle vakta nåt heller :/

Det var separationsångesten eller det faktum att den står ensam och då förmodligen har tråkigt som jag tänkte på. Men om det är orsaken i ditt fall vet jag såklart inte.

okej, missförstod lite:laugh:

men är det inte som kan svara på vad man ska göra när en häst stegrar sig?

Se till att få ner den.....

Se till att inte komma ivägen för hovarna och samtidigt säga till den att det inte är ok, med din attityd, svårt att beskriva så här. "lägg av :mad:" ungefär.

Det är bättre att du har en lite längre lina nästa gång så kan du lättare hålla den, om den reser sig högt.

Beroende på häst orsak mm kan det se olika ut men jag skulle bestämt markera att det är dumt gjort.

Men du får ju inte komma ivägen för fötterna heller:crazy: Har du bara kort lina, och hästen skulle vara helt oregerlig och resa sej hela¨tiden så släpp hellre än råka illa uit själv.

Din verkar bli lite blockerad av nån anledning och då kan den behöva få en ordentlig bestämd tillsägelse så att den fattar att du är där och du fattar besluten, det får dem respektera. De blir i regel lugnare av det, om man bara är bestämd, men inte härjar förstås, de behöver någon som tar över i såna situationer, det är en trygghet.
om de får "separationsångest" så är det ett bevis för att de inte är trygga med en själv, då skulle de inte behöva reagera så....
Då måste man på något passande sätt tala om att "jag är här, det räcker för dej"..

Senast ändrad av en moderator:

okej, då var det alltså rätt att dra i grimskaftet? neråt då, inte framåt. grejen med han är att när han blir hetsig/ uppstressad så blir det bara värre om man säger till. då funkar det bättre att vända sig omo gå iväg, o sen börja om. men jag vill inte gärna vända ryggen till en stegrande häst:crazy: ja, han blir blockerad, jag tror det är galoppören i honom som kommer fram. men när han blir så, är han icke-kontaktbar så då går det inte att vara bestämd/trygg eller så, det är försent:(.

okej, då var det alltså rätt att dra i grimskaftet? neråt då, inte framåt. grejen med han är att när han blir hetsig/ uppstressad så blir det bara värre om man säger till. då funkar det bättre att vända sig omo gå iväg, o sen börja om. men jag vill inte gärna vända ryggen till en stegrande häst:crazy: ja, han blir blockerad, jag tror det är galoppören i honom som kommer fram. men när han blir så, är han icke-kontaktbar så då går det inte att vara bestämd/trygg eller så, det är försent:(.

Nej det där stämmer inte riktigt. galoppörer överlag blir inte blockerade, det är vissa hästar som kan bli. (De mer osäkra) Det finns bland alla hästar tycker jag, men fullblod reagerar mer och snabbare på saker och då kan det ju hända "lättare" med en sån häst.

Men det där med blockeringen är också lite lurigt för det är DÅ den behöver att du är den tryggare av er och markerar att det inte är ok.
Du måste liksom komma igenom blockeringen, genom att få hästens uppmärsamhet, men du ska självklart inte jaga upp den mer utan vara lugn.

Ju mer du känner den och den litar på dej ju mindre kommer den att bli blockerad (óch alltså sluta lyssna på dej). En otrygg "ledare" får hästen lättare blockerad, hästen är ju väldigt osäker och då slutar den tänka, kan man säga, den behöver då någon som säger att "det är ok, bara du lyssnar på mej"
En mera självsäker häst blir inte blockerad så lätt, vare sig den är galopphäst eller vad den är. De kan vara envisa men de stänger inte av.

Det gäller ju att veta om den bara säger emot och vägrar det du vill eller om den verkligen är "blockerad" och avstängd också.

Jag skulle nog rycka till i grimskaftet och ryta och gå emot ngt steg, så den går ner och därefter direkt vända den ryggen och gå. Men självklart med ett halvt öga på vad den gör så man är beredd OM den skullle resa sej igen.
Men en lugn bestämd attityd (utan skrikande sjävklart men man kan ryta till) brukar få de flesta att sansa sej.

de var inte riktigt så jag menade, att alla galoppörer är så. men att han var mer stressad/tittig typ när han precis kom från banan än han är nu, men ibland kommer det tillbaka.

han är lite svår också, jäkligt tuff liksom, sansad oxå, men blir han stressad så försvinner han... vet inte om han är osäker eller vad det nu är, men jag tror inte han är dum på ngt vis. det är nog bara som du säger, att vi måste lära känna varandra bättre:)

att ryta åt honom brukar inte funka, har provat. är han lugn så bryr han sig inte alls, är han stressad så flippar han ännu mer. därför sa inte jag ett pip när han reste sig, han reste sig såpass högt och hade ingen vidare balans så jag ville inte riskera något.

på torsdag ska det komma en hästpratare och prata med honom... får vi se vad han säger;) själv är jag ju lite skeptisk till sånt, men intressant å se iaf:laugh:

Ofta tror man att de blir värre när man säger till, men det brukar i längden vara tvärtom, men du behöver inte ryta utan huvudasken är att han kommer "tillbaka" i huvudet och lyssnar, dvs bryta blockeringen. Det kan man behöva ta i för. Det blir kanske en stor reaktion först men om du då är bestämd och inte backar undan så kommer den att lyssna mer på dej när den blir osäker.

Men det viktiga är din hållning och att du är lugn själv. Det är lätt att bli för osäker och mesig själv när de är osäkra och känsliga, men man gör dem ingen tjänst genom att bli för försiktig. Det ökar bara deras känsla av otrygghet.

Jag tror inte den är så tuff, dvs självsäker och trygg, men den kan ju ha egen vilja och vara sansad osv så länge allt är ok ändå.

Däremot tror jag att ju mer den känner sig hemma och ni känner varandra så kommer du inte att se de här sidorna så mycket, det har med det nya att göra också.

Lycka tilll med hästprataren, min enda erfarenhet av sån var mest skrattretande, har inte stort förtroende för dem som talar om vad hästen "säger", filosofiska funderingar om matte osv, :rofl: Men att kommunicera med hästar är ju ngt annat, Det kanske finns seriösa, vad vet ajg:angel:

ja, jag vet inte ja. ska prova säga till han nästa gång han försvinner, får vi´se hur han reagerar... nu har han dock varit sitt gamla vanliga jag igen:)

mesig blir jag inte, visst säger jag till honom när det inte är ok, de var bara när han reste sig som jag blev så paff att jag inte visste vad jag skulle göra. men som du säger, ett halvår till så är nog det mesta borta.. har ji trots allt bara haft honom i ett halvår.

hästprataren tror ju inte jag heller så mkt på, men kan berätta hur det var imorron om ni är intresserade. jag gör de mest bara för kul:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama