vad göra?

K

krigarinna

En liten fråga här gällande en bekants häst. H*n köpte en maffig travare som gått i trav i 7 år. Verkligen älskade det och var riktigt duktig. Hade en vilja av stål. Han fick sluta i travet då på grund av nå problem med lungorna och såldes sen som ridhäst. Problemet är nu att han inte trivs som ridhäst. Istället surar han jämt när h*n ska ta ut honom på ridtur. Vänder rumpan emot och hotar sparka. Och ja, han är kollad av vet och allt.
H*n har provat att köra honom men han tycker inte alls om lugna körturer. Utan vill kämpa på..
Vad ska man egentligen göra..? han klarar ju inte av den ansträningen på grund av lungorna.

H*n tycker ju om hästen men man funderar ju...:( vad vore bäst att göra?

Sv: vad göra?

"och allt." betyder det att sadeln är väl inprovad? Sådana tendenser kan komma av att hästen får ont av sadeln. Det finns säkert fler orsaker men det är det första jag tänker på nu när hästen är vet. undersökt och friskförklarad.

Jag håller med "Borkan" för det första, kolla att sadeln och övrig utrustning fungerar och sitter som den ska.

Sen skulle jag nog lägga lite energi på att kolla upp foderstaten, hästen har troligtvis gått på "tävlings-foder" tidigare,men vad får den nu att äta??

Gör en ordentlig veterinär undersökning och se så den inte har nån mer allvarlig åkomma, får jag gissa så tror jag att det mesta sitter i "huvudet" - tyvärr...

Hästen är kanske en renodlad tävlings-individ som helt enkelt inte mår bra utan sitt tävlande och då skulle det vara mest humant att låta hästen få somna in.

Lime

Dom har kollat utrustningen och fick en sadel utprovad nyligen. Innan han köptes så gick han också igenom en grundlig vet besiktning så det finns inga andra fel förutom att han inte kan ansträngas alltför hårt.

:( Så ja.. jag tycker också det sitter mer i huvudet. Det är ju en häst med vinnarskalle och tävlar gärna mot andra..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästmänniskan Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något...
Svar
3
· Visningar
1 246
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Hej alla! Tänkte be kloka buke om tips och råd. Jag har en bekant som har en travhäst på nio år. Jag har vart med från början sen hon...
2
Svar
25
· Visningar
3 606
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka