Vad göra?

Lady_S

Trådstartare
Vi har en häst som följer efter mig men går inte ifrån mig. Jag vill kunna flytta på honom utan att behöva knuffa på honom. Jag kan hoppa och vifta hur mycket som helst och han på sin höjd böjer bort huvudet. Flyttar inte en hov. Däremot är som sagt jätteduktig på att "följa John". Varför gör han så och vad ska jag göra?

Sv: Vad göra?

Är det en unghäst eller? Låter så... En människorkär häst som har svårt att förstå när du "stöter" bort honom.

Det låter som om det vore en frieser. Dom har man sällan längre än två centimeter i från sig för de bara älskar människor. Akta fötterna för de vill gärna vara riktigt nära.

Senast ändrad av en moderator:

min frieser är riktigt människokär han med, försöker hoppa upp i knäet iblanad tom. när man leder honom vill han gärna gå precis inpå. nära ska det vara. mkt kontaktsökande.

Medryttarhästen jag har är likadan (islänning), han går precis efter en hela tiden. Det är lite roligt, man kan gå sicksack över vägen och han följer efter. Stannar när jag stannar osv.

Lady_S skrev:
Jo, ung, men inte frieser. Så vad gör man?

Om hästen på något viss känns "påträngade" så är det viktigt att du ger klart för den att den ska klara backa ifrån dig.
Ställ dig framme vid bringan och gå med BESTÄMDA steg rätt mot hästen och då ska den egentligen, naturligt sätt, svara med att backa självmont. Men kan tänka mig att denna häsen inte gör så! :D
Då tar du fram handen och har den "sträckt" så fingertopparna pekar mot hästen och går fram med bestämda steg igen.. backar han inte då så får han din hand i bringan vilket förmodligen senare gör att han backar.. annars får du ju pressa tills han backar och när han backar genast berömma. Och när du pressat färdigt och han slutar backa ska du själv kunna backa utan att han följer med dig tillbaka, gör han det får du göra om samma sak tills han slutar.
Så här får man göra ibörjan.
Hoppas det var till hjälp
Lycka till!

Ja, om han lyssnar ordentligt på det och uppfattar dig på "rätt" sätt så borde det inte vara något problem att flytta honom sedan.
Du måste vara hård mot honom här och tydlig! absolut inte elak, för han menar ju inget dumt. Han beter sig som många unghästar gör =)
Men lyssnar han inte på backa när du går mot honom (det hade han gjort om ledaren gått fram så) så är rätt att "putta" honom hårt tills han flyttar självmant med fingertopparna. Hoppas du förstår vad jag menar! =)

Nej, man kan ju inte bli arg för att han inte förstår. Helst inte när det är jag som inte kan förklara vad jag vill ordentligt. :D Det kan inte vara lätt att vara häst alla gånger...

Mitt hingstföl (arab) är otroligt människokär - ibland undrar jag om han ens vet om att han är häst. Han beter sig som om han är uppfödd på nappflaska, springer hysteriskt omkring och skriker om jag lämnar hagen trots att hans mamma står bredvid honom!

Men honom hjälper inte fingrar i bogen eller att puttas. Han är på dig igen nästa sekund. Helst över dig. Jag har blivit arg på honom ett par gånger eftersom han försöker hoppa upp i famnen på mig trots att jag knuffar bort honom ideligen.

Jag hoppas detta växer bort eftersom han är så liten ännu (fem månader), för i övrigt är han en otroligt trevlig liten hingst, lägger sig gärna på rygg och vill bli kliad på magen!!

Camilla

Dear God! Helt plötsligt känns det som att det kanske inte är så illa ändå... Kliad på magen, jag säger då det... :crazy:

Hehe, detta låter som hästen nästan är för "människovan". :)
De flesta fölungar brukar ju inte ha mattar/hussar som ägnar sig så mycket åt dem.. så de är halvskygga.
men så människogalen får man väl hoppas att han inte blir nät han blir stor.. särskilt inte som unghingst.. :crazy:

Ville bara lägga till att sluta pressa med handen när han väl börjar backa så att han fattar och inte fortsätta att trycka tills man tycker att där ska han stå.

Har också en islänning som är precis likadan. Alla tycker att hon är mer som en hund än en häst :D . Hon gillar sina hästkompisar, men hon har absolut inget emot att lämna dem tillsammans med matte. Hon är superintresserad av mig (och andra människor också). Ska alltid kolla vad man gör, pilla på saker, "vara med" helt enkelt. Fast helt normalt är det säkert inte ;) . Ibland kan det vara jobbigt, men samtidigt är hon så personlig att jag inte vill att hon ska vara annorlunda på något sätt.

Har hästen en kompis i hagen? kanske känner sig ensam???

Han går med många hästar i hagen. Vi tyckte när han var mindre att det skulle nog bli bättre för de andra hästarna borde ju uppfostra honom. Men det har de inte gjort. Han får vara på dem och bråka hur mycket han vill och de säger inte ifrån! :crazy: Nu är det väl iof bättre, de kanske räknar honom som vuxen nu... :confused:

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!