Vad göra? Obehaglig situation

Det är väl snarare kombinationen av ett vapen, Socialens lokaler och att personen som upptäckt det inte var kvar och kunde varna som gör situationen mer akut. Var drar du gränsen? En övergiven väska utanför Socialens lokal? Utgör inte heller ett akut hot, eller? En annan typ av vapen som ligger där? Butterflykniv, svärd?
Ska nog rätt mycket till för att jag ska tro att en väska är en bomb, men visst hade jag den misstanken hade jag ringt 112.

Tycker varken svärd eller butterflykniv är ett akut hot heller, så länge ingen håller i dem och verkar vilja använda dem för att skada folk.
Knivar används ju till otroligt mycket mer än att skada folk liksom.

Jag tycker inte den situationen som beskrivs påverkas särskilt mycket av att det är soc lokaler faktiskt men det hade kunnat påverkar i andra.
 
Ska nog rätt mycket till för att jag ska tro att en väska är en bomb, men visst hade jag den misstanken hade jag ringt 112.

Tycker varken svärd eller butterflykniv är ett akut hot heller, så länge ingen håller i dem och verkar vilja använda dem för att skada folk.
Knivar används ju till otroligt mycket mer än att skada folk liksom.

Jag tycker inte den situationen som beskrivs påverkas särskilt mycket av att det är soc lokaler faktiskt men det hade kunnat påverkar i andra.

Det är inte i soc lokaler dessutom, utan i ett gemesamt trapphus där bl.a soc, ett gym och lite annat ligger.
 
Det är inte i soc lokaler dessutom, utan i ett gemesamt trapphus där bl.a soc, ett gym och lite annat ligger.

Jag menar inte att på något sätt förringa själva händelsen, eller säga att det inte är allvarligt med en kniv utanför socialtjänstens lokaler.
Jag menar bara att det inte måste vara en akut situation.

Men jag tycker absolut att ett samtal till polisen är en bra grej. Om inte annat för att kolla vad de tycker.
 
Jag hade inte ringt 112 vid ett sådant tillfälle.

Nu är det över 30 år sedan jag tog en tjuv hemma i köket, tror det var gamla larmnumret då och kände inte till något nummer för mindre akuta saker.

Hade några kompisar över den ena fick hjälpa mig vakta tjuven och den andra fick ringa till Arlanda-polisen som är närmaste polis, de ville dock inte komma, tyckte inte det var deras ansvar.

Då ringde vi Märsta-polisen men ingen svarade, tjuven som var lugn och snäll sa att de brukade fika den tiden. Till slut fick vi tag på dem och någon dryg halvtimma senare dök det upp ett par poliser och hämtade tjuven.

Om samma sak skulle hänt idag hade jag nog ringt 112.

Det finns en hel del till man kan säga om den här upplevelsen, men jag anser fortfarande att man inte skall ringa 112 om det inte är akut.
 
Ska nog rätt mycket till för att jag ska tro att en väska är en bomb, men visst hade jag den misstanken hade jag ringt 112.

Tycker varken svärd eller butterflykniv är ett akut hot heller, så länge ingen håller i dem och verkar vilja använda dem för att skada folk.
Knivar används ju till otroligt mycket mer än att skada folk liksom.

Jag tycker inte den situationen som beskrivs påverkas särskilt mycket av att det är soc lokaler faktiskt men det hade kunnat påverkar i andra.
Vi tycker nog olika i frågan helt enkelt. TS sambo hade ju lämnat området och då kan man dels inte flytta kniven själv, och dels är det ju svårt att veta om ägaren är tillbaka och situationen utgör ett hot eller ej. Har polisen redan varit där tidigare tillfällen och har koll på personer som brukar vara där kan ju de avgöra om förekomsten av en kniv innebär en upptrappning, eller om personen tidigare varit hotfull mot personer i sin omgivning.
(Sedan ska magkänslan som TS skrev om inte underskattas. Det var magkänslan hos en SOS-larmoperatör efter ett tips (som ringdes in också på magkänsla av en mans sambo, dvs den som ringde in hade inte själv sett personen) som fångade Akilov efter Drottninggatan så snabbt, läste jag bara häromdagen i DN).
 
Vi tycker nog olika i frågan helt enkelt. TS sambo hade ju lämnat området och då kan man dels inte flytta kniven själv, och dels är det ju svårt att veta om ägaren är tillbaka och situationen utgör ett hot eller ej. Har polisen redan varit där tidigare tillfällen och har koll på personer som brukar vara där kan ju de avgöra om förekomsten av en kniv innebär en upptrappning, eller om personen tidigare varit hotfull mot personer i sin omgivning.
(Sedan ska magkänslan som TS skrev om inte underskattas. Det var magkänslan hos en SOS-larmoperatör efter ett tips (som ringdes in också på magkänsla av en mans sambo, dvs den som ringde in hade inte själv sett personen) som fångade Akilov efter Drottninggatan så snabbt, läste jag bara häromdagen i DN).

Tycker ändå det räcker utmärkt att rings 114 14 i det läget. Det är svårt att motivera att det skulle vara akut.

Stor skillnad mellan stunden efter ett terrorbrott och att man ser en kniv utan ägare..?
Dessutom. Magkänsla i all ära, den är säkert till grund för en hel del racial profiling och liknande. "Magkänslan" säger att vissa personer är mer kriminella än andra.
 
En person som håller i kniven = 112, hittad kniv = 114 14, beroende på omständigheter.
Jag hade aldrig ringt 112 i denna situation, och när man ringer 114 14 brukar man dessutom få uppge (till en robot-röst) vad ärendet gäller. Redan där kan man bli placerad på olika sätt i kön. En gång ringde jag dit för ett ärende jag inte bedömde livsavgörande akut, de bedömde det som ett pågående ärende/väldigt akut och jag kopplades fram på under fem sekunder. Uppger man bortsprungen hund är det ganska självklart att det inte är hot om liv = långt bak i kön liksom.
 
För mig som jobbat på socialtjänsten i snart 30 år och varit med om många sannolika och osannolika incidenter känns det oerhört positivt att allmänheten uppmärksammar ett potentiellt vapen i närheten av min arbetsplats.
 
Att det fenomenet existerar är långt ifrån en nyhet.
Självklart. Jag har aldrig nämnt den hemlöse om det är det du och @Wingates syftar på, för mig är det varningsklockor med ett vapen och socialtjänstens lokaler och kanske att det också tidigare varit bråkigt vid deras lokaler. Inte att det ibland uppehåller sig en hemlös i trapphuset. Kniven kan tillhöra vem som helst, men vem som helst kan också på impuls ta med den till socialtjänstens lokaler från trapphuset. TS sambo hade ju inte flyttat kniven.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp