Vad göra? Obehaglig situation

Om det är socialens kontor som man tänker är den utsatta här så hade jag knackat på där så de dels blev informerade, dels kunde bedöma lämpliga åtgärder (mellan nivåerna ta kniv och 112) givet att de har kompetens om sin egen hotbild osv.
Det går inte, det sitter en rejäl ståldörr i trappan upp till deras våning med kodlås till dörren. Verkar va oroligt där emellanåt, sett polis där ofta och nån gång när jag gymmade fick det utrymmas för att nån missnöjd uttalat bombhot.
 
Det går inte, det sitter en rejäl ståldörr i trappan upp till deras våning med kodlås till dörren. Verkar va oroligt där emellanåt, sett polis där ofta och nån gång när jag gymmade fick det utrymmas för att nån missnöjd uttalat bombhot.
Tog du bort kniven då?
 
Kanske är fånigt men där jag gymmar har det på sistone hängt en människa i trappan som ser ut att vara hemlös/missbrukare. Tror att hen då och då bor/uppehåller sig under trappan. Har sett polisen där en gång under trappan för att prata med människan, stannade såklart inte så vet inte vad de gjorde.

Nu idag hängde det en kniv lite dolt i trappan! Socialen har kontor högre upp i byggnaden, tänk om hen väntar på någon därifrån att använda kniven på? Idag är det dessutom barngympa, tänk om hen attackerar ett barn?

Kan man ringa polisen för att det hänger en kniv där? Eller är det bara överdrivet av mig? Människan mår uppenbart inte bra, det syns lång väg. Jag tycker hen är obehaglig.
Ring 112. Jag jobbade ett tag i en fastighet där det sov alla möjliga. Ringde ofta 11414 och ibland 112 beroende på vem som var där. Sorgligast är nog att de flera gånger blev hämtade av polis och några dagar senare var tillbaka med tomma blickar.
 
Ta bort och sen då? Vad göra med den? Gömma på annat ställe?
För det är ju olagligt att bära kniv på allmän plats så man kan inte ta hand om den själv.
Lämna den till gymmet, slänga den i en papperskorg eller vad som helst av många alternativ som alla är bättre än att låta den vara kvar precis där den är.

Men nu kanske personalen på gymmet har tagit hand om den.
 
Med tanke på att vi satt i kö till 114 114 i typ en timme för att komma i kontakt med någon när vi hittat en bortsprungen hund i stallet (det vill säga inget akut) hade jag inte ringt 114 114 i ett sånt här läge. Det är ju jätteobehagligt oavsett om vem det än är som placerat kniven där. Jag hade ringt oavsett, även om gymmet skulle ta bort kniven och eventuellt också ringa polisen. Better safe than sorry.
 
11
Med tanke på att vi satt i kö till 114 114 i typ en timme för att komma i kontakt med någon när vi hittat en bortsprungen hund i stallet (det vill säga inget akut) hade jag inte ringt 114 114 i ett sånt här läge. Det är ju jätteobehagligt oavsett om vem det än är som placerat kniven där. Jag hade ringt oavsett, även om gymmet skulle ta bort kniven och eventuellt också ringa polisen. Better safe than sorry.

*114 14 😁

Ts, jag hade nog bara tagit bort den och lämnat in till gymmet, samt ringt soc och berättat.
Tycker inte riktigt det är ett samtal till 112 då det är när det är pågående brott man ringer dit.
 
11

*114 14 😁

Ts, jag hade nog bara tagit bort den och lämnat in till gymmet, samt ringt soc och berättat.
Tycker inte riktigt det är ett samtal till 112 då det är när det är pågående brott man ringer dit.
Jag har ringt 114 14 när jag bedömde att det inte var ett pågående brott (satt i kö i goda 40 min), medan de tyckte att jag borde ringt 112 direkt så att de snabbt kunde få dit en bil som kunde säkra bevis och kolla runt i området. Det var ungefär motsvarande ett påträffat vapen men ingen misstänkt ägare/gärningsperson i närheten.
 
Att det hänger en kniv, som ingen håller i(?) eller gör något med, känns ju verkligen inte som ett 112 ärende? Det bör ju kanske ringas om, men jag har lite svårt att se det akuta hotet.
På 5 sekunder kan någon ta kniven och använda den? Hur kan det inte vara akut? Jag hade tagit bort den och ringt 112 och låtit dom avgöra. Just att den är gömd synligt i trappen till ett sockontor får mina larmklockor att ringa högt.
 
På 5 sekunder kan någon ta kniven och använda den? Hur kan det inte vara akut? Jag hade tagit bort den och ringt 112 och låtit dom avgöra. Just att den är gömd synligt i trappen till ett sockontor får mina larmklockor att ringa högt.
Men om du har tagit bort kniven är det ju ingen som kan använda den på något olämpligt sätt? =ej akut
Bara för att 114 14 ibland har problem med långa kötider är det ju ingen ursäkt för att belasta nödnumret när det inte är nöd.
En kniv som inte sitter i handen på någon våldsverkare är ju ingen nödsituation, även om den skulle råka befinna sig på ett urbota korkat ställe
 
En kniv som inte sitter i handen på någon våldsverkare är ju ingen nödsituation, även om den skulle råka befinna sig på ett urbota korkat ställe
Men nu var ju inte TS själv på plats och kan säkerställa att kniven verkligen är borta, hennes man har väl heller inte verkligen sett gympersonalen ta bort kniven. Så länge man inte vet att kniven är borta utan kan skada någon allvarligt hade mitt samvete mått bättre av att ringa en gång för mycket än en för lite.
 
Jag hade ringt 11414, om det dröjde skulle jag ta ett foto och sedan ta bort kniven, kanske lämna in den på gymmet och meddela polisen att den finns där.
112 skulle jag absolut inte ringa i det fallet, då kanske någon stackare dör för att larmsamtalet inte kommer fram vid ett hjärtstopp eller liknande. 112 ringer jag bara om det är akut och fara för liv, vid en olycka, om det brinner eller är något pågående brott.
 
Har sager polisen att vi, gemene man, INTE ska rora vapen eller annat som ar "skumt". De vill att vi ringer in det sa de sjalva far avgora vad de ska gora med det. I vissa fall vill de se vem som hamtar/tar vapnet/saken i andra fall behover de verkligen fa "garningsmannen" (tank om han/hon redan anvant kniven?) att ta den for att kunna ge en brottsrubricering.

Nar jag utanfor en Ambassad sag en sack med nagot konstigt innuti sa jag till vakten vid Ambassaden ... som tackade flera ganger. Han papekade att i det har fallet var det bara sand i sacken, men tackade igen och igen for att det ar just den vaksamheten som kan forhindra brott (och dar lag terror brott med i vad det kunde ha lett till).
 
Att det hänger en kniv, som ingen håller i(?) eller gör något med, känns ju verkligen inte som ett 112 ärende? Det bör ju kanske ringas om, men jag har lite svårt att se det akuta hotet.
Det är väl snarare kombinationen av ett vapen, Socialens lokaler och att personen som upptäckt det inte var kvar och kunde varna som gör situationen mer akut. Var drar du gränsen? En övergiven väska utanför Socialens lokal? Utgör inte heller ett akut hot, eller? En annan typ av vapen som ligger där? Butterflykniv, svärd?
 
Jag har ringt 114 14 när jag bedömde att det inte var ett pågående brott (satt i kö i goda 40 min), medan de tyckte att jag borde ringt 112 direkt så att de snabbt kunde få dit en bil som kunde säkra bevis och kolla runt i området. Det var ungefär motsvarande ett påträffat vapen men ingen misstänkt ägare/gärningsperson i närheten.

Ja, det är klart att det finns situationer där brottet inte är pågående där det är motiverat att ringa 112.
Men en kniv i ett trapphus vet jag inte om jag tycker kvalar in där, utan jag själv hade nog bara tagit bort den där ifrån. Hur som är ju det viktigaste att dennomhändertas iaf 👍
 
Ja, det är klart att det finns situationer där brottet inte är pågående där det är motiverat att ringa 112.
Men en kniv i ett trapphus vet jag inte om jag tycker kvalar in där, utan jag själv hade nog bara tagit bort den där ifrån. Hur som är ju det viktigaste att dennomhändertas iaf 👍

Och om nagon redan anvant kniven mot en person ... pa socialen till exempel ... och da du tar bort den forlorar polisen de bevis och mycket tid och kanske aldrig far tag pa garningsmannen?
 
Och om nagon redan anvant kniven mot en person ... pa socialen till exempel ... och da du tar bort den forlorar polisen de bevis och mycket tid och kanske aldrig far tag pa garningsmannen?

Jag känner ju att den risken bör vara försvinnande liten, faktiskt.
I så fall skulle man ju behöva tänka så om varenda tillhygge man hittar.
Eller varenda kniv som hittas på någon.

Knivar som hittas på folk brukar exempelvis förverkas, likaså knivar som inte någon har på sig. En random kniv som hittas skickas inte på analys.

Men jag tycker absolut man kunde ringt polisen i detta fallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp