Vad göra? Obehaglig situation

BernT

Trådstartare
Kanske är fånigt men där jag gymmar har det på sistone hängt en människa i trappan som ser ut att vara hemlös/missbrukare. Tror att hen då och då bor/uppehåller sig under trappan. Har sett polisen där en gång under trappan för att prata med människan, stannade såklart inte så vet inte vad de gjorde.

Nu idag hängde det en kniv lite dolt i trappan! Socialen har kontor högre upp i byggnaden, tänk om hen väntar på någon därifrån att använda kniven på? Idag är det dessutom barngympa, tänk om hen attackerar ett barn?

Kan man ringa polisen för att det hänger en kniv där? Eller är det bara överdrivet av mig? Människan mår uppenbart inte bra, det syns lång väg. Jag tycker hen är obehaglig.
 
Kanske är fånigt men där jag gymmar har det på sistone hängt en människa i trappan som ser ut att vara hemlös/missbrukare. Tror att hen då och då bor/uppehåller sig under trappan. Har sett polisen där en gång under trappan för att prata med människan, stannade såklart inte så vet inte vad de gjorde.

Nu idag hängde det en kniv lite dolt i trappan! Socialen har kontor högre upp i byggnaden, tänk om hen väntar på någon därifrån att använda kniven på? Idag är det dessutom barngympa, tänk om hen attackerar ett barn?

Kan man ringa polisen för att det hänger en kniv där? Eller är det bara överdrivet av mig? Människan mår uppenbart inte bra, det syns lång väg. Jag tycker hen är obehaglig.
Better safe than sorry. Tycker det är bättre man säger till i förebyggande syfte. Man måste ta såna saker på allvar.
 
Ja, även de som arbetar på polisens kontaktcenter är duktiga på akuta situationer. De får ofta hantera den här typen av frågor och är duktiga på att avgöra när det ska göras en tjänsteanteckning motsv eller när de ska koppla vidare samtalet till rkc.
Ja och jag förstår oavsett inte varför en kniv i trappen upp till Socialen INTE är en 112-situation? Det är ett vapen som kan orsaka mycket svår skada och död.
 
Tycker med hela situationen det viktigaste är det blir ringt omgående och inte vänta på någon skall göra det eller inte. Man kanske räddar någons liv vid att agera i tid. Tänker på det fruktansvärda dådet i Malmö. Såna situationer skall tas på allvar. Jag hade ringt själv för att vara säker, inte väntat på personalen på gymmet.
 
Om det är socialens kontor som man tänker är den utsatta här så hade jag knackat på där så de dels blev informerade, dels kunde bedöma lämpliga åtgärder (mellan nivåerna ta kniv och 112) givet att de har kompetens om sin egen hotbild osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Skaffa barn eller inte
  • Tävling i julsnaps

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp