Vad göra när matte inte kan betala?

Jättesvår fråga men något positivt är att valpar = mer pengar på ingång. Så kanske man kan göra någon deal där veterinären blir ägare till valparna men uppfödaren sköter allt med tik, valpar och försäljning. Svårare med t ex brutna ben. Jag är alldeles för blödig så det är nog tur att jag inte är veterinär. Risken är att jag hade jobbat ihjäl mig för att andra skaffar djur som de inte har råd med :(

Om det ens blir några valpar. Vi förlorade 3/5 av sista kullen trots ilfart till djursjukhuset i tid. 5 dagar senare var det full fart dit igen med en av de valpar som överlevde. -3800:- till.

Om det ens blir några valpar.
Men precis, har själv provat samma hane nu 2 ggr utan en enda valp att visa för det. Kostnader däremot har det blivit gott om med resor, övernattningar, veterinärbesiktningar av tiken osv. En parning är ju ingen garanti för att där blir valpar eller att alla överlever, speciellt inte om det måste snittas.

Hur gärna jag än vill ha de linjerna, så blir det självklart annan hane nästa parning ;)

Men alltså Veterinärer får väl inte neka att ge hund akutvård (akutvård = avlivning om ägaren väljer det)?
Så det enda möjliga är väl att veterinären vårdar hunden och sedan skickar räkning som får gå till kronofogden (tänker att även avling kostar en slant om kroppen ska tas omhand). Matten får ta sitt ansvar.

Om ägaren väljer avlivning t.ex. för att hen inte kan betala för mer än så ska veterinären avliva. Däremot tror jag att både ägare och djursjukvårdspersonalen helst ser en annan lösning, kanske i synnerhet när det finns valpar inblandade. Kan man då få ägaren att överlåta tik och valpar till ett djurhem som kan ta kostnaden kan nog det vara att föredra.

Om ägaren väljer avlivning t.ex. för att hen inte kan betala för mer än så ska veterinären avliva. Däremot tror jag att både ägare och djursjukvårdspersonalen helst ser en annan lösning, kanske i synnerhet när det finns valpar inblandade. Kan man då få ägaren att överlåta tik och valpar till ett djurhem som kan ta kostnaden kan nog det vara att föredra.

Ja absolut något annat har jag inte påstått men jag menar att om en hund kommer in med en akut åkomma så måste veterinären agera oavsett om pengar finns eller ej.

Nja, i trådstarten föreslås ju "Skicka hem hunden och hoppas den överlever?" så helt ur luften är det väl inte. Även om ingen väl har förespråkat det så är det ju framlagt i alla fall.

Jo men ingen har ju tagit upp det som alternativ direkt? Veterinär är ju enligt lag skyldig att se till att ett djur inte lider, vilket en hund med dystoki gör. För mig är det alternativet en icke-fråga att diskutera :)

Jag får ont i magen utav den här tråden... :(
Jag vet ju att det finns otroligt oansvariga djurägare, och har träffat en del själv i mitt jobb, men oftast så slipper jag se det lidande djuret.

En eloge till er veterinärer och djursjukvårdare på buke som orkar med sådant här! :bow::heart

Nja, i trådstarten föreslås ju "Skicka hem hunden och hoppas den överlever?" så helt ur luften är det väl inte. Även om ingen väl har förespråkat det så är det ju framlagt i alla fall.
Rent krasst så är veterinären inte skyldig att göra något, men om man misstänker att hunden lider måste det anmälas. Och om ägaren inte kan/vill betala för behandling kan man anmäla och få ett omhändertagande och avliva hunden.

Jag får ont i magen utav den här tråden... :(
Jag vet ju att det finns otroligt oansvariga djurägare, och har träffat en del själv i mitt jobb, men oftast så slipper jag se det lidande djuret.

En eloge till er veterinärer och djursjukvårdare på buke som orkar med sådant här! :bow::heart
Det är inte kul när man får in djur som borde fått dö för länge sen. Tyvärr altför vanligt, särskilt med katter. :cry:

Det är inte kul när man får in djur som borde fått dö för länge sen. Tyvärr altför vanligt, särskilt med katter. :cry:
Jag hade en liten diskussion tidigare med en kollega om djur och smärta, han menade på att djur tål mer men jag menade på att djur är bättre på att dölja smärta eftersom det är livsviktigt att inte visa svaghet. Det är nog lätt att inte vilja se att ens djur är så illa däran som de är när alternativet är avlivning och det kanske är det enda man har. :(

Jag tycker nästan det är mer humant att avliva en tik än att omplacera henne med nyfödda valpar till en förhållandevis osäker framtid. Det finns redan så många "söta blandraser som söker kärleksfullt hem".

Om veterinär gör snittet hoppas jag att de kastrear tiken samtidigt!
Man ska inte para tik om man inte har pengar till ev snitt o vård!
Finns nån sån person i min kommun tyvärr:(

Veterinären kan inte kastrera tiken hur som helst om det inte efterfrågats. Däremot kan man diskutera det alternativet med djurägaren.

Jag tycker nästan det är mer humant att avliva en tik än att omplacera henne med nyfödda valpar till en förhållandevis osäker framtid. Det finns redan så många "söta blandraser som söker kärleksfullt hem".

Det skulle jag säga beror på tiken. För vissa kan det säkert vara en väldig omställning, men jag tror inte att det är ett större problem för en stabil och trygg tik. Skulle tro att den nya mammarollen tar bort fokuset lite från omgivningen.

Om ett djurhem anser att de kan finna goda hem till både tik och valpar har jag inga problem med den lösningen.

Om ett djurhem anser att de kan finna goda hem till både tik och valpar har jag inga problem med den lösningen.

Jag tycker det i hjärtat hade varit den allra bästa lösningen. Men är den rätt i tiden?
Tänker på om läget är akut och ingreppet kostar massor av pengar i värsta fall - vem kan lösa situationen snabbt både med omplacering och pengar till op, utan att djuret lider under tiden? Alla vet hur snabbt kostnader kan skena när man väl är hos veterinären och tid kan vara mycket dyrbart.
Det kan handla om minuter i beslutsfattande för vilken åtgärd man måste ta.

Kan man få ett djurhem att gå med på omplacering och ansvar för kostnad på så kort tid? Vad jag vet har inte ens de obegränsat med resurser, framförallt ekonomiskt.

Jag tycker det i hjärtat hade varit den allra bästa lösningen. Men är den rätt i tiden?
Tänker på om läget är akut och ingreppet kostar massor av pengar i värsta fall - vem kan lösa situationen snabbt både med omplacering och pengar till op, utan att djuret lider under tiden? Alla vet hur snabbt kostnader kan skena när man väl är hos veterinären och tid kan vara mycket dyrbart.
Det kan handla om minuter i beslutsfattande för vilken åtgärd man måste ta.

Kan man få ett djurhem att gå med på omplacering och ansvar för kostnad på så kort tid? Vad jag vet har inte ens de obegränsat med resurser, framförallt ekonomiskt.

Vi fakturerar både Katthem och Hundstallet. Det har aldrig varit några problem för dom att fatta snabba beslut och fixa med papper med djurägaren.

Vi fakturerar både Katthem och Hundstallet. Det har aldrig varit några problem för dom att fatta snabba beslut och fixa med papper med djurägaren.

Intressant input i frågan som för övrigt är sjukt svår.

Vet nämligen av bekanta som annars sysslar en del som jourhem åt djurhemsverksamheter och det är inte alltid det låter vara så tvärenkelt med snabba beslut alla gånger. Därav min fundering kring ett riktigt akut läge i hur lång tid man skulle ha på sig att fatta ett beslut och då ev få bekräftat att någon står för det ekonomiska.

För om läget är akut måste veterinär agera med beslut om antingen behandling eller avlivning och ibland måste beslut tas fort

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare